Üzleti tippek

Elfüstölgő milliárdok

Uniós büntetéssel vagy szerződésszegéssel és kártérítési kötelezettséggel kell szembenézni a Hungaroringen. Alig néhány hónap áll a szervezők rendelkezésére, hogy a Formula–1 Magyar Nagydíj megrendezhetőségében beállt patthelyzetre kielégítő megoldást találjanak.

Tudta-e?


Az RTL Klub csatornán sugárzott Forma–1-es közvetítés reklámárait fix áron értékesítik. A legdrágább futamok ára (pl. Imola vagy a Nürburgring) egy átlagos júliusi főműsoridőhöz fogható. A Magyar Nagydíj reklámpercei pedig ennél mintegy 50%-kal olcsóbbak.

Az Európai Bizottság (EB) április elején felszólította több európai ország között hazánkat is, hogy tartsa be a dohánytermékek reklámozására vonatkozó 2003/33/EK irányelvet. A bizottság által elfogadott szabályozás megtiltja a termékek reklámozását, a nyomtatott és elektronikus sajtó minden orgánumán, valamint rendezvényszponzorációra sem ad lehetőséget.

Magyarországra a bizottság a „gazdaságilag fontos eseményeken” dohányhirdetést megengedő, 2005-ös jogszabály-módosítás miatt neheztel. Ez legérzékenyebben a 2006. évi Formula–1 Magyar Nagydíjat érinti, amelynek fő szponzora továbbra is a Philip Morris International. Bár a futam nevében a Marlboro márkanév már nem szerepel, számos egyéb formában van jelen a támogató a rendezvényen.

Repül a rajt?

Tudta-e?


Az FIA 2005-ös internetes közvélemény-kutatásának eredménye azt mutatja, hogy a Hungaroring kimaradásáért világszerte nem sok tévénéző hullatna könnyeket: a 19-es népszerűségi listán csupán a 16. helyen szerepel.

Nagy kérdés, hogy az idei futamon lesz-e dohányreklám. A helyzet két oldalról is szorongató lehet, ugyanis Medgyessy Péter, miniszterelnöksége alatt, a Formula One Administrationnel (FOA) létrejött megállapodásban vállalta, hogy az állam azonos feltételeket biztosít a verseny megrendezésére 2006-ig, majd jogfolytonosan 2011-ig. Ez esetünkben a dohányreklám engedélyezését jelenti. Ennek megtiltása jelentős kártérítési kötelezettséggel is járhat, növelve az éves 3–4 milliárd körüli állami ráfordítást. Másik oldalról a kilátásba helyezett uniós bírság fenyeget, amit esetlegesen az EB szabhat ki a reklámot mégis engedélyező deviáns államokra. A szakértői vélekedések ez utóbbit tartják a kisebb rossznak.

A Magyar Nagydíj a jelentős állami támogatás mellett sem mondható nyereségesnek A rendezvény szponzorációs és reklámbevételei egyébként nem a pálya üzemeltetőit, hanem az FOA-t illetik, ezért jelenthet fájdalmas érvágást Bernie Ecclestone cégének a Philip Morris támogatásáról való lemondás. Jelenleg tárgyalások folynak, amelynek részleteiről sem a Gazdasági Minisztérium, sem Gaál Attila, a Hungaroring Sport Rt. vezérigazgatója nem közölt bővebb információkat, csupán azt erősítették meg, hogy dolgoznak a helyzet megnyugtató rendezésén.

Magyar ugar

A Hungaroringen idén rendezik a 21. Magyar Nagydíjat, melynek fő szponzora tehát előreláthatólag a Philip Morris marad a jól ismert Marlboro-branddel. Igaz, ez idén nem jelenik meg a futam elnevezésében, köszönhetően a szigorított szabályozásnak. Ha a futam nevéből elmarad az ismert dohánymárka, az szakértők szerint pár száz milliós hiányt képez csupán, ez becslések szerint a kiadások 5–10 százalékát jelenti. Fontos összetevője viszont a támogatásnak az ismeretlen méretű, pálya szélén elhelyezett hirdetések ára és a csapatokhoz eljuttatott szponzori pénzek. Ezért az is fontos kérdés, hogy a pályán láthatók lesznek-e az ismert piros-fehér reklámanyagok. A szponzori bevétel egyaránt fontos mind a magyar, mind a nemzetközi szervezőknek, igaz, a Magyar Nagydíj szervezői nem részesednek közvetlenül a bevételekből. Ennek elmaradása esetén azonban az FOA elgondolkodhat azon, hogy más, jövedelmezőbb pályát soroljon a versenynaptárba. Ebben az évben ez azért is különösen érzékeny kérdés, mert tudvalevően lejár a magyar versenyszerződés.

Szponzorációs hatékonyság

A szponzoráció akkor kifizetődő, ha hozzájárul az adott cég ismertségéhez, pozitív imázsához. A Forma–1 a világ legnézettebb sporteseményei között előkelő helyen szerepel, évi 580 millió nézővel felülmúlhatatlan ismertséget biztosít hirdetőinek. A TNS Hungary 2005-ben felmérést készített a Forma–1-es csapatokat támogató szponzorok ismertségéről. A magyarországi felmérésből kiderül, hogy a legtöbben az évekig a Magyar Nagydíj névszponzoraként feltüntetett Marlborót ismerik (54%). A második helyen a Vodafone áll 34%). Mindkét brand a Magyarországon legismertebb és legnépszerűbb csapat, a Ferrari támogatója. A Ferrari népszerűsége magyarázható Schumacher hétszeres világbajnoki címével, ami az olasz istálló 2000–2004 között sorozatos győzelmével járt. A harmadik helyen szereplő Red Bullt a további csapatok támogatói követik: West (13%), Shell (11%), Allianz (8%), Michelin (6%), Bridgestone (6%), valamint HP – Hewlett-Packard (5%) és Panasonic (4%). A TNS felméréséből látszik, hogy a Hungaroringen egyértelműen a piros autók és sofőrjeik voltak tavaly a legértékesebb reklámhordozók.


Túl nagy slukk

A nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy egy dohánygyár támogatásának elmaradása a szervezőknek komoly fejtörést okoz; ez magyar vonatkozásban pedig még inkább érzékelhető. Alig nyílik esély ilyen összegű szponzorpénz kiváltására. Nemzetközi vonatkozásban egyszerűen nem elég érdekes a magyar futam. A hazai piac mérete pedig nem kielégítő ilyen beruházás megtérülésére. Kevés magyar cég lenne képes ekkora összegű szponzorációs befektetésre. A Forma–1 magyar futamát eddig a Mol támogatta jelentős összeggel. 1995-ben 1 millió dollár értékben helyezett el hirdetést a Magyar Nagydíjon, ebből egy különleges megállapodás eredményeképpen a magyar szervezők 50 százalékban részesedtek. A motorsportot egyébként is kiemelten támogató cég részt vett Baumgartner Zsolt első magyar Forma–1-es pilótává avanzsálásában is, de jelenleg nem terveznek semmilyen együttműködést a versennyel. A fenti összeg azonban eltörpül a milliárdos költségek mellett. A hazai szponzorációs piac méretét szinte lehetetlen megbecsülni, mivel ezeket a cégek üzleti titokként kezelik. A Business Group szakértői becslése 2004-ben 39 milliárdra becsülte a teljes magyar szponzorációs piaci befektetéseket, ami valószínűleg az elmúlt évben némileg növekedett. A cégek viszont nem lelkesednek a Forma–1 és a Magyar Nagydíj iránt, szívesebben támogatnak gyakrabban kisebb eseményeket, sikeresebb ágazatokat.

Szeszélyes augusztus

A Philip Morris elmaradása leginkább a legnagyobb „támogatót” a magyar államot érintheti kellemetlenül, mely az idei költségvetésben is több sporttámogatási tétel alatt több milliárddal támogatja a futamot. Becslések szerint a hazai verseny költségvetése döntően az állami ráfordításra épül, a jegybevétel pedig ezt 40–45 százalékkal egészíti ki. Ez pedig ingadozó és sajnos nem éppen növekvő trendet mutató tétel: többek közt függ a pontverseny alakulásától, de még az időjárástól is. 2000-ben 200 ezren váltottak jegyet a száguldó cirkusz magyar állomására. 2001-ben 2,7 milliárdot hozott, 2004-ben viszont csak 163 ezres nézőszámot produkált a háromnapos rendezvény, és jóval kevesebbet, csak 1,7 milliárd forintot tett ki a jegybevétel.

Örök kérdés, hogy az állami befektetés megtérül-e. A pontos nemzetgazdasági , több szektort is érintő multiplikatív hasznát nem lehet felmérni. Ami biztos: a verseny látogatóinak legnagyobb hányada külföldi rajongó, viszont a szállodák 2004–2005-ös adatai csökkenő vendégszámot mutatnak. Vitathatatlan tény, hogy a Hungaroring hasznára válna egy izgalmas szezon, biztosítva az idegenforgalmi bevételek növekedését, és felkeltve a még hezitáló szponzorok befektetési kedvét is, azonban ez jelenleg elfüstölgő álomkép csupán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik