Üzleti tippek

Ott voltunk – Bulvárkutatás

Miközben a sztárvilág mindennapjaink részét képezi, nem sokat tudunk a befogadók attitűdjéről velük szemben.

A sztárok és a hozzájuk való viszonyulásunk felderítésére végzett a Free Association Research Kft. és a Republic Kortárs Design Laboratórium közös közvélemény-kutatást.

Az egyébként megrendelhető kutatás főbb megállapításainak bemutatására szervezett kerekasztal-beszélgetésen fény derült a sztárcsinálás néhány műhelytitkára.

Réz András, Vágvölgyi B. András, Tari Annamária, Jakupcsek Gabriella és Ómolnár Miklós Galambos Péter vitavezető segítségével vágott bele a kutatási adatok és egyéb kapcsolódó témák megvitatásába. A résztvevők leginkább abban értettek egyet, hogy a sztárcsinálás igazi műhelye a két nagy kereskedelmi televízió, és még a legnagyobb példányszámú nyomtatott bulvármagazinok is csak az általuk már befuttatott sztárok címlapra helyezésével képesek eredményt produkálni.

Sztárszakértők

Az 500, illetve 1000 fős mintán végzett reprezentatív kutatások mintegy 50 sztárral és így alapvetően a sztárvilággal kapcsolatban igyekezett felderíteni a válaszadók véleményét a legkülönbözőbb kérdésekben. A feltett több száz kérdésre adott válaszok érdekes eredményekhez is vezetnek. A válaszadók 60 százaléka szívesen hall vagy olvas a sztárokról, és negyedük egyenesen szakértőnek is vallja magát. Ehhez képest már nem is olyan meglepő, hogy majdnem minden harmadik válaszadónál a hírességek családi és baráti beszélgetésekben is gyakran témaként szolgálnak. A bulvársajtó szükségességét részben (41 százalék) a jól informáltság igényével magyarázzák, de van egy még fontosabb szempont, amit a válaszadók háromnegyede megjelölt: egy adott híresség megítélésében szerepet kell játszania a munkán kívüli magánéletének.

Közönségsegítség

Noha a kutatás szerint ma a legismertebb arc Vágó Istváné, az első nyolcban dominál a politika: itt szerepel mind a négy parlamentbe bejutott párt miniszterelnök-jelöltje. Komolyság és megközelíthetetlenség szempontjából is a sztárok átlaga felett „teljesítettek” a politikusok. Ugyanakkor ők félelmet is könnyebben gerjesztenek, a „tartanék tőle” rovatban az üzletemberek (!) mögött közvetlenül ők következnek. Fiatalosság, kreativitás, jókedv, őszinteség, a világra való nyitottság és kedveltség szempontjából viszont a vert mezőnyben foglalnak helyet. Vonzó vagy magával ragadó személyiségnek sem sokan tartják őket.
Noha tanulságos megállapítások sorával lettünk gazdagabbak, a kutatásnak mégis van hiányossága: adós maradt éppen a kutatott csoport definíciójával és azzal is, milyen szempontok alapján válogatta ki a kutatáshoz a sztárokat. Színészek, zenészek és politikusok esetében nem feltűnő az önkényes lista, azonban a gazdasági élet szereplőinél már megkérdőjelezhető, hogy össztársadalmi méretben is valóban ismert-e Demján Sándor, Somody Imre vagy Straub Elek.

Bulváros megközelítéssel

Szerencsére a beszélgetés során azért arra is megnyugtató és kielégítő választ kaptunk, hogy hogyan is definiálhatjuk tudományosan a sztár fogalmát. Vágvölgyi B. András tolmácsolta Keresztury Tibor irodalomtörténész, a Stuttgarti Magyar Kulturális és Tájékoztatási Központ igazgatója szavait: „Sztár Magyarországon az, akinek a paraszt integet”. A kutatáshoz kapcsolódóan, „Bulvária, »szentek« a 21. században” címmel kiállítás tekinthető meg a Republic Galériában.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik