Üzleti tippek

Célozz pontosabban!

Vége a termékek egyeduralmának, ezentúl nem a gombhoz veszünk kabátot, hanem a kabáthoz gombot: jönnek a személyre szabott márkák.

„Csak Önnek, csak nálunk, csak ennyiért!” Ilyen és ehhez hasonló szlogenek árasztják el a gyanútlan vásárlót, aki meglátva az ismerős márkát, mely számára mindig a minőséget jelentette, lecsap az adott termékre. A tavaszi nagytakarítási lázban számos áruház polcain kelletik magukat a tisztítószerek. A háziasszony bizalommal van a brand iránt, a múltkor is látta a tévében Kovács Lajost, ahogy jó szívvel ajánlotta a terméket. Leemeli a polcról a flakont, s csak egy pillanatra suhan át rajta a felismerés: akár a másik márkát is vehetné. A tisztítószer ugyan a kosárban landol, de elég egy kis minőségi hiba, egy erősebb rozsdafolt vagy a szomszédasszony tippje, s a brand iránti szeretet elillan. Ezt az ingatag bizalmat mind többen kezdik felismerni, s egyre inkább óva intenek attól, hogy ne a terméket, hanem a vásárlót helyezzük a márka középpontjába.

Vásárlót a centrumba!

Ha ismerjük a vásárlót, problémáival, elvárásaival együtt, személyre szabott lehetőséget kínálhatunk számára. Ez a nézőpont még sok vállalatnál hiányzik, a pénzügyi szektor azonban már kezdi felismerni a személyközpontú márkában rejlő lehetőségeket. A Citibank személyi bankárral csalogatja ügyfeleit, megadva azt az érzést, hogy kiemelt lehet, s ki ne szeretné magát annak érezni?! Csak velem foglalkoznak, lesik minden kívánságomat, s olyan megoldást nyújtanak, amely számomra a legmegfelelőbb. Az ilyen márkánál olyan figyelemmel találkozhatunk, ami teljesen más megvilágításba helyezi a brandet, a vállalatot. Az a cég, amely a vásárlónak a legjobbat szeretné, szélsőséges esetben még konkurensét is ajánlja, ha a vásárló elégedettségét ez növeli a legjobban.

Nem varázslat, odafigyelés

Ahhoz azonban, hogy idáig jussunk, rögös út vezet. Több cég is felismerte a kezdőlépést, de valahogy megrekedt egy bizonyos szinten, s összetéveszti a célt és az eszközt. Kiemelte a vásárlók adott körét, s hozzájuk szól, az ő igényeikre figyel. De ismeri-e őket igazán? Tudja-e részletekbe menően motivációikat? A vonalaira vigyázó, a divatról lemaradni nem akaró, kalóriákat számoló nőket, a folyton sportoló férfiakat, a gyerekeiket nevelő háziasszonyokat mindenki megkülönbözteti. Arra a kérdésre azonban kevesen tudják a választ, hogy tulajdonképpen mit is akarnak a csoport tagjai. Az, aki sportol, még nem biztos, hogy fogyózik, csak a vonalaira figyel, a háziasszony pedig lehet, hogy a gyorsaság miatt szereti a könnyen kenhető margarint, nem pedig a benne lévő vitaminok miatt. Az összemosott célcsoportok eltűntek, pontosabban, szegmentáltabban kell célozni, mint bármikor korábban.

Ez biznisz… és személyes

A vásárlóközpontú márka felépítéséhez új szemléletre és jóval nagyobb fokú odafigyelésre van szükség, mint a hagyományos márkastratégia esetében. El kell, hogy higgye a vásárló, hogy a brand valóban segít, hogy mindenki azért van, hogy neki a legjobb legyen. A heti hírlevél csak neki szól, s pontosan azok az információk vannak benne, amelyekre neki személy szerint a leginkább szüksége van. A célt akkor érjük el, ha Kovács Lajos nekem a zsíroldót ajánlja, míg a szomszédban a vízkőre tud megoldást, mert ott az okoz gondot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik