Üzleti tippek

Lassan, de biztosan nőtt…

Reklámköltések megoszlása

…a tévék részesedése a hirdetési tortából; mind 2004-ben, mind 2005-ben megelőzték a sajtót. Bár tavaly sokan már azt jósolták, hogy a tévék térnyerése meg fog torpanni, eddig ez mégsem következett be.

A tévés szakemberek elsősorban azzal érvelnek, hogy az egy főre jutó költséget tekintve Magyarországon továbbra is a tévé (értsd: a két nagy kereskedelmi csatorna) a leginkább költséghatékony. S nemcsak érvelnek, hanem mindinkább próbálják emelni az árakat. Ez jól látszik az elmúlt években: 2004-től a televíziós árak reálértéken is egyértelműen nőttek, szemben a korábbiakkal. Azt megelőzően ugyanis – a piacszerzést szem előtt tartva, illetve a két vezető csatorna közötti éles verseny miatt – a mérsékelt áremelés politikáját alkalmazták.

De az is jól látható, hogy a meglehetősen költségérzékeny magyar piac nehezen emészti meg a tévék áremelési elképzeléseit, a nagy kereskedelmi csatornáknak sok nagy hirdetővel nem sikerült időben megállapodniuk az éves szerződésekről. Hiába lehet relatív olcsón elérni nagy tömeget, ha a hirdetők azt mondják: egyik évről a másikra nem tudunk elfogadni ilyen mértékű emelést.

Lehet, hogy a választási kampány és a foci-vb segítségével idén még sikerül érezhető hirdetésibevétel-növekedést elérnie a tévés szektornak, de minden jel arra mutat, hogy ez az év valóban fordulópont lehet. Érzik ezt a tévék is, egyre többet beszélnek integrált hirdetési megoldásokról a hagyományos televíziós reklámok mellett, és az is látható, amint egyre nagyobb erőfeszítéseket tesznek, hogy kábeltévékkel kiegészített csomagokat adjanak el a hirdetőknek.

Persze sok múlik azon is, hogy a legnagyobb versenytárs, a nyomtatott sajtó egységesen tud-e fellépni. Sikerül-e például a nagy hirdetőkben tudatosítania azt, hogy az olvasók sokkal jobban elfogadják a hirdetéseket, mint a nézők? Hogyan tudja az eddigieknél sokkal hatékonyabban kommunikálni a hirdetőknek és a médiaügynökségeknek azt a tényt, hogy a nyomtatott sajtó termékeiért az olvasók napról napra, hétről hétre pénzt adnak, ellentétben a tévénézőkkel vagy az internethasználókkal. Ha ezt jól csinálják a nagy kiadók, nem úgy, mint eddig, az már fél sikert jelenthet számukra a tévékkel vívott harcban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik