Üzleti tippek

A Marketing&Média 10. számának hírei

Hírrovatunkban többek között díjnyertes magyar filmekről, a Da Vinci brand sikeréről, a médiatörvény-tervezet második verziójáról és a TNS egy új mérési módszeréről is olvashatnak.

Marketing

Olaszországban hódít a Pöttyös


Dots (Pöttyök) márkanév alatt kerül az olasz hipermarketekbe is a Pöttyös Túró Rudi. A tejcsokoládés, mogyorókrémes és epres változat 42 észak-olaszországi Auchanban kapható. Idén várhatóan még három másik európai piacon is megjelenik a Dots.

Új dizájnnal a Toffifee

Új dizájnnal jelentkezik a Toffifee 2006-ban: az új megjelenés az ügyvezető tulajdonos reményei szerint jobban alkalmazkodik majd a korízléshez. Az átalakítást a cég németországi állandó ügynöksége, a hamburgi székhelyű Pahnke Markenmacherei végezte – tudta meg a Marketinginfó.

Újabb celebrityvel a L’Oréal

Andie McDowell és Eva Longoria után Diane Keaton kapott szerepet a L’Oréal nyáron futó kampányában – írja az Adweek. A színésznő az Age-Perfect termékcsaládot népszerűsíti majd.

Az egészségért kampányol a Tesco

Idén harmadik alkalommal rendezi meg a Tesco-Global Áruházak Zrt. az Egészség Heteket. Az áruházlánc ezúttal a bio- és ökotermékekre helyezi a hangsúlyt.

Superbrands: fogyasztók is szavazhatnak?

Hamarosan a fogyasztók is szavazhatnak a legjobb márkákra – legalábbis ez a célja a Marketinginfó értesülései szerint a Superbrands és a YouGov online kutatócég együttműködési törekvéseinek. A Superbrands szándékai szerint a fogyasztói megítélésnek köszönhetően új szempontok is helyet kaphatnak a díjazandó márkák kiválasztásában, így egyszerre érvényesülhet majd a vásárlói réteg és a szakma véleménye.

Média

Horvátországban a Metro


A Metro International lapcsoport bejelentette, hogy franchise szerződést kötött Horvátország vezető lapkiadójával, az Europapress Holdinggal (EPH) a Metro új kiadásainak bevezetésére. A Metro Express címen kiadott újság, mely négy kiadásban érhető el az ország négy legnagyobb városában, több mint 260 ezer példányban jelenik meg.

Tévéműsorokat támogat az EB

Uniós témájú televíziós programok támogatására hirdetett pályázatot az Európai Bizottság (EB) – tudta meg az Euractiv.hu. A pályázat elsősorban olyan műsorokat támogat, amelyek egy évig aktuális, tárgyilagos és kiegyensúlyozott információkat nyújtanak uniós kérdésekről. A 2006-ra tervezett teljes költségvetés mintegy tízmillió euró, ebből Magyarország része előreláthatólag 400 ezer euró lesz. A pályázatok benyújtásának határideje június 30.

Megjelent az ELLE Dekor

Huszonegy ország után immár Magyarországon is kiadják az Elle Dekort. A kéthavonta megjelenő magazin első magyar lapszáma május 25-én került az újságárusokhoz 45 ezres példányszámban, a kiadó Adoc-Semic azonban az év végére tovább szeretné növelni az értékesített példányok számát.

Reklám

Kevés díjazott az Arany Pengén

A döntőbe került hetven alkotás közül idén csak negyvenet díjazott valamilyen színű Pengével a 7. Arany Penge Kreatív Reklámfesztivál zsűrije. Nem talált gazdára a legkreatívabb hirdetésnek járó elismerés, az Arany Borotva, illetve az év ügynökségének járó Arany Gordiusz sem.

Bevetették a Bicilightot

Május közepén megjelent Budapest utcáin a szabvány méretű citylight plakátokat hordozó biciklis reklámfelület, a Bicilight. Az eszközt azoknak a hirdetőknek ajánlja a Célcsoport Média, akik elsősorban gyalogos közönséget szeretnének elérni, vagy utcai promóciójukat kívánják hatékonyabbá tenni.

Szezonális hálózattal a Boomerang

A magas státusú célcsoport elérését célzó hálózatot indított májustól a Boomerang Media. A szezonális hálózat – amely májustól október végéig áll a hirdetők rendelkezésére – jelenleg országosan hét golfhelyszínen és két jachtklubban működik. A hirdetők helyszínenként egy-egy A/1-es méretű világítóposzter-felületen népszerűsíthetik termékeiket.

PR

Díjnyertes magyar filmek


Sikereket hozott a tavasz a Yoman & Yoman Productions (Y&Y) számára: a 130 éves Zeneakadémia épületét bemutató, valamint a Dreher Sörgyárak 150 éves jubileumára készített kisfilmek két amerikai fesztiválon is jól szerepeltek. A produkcióknak a pr-, reklám- és vállalatiimázs-filmek seregszemléjén, a Telly Awardson a szakmai bizottság a legmagasabb elismerést jelentő „Silver Telly” szobrot ítélte oda. A houstoni WorldFest játékfilm-, rövidfilm-, dokumentumfilm-fesztiválon pedig aranyszobrocskát érdemelt ki kategóriájában a Y&Y filmje.

Ügynökség

Új ügyfelekkel a Rowland


A Scholl lábbelik, lábápolási cikkek, OTC-termékek, valamint a Durex óvszermárka teljes körű pr-feladatait a Rowland intézi idén az SSL Magyarország Kft. megbízásából. A cég meghívásos tenderen választotta ki az ügynökséget.

Albacomp-megbízás az L&W-nek

Az Albacomp a Lenhardt & Weichinger Communications (L&W) ügynökséget bízta meg pr- és kommunikációs feladatainak bonyolításával. A cég korábban a Morphóval dolgozott együtt.

Ügynökséget választott a Magyar Posta

A VIP Communicationst bízta meg a Magyar Posta azzal, hogy logisztikai üzletágának imázshirdetésére kreatívkoncepciókat dolgozzon ki – írja a Kreatív Online. A nyertes ügynökség hirdetmény nélküli tárgyalásos eljáráson szerezte meg a megbízást.

A HT megnyitotta a Placcot

A Human Telex Kft. (HT) nyerte el a Jövő Háza Központ (korábban: Millenáris Park) vendéglátó egységének üzemeltetési jogát. Ennek keretében a kommunikációs ügynökség május 17-étől szabadtéri bárt nyitott a helyszínen Placc néven, amely számos eseménynek ad majd otthont, például egy, a labdarúgó-világbajnokság alatt zajló rendezvénysorozatnak.

Kutatás

Gfk–B&P-együttműködés


Együttműködési megállapodást kötött a GfK Hungária és a Braun & Partners (B&P). A közös kutatási tevékenység célja a társadalmi felelősségvállalás magyarországi helyzetének megismerése, a jelenlegi vállalati tevékenységek feltárása és a trendek előrejelzése.

Marketing

Helyesbítés

Előző lapszámunk „Külső tényezők” című cikkének tinilapokra vonatkozó része helyesen a következőképpen hangzik:
A tavalyi stagnálás után idén a Ringier mindhárom tinilapjánál csökkentek valamelyest az eladások 2006 első negyedévében, hasonlóan a konkurens Axel Springer két hasonló lapjánál látható tendenciához. Czövek Hajnalka, a Ringier Kiadó lapigazgatója szerint azonban felesleges vészharangokat kongatni a tinilapok felett, hiszen a viszonyítási pontként szolgáló tavalyi első negyedéves adatok a Bravónál kiugró értéket mutattak, köszönhetően a Bravo sikeres átpozícionálásának. Emellett dübörgött a Megasztár 2 is, ami Czövek Hajnalka szerint sokkal nagyobb érdeklődést váltott ki a fiatalokból, mint a zenei tehetségkutató első vagy mostani szériája. A jelenlegi döntősök között azonban kevés az igazi „tinisztár”. A lapigazgató elmondása szerint egyébként a Bravo legújabb, áprilisi eladási számai kifejezetten kedvezőek, ami mindenképp biztató.

Da Vinci: az év legsikeresebb új brandje

Becslések szerint a Da Vinci-brand értéke már A Da Vinci-kód című film vetítése előtt meghaladta az egymilliárd dollárt, így a filmsiker és az idei turistaszezon után az új márka nemcsak kiérdemelheti az év legsikeresebb új brandje címet, de jövőre minden bizonnyal szerepelni fog a legértékesebb márkák százas listáján is – írja a The New York Times.

A könyvet eddig a világ 44 országában 60,5 millió példányban adták el, s az ezekből eddig befolyt összegek már most közelítik a félmilliárd dollárt, de immár a Da Vinci-brandre épülő új iparág is elképesztő méretekben termeli a pénzt. Leonardo Da Vinci személyével és a névhez kapcsolódó rejtéllyel tucatnyi könyv foglalkozik, s legalább ugyanennyi a cáfolatokkal, nem is szólva a szakácskönyvek, diétáskönyvek vagy az útikönyvek választékáról. Ezek közül a Fodors Guide To The Da Vinci Code első kiadását 100 ezer példányban nyomtatták ki, és azonnal elkapkodták – ami nem csoda, hiszen az előjegyzések alapján a következő hónapokban 25 százalékkal nő az Európába érkező amerikai turisták száma, akik a regény helyszíneit (Párizs, London, Róma) fogják meglátogatni.

Ugyanez persze elmondható a sajtó-, film-, képregény-, DVD-, CD- és videókínálatról is, és a filmbemutató óta az eBay kínálata is bővül: jelenleg több mint 2000 ajánlat tartalmazza a Da Vinci nevet, és ez a szám napról napra emelkedik.

Az igazi nagy üzletet azonban valószínűleg a film generálja, amely az idei év legsikeresebb startját mondhatja magáénak világszerte: az Egyesült Államokban például 77 millió dolláros bevétellel nyitott, ugyanakkor a többi országban az első hétvége bevételei meghaladták a 147 millió dollárt. Ez a 224 milliós összbevétel a mozi történetének második legjobb eredménye, s csupán a Csillagok háborúja (253 millió) előzi meg. Szakértők éppen ezért azt jósolják, hogy a brand értéke az év végére akár a 3–5 milliárd dollárt is meghaladhatja, s ezzel új korszakot nyit a szórakoztatóipar történetében.

2006: a product placement áttörésének éve?

Az Egyesült Államokban mindinkább teret hódít a product placement, miután az így elhelyezett termékreklámok hatékonysága már vetekszik a televíziós szpotokéval. (Egy felmérés szerint a televíziós reklámokra a nézők 62, a filmekben elhelyezett termékekre pedig 61 százaléka emlékszik.) Az ilyen típusú reklámok hatékonysága különösen a fiatalok körében mutat emelkedő tendenciát: a 15–24 éves közönség több mint 40 százalékát meggyőzi a márka színvonalassága, ha filmben vagy népszerű tévésorozatban találkozik vele. Többek között ez a magyarázata annak, hogy a hirdetők idén már ostromolják a hollywoodi stúdiókat, s az előrejelzések szerint az őszi szezonban a product placement típusú hirdetések aránya a televíziós műsorokban is eléri a hagyományos reklámblokkokban szereplő hirdetések arányát.

A hatékonyság mellett a product placement hódításának az amerikai piacon elsősorban technológiai okai vannak: a digitális televízió megjelenésével a nézők számára lehetővé válik a reklámblokkok kiszűrése, s a reklámozó cégek ily módon „előre menekülnek”.

Ez a hirdetési forma azonban nemcsak az Egyesült Államokban, hanem a világ más tájain is kedvelt a nézők körében. A Távol-Kelet sokak szerint még az amerikainál is nagyobb lehetőségeket ígér a hirdetési piac szereplőinek, hiszen a Leo Burnett felmérése szerint a Coca-Cola megjelenése a Kantee című indiai sikerfilmben a termékforgalmazás 20 százalékos növekedését eredményezte.

Szakértők szerint Európában szintén 2006 lesz a product placement áttörésének éve. Korábban az európai műsorgyártókat tiltották a termékelhelyezés minden formájától, de a 2005-ben kialakított új uniós irányelvek már különbséget tesznek burkolt reklám és product placement között, ami lehetővé teszi, hogy a digitális televíziózás terjedésével egy időben az unió országaiban is kövessék az amerikai utat.

Média

Az MTV beszüntetné a reklámokat


Rudi Zoltán, a köztelevízió elnöke rendkívüli tájékoztatóján bejelentette: az MTV elvégezte feladatát, a tavalyi évet pozitív mérleggel fejezte be. 1997-ben, a médiatörvény elfogadása után egy évvel 19 milliárd forint reklámbevétel mellett veszteséges volt, idén már nem az, pedig csak 16,5 milliárdból készíthetett műsort. Rudi a társaság erényeként említette, hogy nem kilincseltek a politikai pártoknál pénzért, hanem elfogadták, hogy az ország ennyi pénzt szán az MTV-re.

A parlamentben máris a jövő évi költségvetésről egyeztetnek, az MTV elnöke pedig megfogalmazta, hogy mit akar: kerüljenek a képviselők figyelmének központjába a közszolgálati médiumok és azok – gazdasági – függetlensége. Rudi Zoltán elmondta: nem normatív, hanem értékálló és kiszámítható költségvetést, legalább 3–5 évre kiszámítható büdzsét szeretne, majd hozzátette: a közszolgálatiság mintapéldájának számító BBC-nél 10 évre előre rögzítik a felhasználható összeget. A jelenlegi költségvetés mellett 27 évbe telne az MTV-nek, hogy technikai berendezéseit lecserélje. Az új technológia lehetővé teszi, hogy a nézők kikerüljék a reklámokat, ez pedig a közszolgálati tévék számára előnyös. A kereskedelmi televíziók ugyanis majd nem fognak, nem akarnak ingyen tartalmat adni – vélekedett az elnök.

Az MTV hajlandó önként is beszüntetni a reklámok sugárzását, ha a költségvetésből – az adózók pénzéből – megkapják az „értékálló és kiszámítható” finanszírozást.

Rudi Zoltán hosszas rábeszélés után újságíróknak elárulta, hogy mennyi is az az összeg, amiből a televíziót az általa megálmodott színvonalon lehetne működtetni: ez 36 milliárd, amennyiből a televízió 1997-ben működött, akkor még veszteségesen. Most már azonban – Rudi számításai szerint – elég volna a működésre és arra, hogy újra filmek, tévéjátékok, dokumentumfilmek és szórakoztató produkciók szülessenek.

Elkészült a médiatörvény-tervezet második verziója

A január végén nyilvánosságra hozott első változatot leginkább az ORTT véleményezte, a mostani tervezet a közel négy hónapos „külső”, szakmai konzultációk eredményeit is tartalmazza. Bár a tervezet előző verziójához képest az alapelvekben nincs forradalmi újítás, a közmédiumok felügyeleti rendszerét alapvetően módosítanák. A médiumot a Műsorszolgáltatási Közalapítvány tíz évre választott, kilenctagú tulajdonosi testülete vezetné, a médium finanszírozása pedig tíz évre előre meghatározott állami költségvetésből, inflációt követő módon, öt év utáni felülvizsgálattal történne.

Az egyik legvitatottabb rész a továbbra is javasolt „tájékoztatási monopólium” kialakulásának megakadályozása. A törvény-előkészítő bizottság elnöke indoklásában arra hivatkozott, hogy a két országos kereskedelmi csatorna éves közönségaránya eléri a 60 százalékot, bevételük elviszi reklámtorta 90 százalékát. A tervezet az éves átlagban 20 százalékos közönségarányt meghaladó kereskedelmi műsorszolgáltatót „jelentős véleménybefolyásolónak” minősíti. Ha ezt a mértéket két egymást követő évben eléri, és egynél több műsorszolgáltatatási jogosultsággal rendelkezik, köteles valamelyiket „tőle független vállalkozás részére elidegeníteni”. A „kereskedelmi ráhatások” megakadályozása miatt a javaslat a nem saját reklámidő-értékesítést végző műsorszolgáltató tevékenységét szintén korlátozná.

A műsorterjesztés vonatkozásában szétválasztanák a médiajogi szabályozás hatálya alá eső műsorforgalmazót és a hírközlési szabályozás alá tartozó hírközlési szolgáltatót – annak ellenére, hogy a gyakorlatban a műsorelosztó a legtöbbször mind a két funkciót ellátja.

A digitalizáció továbbra sem jelenik meg a szövegben. A tervezet most az ORTT-hez kerül, amelyet a módosítások után – ideális esetben június végétől – a parlament illetékes bizottsága tárgyalhat tovább. A törvény-előkészítő bizottság elnöke azt reméli, egy éven belül lesz új törvény.

Zöld út az Adria Magazinesnek

A horvát trösztellenes hivatal május 16-án feltételek nélkül engedélyezte a Sanoma Magazines International (SMI), a Gruner + Jahr (G+J) és a Styria Media horvátországi érdekeltségeinek közös vállalat formájában történő összefogását. A döntés az utolsó akadályt is elhárította az Adria Magazines Holding (AMH) megalapítása elől, amely a partnerek szerbiai és szlovéniai üzleteit is magába foglalja. Az illetékes szerb és uniós trösztellenes hivatalok már korábban beleegyezésüket adták.
Az Adria Magazines Holding az SMI és a G+J közös vállalata – egyenlő, 50-50 százalékos tulajdonrésszel. A Styria partnerként vesz részt a cégben, és a helyi AMH-vállalatokban rendelkezik részesedéssel, amely Horvátországban és Szlovéniában 25-25, Szerbia-Montenegróban pedig 10 százalék.

Az AMH vezérigazgatója Steff József, a Sanoma Budapest jelenlegi pénzügyi igazgatója, aki korábban már tevékenykedett a régióban, miután 1998-ban elfoglalta a Shell Szlovénia, Horvátország és Szerbia-Montenegró pénzügyi és hr-igazgatói posztját, és egyben betöltötte a Szerbia-Montenegróért felelős igazgatói szerepet is.

A rövidesen megtörténő cégbejegyzés után ez év végére végbemegy a helyi vállalatok beolvasztása. Horvátországban a Sanoma Magazines Croatia, a Burda National, az Adria Magazine és az Xpress egy zágrábi vállalattá olvad össze. Az AMH horvát műveleteiért felelős posztra a Sanoma Magazines Zagreb jelenlegi igazgatója, Peter van Kol kerül. A szerb Sanoma Magazines SMG és az Izdavacka Kuca Burda belgrádi székhellyel új céggé alakul át; az AMH szerbiai ágazatát Bernd Rademann, korábban a Gruner + Jahr tulajdonában lévő drezdai Dresdner Druck- und Verlagshaus terjesztési igazgatója fogja vezetni. Ljubljanában Tomaz Drozg vezeti az AMH szlovéniai központját.

A közös vállalat és a csatolt cégek körülbelül 275 embert foglalkoztatnak majd.

Kutatás

Sok mobilos, kevés online vásárló

Ha a korábbinál lassabb ütemben is, de tovább nő a mobiltelefonnal rendelkezők aránya Magyarországon, és ezzel párhuzamosan – érthető módon – erősen visszaesett a vezetékestelefon-előfizetések száma – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Médiakutatásából.

Ma a háztartások alig 63 százaléka rendelkezik vezetékestelefon-előfizetéssel, ez az arány 2000-ben még majdnem 76 százalékos volt. (2004 és 2005 első féléve között mintegy 10 százalékkal esett vissza az előfizetések száma.) Ugyanennyi idő alatt, 2000 eleje óta 19 százalékról 65 százalékosra nőtt a mobiltelefonnal rendelkezők aránya.

Az osztrák Fessel-GfK tavaly decemberben az egyes európai országokban jellemző internet-hozzáférési arányokat is vizsgálta. Magyarország a 29. helyet foglalja el az európai országok rangsorában, hazánkban ugyanis a 15 éven felüli népesség (8,5 millió állampolgár) 33,2 százaléka fér hozzá az internethez. Az internet magyarországi elterjedtsége és kihasználtsága egyébként messze elmarad az európai átlagtól, a vizsgált országokban ugyanis összességében 41,8 százalékot tesz ki az internethasználók aránya. A hazaihoz képest magas átlag is eltörpül azonban az amerikai adatok mellett: az USA-ban mintegy 70 százalékos az internethasználók aránya. A magyar adatok gyakorlatilag megegyeznek a csupán három százalékkal lemaradó Romániáéval, s a Visegrádi Négyek mindegyik tagállama is megelőz minket.

Magyarországon a legalább havi rendszerességgel internetezők 14 százaléka használja az internetet vásárlásra, viszont ennél lényegesen több, 53 százalékuk keres információt a világhálón a vásárlásokat megelőzően. Az online vásárlók alacsony aránya valószínűleg nem indul növekedésnek a közeljövőben sem, ugyanis a havi rendszerességgel internetezők mindössze egynegyede mutat hajlandóságot a netes vásárlásra.

Új mérési módszer a TNS-től

Új, elektronikus panelt hoz létre Nagy-Britanniában a rádióhallgatottság és televíziónézés mérésére a TNS piackutató cég a RAJAR-ral (Radio Joint Audience Research Ltd) és a BARB-bal (Broadcaster’s Audience Research Board) együttműködve.

A panelt a piackutató cég az úgynevezett PPM (Portable People Meter) műszer segítségével hozza létre és üzemelteti majd. A mérési metódus egyszerű: a mérésben részt vevő ember kap egy folyamatosan hordható, akár övre is csatolható, kisméretű műszert, amely állandó kapcsolatban áll a környezetében lévő rádióval vagy tévével. Így a szerkezet folyamatosan érzékeli, hogy a nap folyamán milyen rádió- és televízióadások érik el a kutatásban részt vevő személyt. „Az elektronikus panel létesítése feljebb lépés, mert túl azon, hogy hallgatottságot tesztelünk, ez a mérési módszer előrevetít egy kutatási és fejlesztési időszakot is” – mondta Sally de la Bedoyere, a RAJAR ügyvezető igazgatója.

„Ez a lehetőség Magyarországon is új irányt mutathat a televíziónézettségi, illetve rádióhallgatottsági mérések fejlesztésének kapcsán. Azon dolgozunk, hogy hazánkban is minél előbb bevezethessük ezt az eddigieknél jóval pontosabb mérési módszert” – tette hozzá Duránszkai Gábor, a TNS Hungary ügyvezető igazgatója.

MediaEdge:cia – európai kinevezések

A MediaEdge:cia Global Solutions európai csapatánál több új igazgatói kinevezés is történt. Caroline Foster-Kelly lett a MediaEdge:cia Global Solutions európai részlegének új ügyfélkapcsolati igazgatója. A poszt tavaly decemberben üresedett meg, amikor Mel Valeryt vezérigazgatónak léptették elő. Az ügynökséghálózatnál már több éve dolgozó Caroline Foster-Kelly az európai, a közel-keleti és az afrikai (EMEA) régió ügyfélkapcsolati munkáit intézi. Pozíciójában a médiaügynökség nemzetközi ügyfeleiért felel a térségben és a Global Solutions öt központjában: Stockholmban, Londonban, Düsseldorfban, Párizsban és Milánóban. Az új ügyfélkapcsolati vezető négy évig a londoni MediaEdge:cia nemzetközi részlegénél volt, és olyan ügyfelekkel dolgozott, mint például a Visa, a Sony Ericsson vagy a Xerox. Ezt megelőzően hat évig a vállalat hongkongi irodájának ügyvezető igazgatója volt.

További változás a társaság menedzsmentjében, hogy ezentúl Anne-Marie Hoyle a médiatervezésért felelős új ügyvezető, míg a MediaEdge:cia MediaLab regionális igazgatói pozícióját Stephan Bruneau tölti be.

Új ügyvezető az AXN élén

A Sony Pictures Television International (SPTI) tulajdonában lévő AXN akció- és kalandcsatorna bejelentette Stephen White kinevezését, az AXN budapesti székhelyű közép-európai regionális központjának élére. A pozíciót korábban betöltő Tom Davidson az SPTI felkérésére elvállalta az európai vezérigazgató-helyettesi feladatokat Londonban.

Stephen White fogja össze az AXN közép-európai értékesítési, marketing-, műsorszerkesztési, valamint a csatorna technikai hátterét biztosító feladatokat a régió hat országában: Magyarországon, Lengyelországban, Romániában, Csehországban, Szlovákiában, valamint Bulgáriában. Emellett segédkezik a régió új televíziós csatornáinak elindításában, valamint a közelgő The Amazing Race közép-európai, saját gyártású sorozatáért is felel.
AXN-hez történő csatlakozása előtt White Sydneyben, az SPTI érdekkörébe tartozó vegyes vállalat, a TV1 kábeltelevízió ügyvezető igazgatói posztját töltötte be. Csapatával az előfizetéses televíziózás piacán Ausztrália első számú tévécsatornájává léptette elő a TV1-t. Ezt megelőzően, 1996 és 1998 között Ausztrália legnagyobb laptopexportőr és -importőr vállalata, a Woodslane Pty Limited pénzügyi igazgatója volt. 1989–1996 között a PriceWaterhouse Coopersnél töltött be különböző pozíciókat Sydneyben és Londonban –európai telekommunikációs cégek privatizációját segítve.

DBO – új poszt, új vezető

Kommunikációs osztályt hozott létre az üzleti tanácsadással foglalkozó, dániai érdekeltségű DBO (Development of new Business Opportunities), valamint Lánczi Éva személyében májustól kinevezte a részleg vezetőjét is. Lánczi Éva új munkahelyére a 168 óra című hetilaptól érkezett, ahol az online kiadás főszerkesztőjeként és a printlap e-világ rovatának vezetőjeként dolgozott. Nevéhez fűződik a 168 óra site-jának arculatváltása és új szolgáltatások bevezetése is. A portálnál utódja Pécsi Ferenc, aki az internetes kommunikációval foglalkozó Dotkommentár vezető tanácsadója és a hvg.hu-n megjelenő Médiablog szerzője. Ezeket a feladatokat új munkája mellett továbbra is ellátja.

Avon: ezentúl európai médiavezetővel

Új pozíciót hozott létre európai médiamegjelenései koordinálására az Avon. Rafal Szysz, a lengyelországi Carat médiaügynökség korábbi ügyfélkapcsolati igazgatója felel ezentúl az Avon európai, közel-keleti és afrikai (EMEA) régióbeli médiamegjelenéseiért. A szakember mintegy 50 piacon felügyeli a kozmetikai cég kommunikációját. Az új regionális médiaigazgató székhelye a vállalat varsói irodája lesz, és az Avon Cosmetics EMEA-régióbeli marketingalelnökének tartozik majd beszámolással. A kinevezés egyes vélemények szerint előrevetíti, hogy az Avon megnövelt média-költségvetéssel jelenik meg a régióban. A cég médiaügynökségi partnere a Publicis-csoporthoz tartozó Starcom.

Új marketingvezető a Maspex Olymposnál

Marketingigazgatót nevezett ki az Olympos citromleveket is forgalmazó, 2005-ben megalakult Maspex Olympos – Zarándy Katalin személyében. A szakember 2001 óta dolgozik az Olympos-Top csapatában. Az Olympos-Top 2004-ben csatlakozott a lengyel tulajdonban lévő, nemzetközi Maspex Wadowice-csoporthoz. A Maspex Hungary és az Olympos-Top összeolvadásából 2005-ben alakult meg a Maspex Olympos. Az újonnan kinevezett marketingvezető korábban az Unilever trade-marketingmenedzsere volt.

A Tesco Magyarország vezérigazgatót vált

Új megbízást kap augusztustól Paul Kennedy, a Tesco-Global Zrt. eddigi vezérigazgatója. A 88 áruház és több mint 17 000 munkavállaló irányítását végző 56 éves Paul Kennedy 2005-re 473 milliárdos forgalom mellett 14 százalékos növekedési kvótát produkált a Tesco számára. A szakember kiválóságát mi sem jelzi jobban, minthogy 2002-ben a Brit Lovagrend kitüntetését, majd 2004-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend Tiszti Keresztjét vehette át. A cég menedzsmentjének döntésével Paul Kennedy a jelenlegi vezérigazgatói poszt helyett augusztustól nemzetköziformátum-igazgatóként fog tovább dolgozni. A szakember áthelyezésével a vezérigazgatói posztot augusztustól James McCann veszi át, aki 36 éves vezérigazgatóként jelenleg a malajziai Tesco-csoportot irányítja.

Új vezérigazgató a Győri Keksz élén

Boris Bourdin lett a Győri Keksz Kft. új vezérigazgatója. Az új vezérigazgató feladata többek között, hogy a legutóbbi néhány hónap jó eredményeit konszolidálja, tovább erősítse a gyártást és forgalmazást, elősegítse a magyar édesipari termékek exportját Angliába és a környező országokba. Boris Bourdin 2003-ban csatlakozott a Groupe Danone csapatához, mielőtt jelenlegi megbízatását elfogadta, a Danone cseh édesipari leányvállalatánál, az Opaviánál marketingigazgatói pozíciót töltött be. A szakember diplomáját a reimsi ESC Business Schoolban szerezte, 1991-ben a Group L’Oréalnál kezdte pályafutását. Először Oroszországban dolgozott, azután Franciaországba került. Végül pedig a L’Oréal Párizs Kelet-Európáért felelős exportmarketing-igazgatója lett. 1997-ben visszatért Oroszországba, ahol a L’Oréal oroszországi marketingigazgatója volt, majd 1999-ben a L’Oréal új-zélandi vezérigazgatója lett.

SZNSZ – új vezetővel

A Szegedi Nemzeti Színház (SZNSZ) a marketing- és értékesítési feladatok vezetésére Borda Sándort nevezte ki. Korábban a két terület külön működött, egy struktúraváltás után azonban a két feladatot összevonták, és egy pozíciót hoztak létre. A színház új vezetője közel egyéves szünet után helyezkedett el újra a szakmában, ugyanis 2005 júliusában a Pick Szegedtől vált meg, ahol marketingvezető volt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik