Üzleti tippek

Bevezető – Egyszer fent, egyszer lent

Minden szektorban előfordul, hogy a növekedés megtorpan. Vagy éppen visszaesés észlelhető. Ez jellemzi a legutóbbi években Magyarországon az autóipart és a könyvkiadást. Tavaly az újautó-értékesítés 4 százalékkal esett vissza, és a kereskedők idén sem optimisták. A 31–40. oldalon, „autómarketing” mellékletünkben Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke legalábbis 1–1,5 százalékos csökkenést jósol.

Ilyen piaci környezetben nem csoda, hogy a kereskedők egyre több pénzt költenek reklámra. 2005-ben a TNS Media Intelligence adatai alapján a Top 10 értékesítő 50 százalékkal többet hirdetett, mint egy évvel korábban. Érdekesség, hogy ennek legnagyobb nyertese továbbra is a televízió, messze ott költik el a legtöbb pénzt a cégek. Emellett tapasztalható már az internet erősödése is.

A hagyományos ATL-eszközökön kívül egyre jelentősebb a vonal alatti eszközök szerepe. Az alsókategóriától kezdve fontos a személyes kontaktus kiépítése, és egyre meghatározóbb, ahogy magasabb kategóriák felé haladunk. A prémiumkategória egyre több olyan eseményen jelenik meg támogatóként, ahol a gyártók, kereskedők közvetlen kapcsolatba kerülhetnek a potenciális vevőkkel. A tömegnek szóló nyílt hétvégék helyett szűk körnek tartanak meghívásos bemutatókat. Egyre többet költenek, új eszközöket állítanak csatasorba az eladások növelése érdekében.

Ellentétben a szintén stagnáló helyzetben lévő könyvkiadással. Ahogy a 14–18. oldalon lévő összeállításunkból kiderül: az ezredforduló nagy boomja után az aranykor véget ért. 2004-ben alig 2 százalékkal nőtt a könyvforgalom, 2005-ben 4 százalékkal. A kínálat ugyan óriási, tavaly 11 ezer felett volt a kiadott címek száma, marketingre azonban alig-alig költenek. Ezt részben az magyarázza, hogy a piac még koránt sincs nyugalmi állapotban. Jelenleg mintegy 1200 kiadó működik, de a négy nagy részesedése a teljes piacból már ma is 55–60 százalék, és minden szakértő egyetért abban, hogy szerepük egyre dominánsabb lesz. A kicsik szinte egyáltalán nem költenek, a közepes kiadók legtöbbje is megelégszik egy-egy sajtóbemutató megtartásával. Sőt még a nagyok is elsősorban a recenziók írására, íratására fókuszálnak a kis költés mellett.

Érdemes megfigyelni, mennyire elmaradunk a sikerkönyvek kommunikálása terén akár Londonhoz, akár Berlinhez képest. Pedig kihívásokban nincs hiány – gondoljunk csak az internetes könyveladások felfutására vagy a hangos könyvek megjelenésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik