Üzleti tippek

Biztonságosabbá válhat a Keleti

30 kamerával figyelik ezentúl a rendőrök az állomás forgalmát. Gergényi Péter főkapitány reméli, hogy nemcsak a bűnüldözésben, de a bűnmegelőzésben is segít majd a rendszer.

A Keleti pályaudvar Magyarország egyik legnagyobb személyforgalmát lebonyolító pályaudvara, az InterCity és a nemzetközi vonatok fogadó és indító pályaudvara. Bűnügyi szempontból is a legveszélyeztetettebb pályaudvar a – közölte lapunkkal Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője.

A most átadott kamerarendszer célja, hogy javítsa a pályaudvaron megforduló utasok biztonságát, továbbá biztosítsa a vasúti személykocsik vagyonvédelmét, illetve segítse a kritikus területek folyamatos figyelését, szükség esetén a gyors intézkedés megtételét.

A Keleti pályaudvarra kiírt pályázatra tíz ajánlat érkezett, az eredményhirdetésre 2005. szeptember 5-én került sor. A pályázat nyertese a Híradástechnika Trade Kft. Lett 44.972.754 Ft + ÁFA ajánlati árral.

A kamerák a közforgalom számára megnyitott területen túlmenően az üzemi területet is figyelik. A képek rögzítése és kiértékelése a pályaudvaron található rendőrőrsön történik. A rendszer az adatvédelmi biztos ajánlásainak megfelel.

A korábbi 11 analóg kamerával szemben az új rendszerben 20 DOM (forgatható és zoomolható) kamera és 10 fix kamera található. Mindegyik day-night típusú, vagyis rosszabb fényviszonyok esetén a színes kamera átvált az érzékenyebb fekete-fehér üzemmódba. A peronok hosszanti megfigyelését huszonötszörös optikai zoom biztosítja.

A Keleti pályaudvaréval azonos időben került kiírásra a Nyugati pályaudvar térfigyelő rendszerének telepítésére vonatkozó pályázat is. A nyertes a MÁV 2005 MASZH konzorcium (konzorciumvezető: Multi Alarm ZRt.) lett 52.711.790 Ft + ÁFA ajánlati árral. A telepítésre vonatkozó szerződést várhatóan az év első felében aláírja a MÁV Zrt. a győztes pályázóval. A Déli pályaudvar térfigyelő rendszerének telepítési pályázat kiírása pedig előkészítő szakaszban van.

Utasokat is, vasutasokat is támadnak

Az elmúlt év biztonsági értékelése alapján az utasok sérelmére elkövetett – a rendőrségnek eljárásra átadott – lopások száma 214 volt, 113 esetben ért vasutasokat garázdaság. Mindezek a számok a korábbi évekhez képest kedvezőbb tendenciát mutatnak – tájékoztatott a MÁV szóvivője.

Az utasok sérelmére elkövetett, ismertté vált lopások elsősorban a távolsági közlekedésben részt vevő vonatokon, és a nemzetközi vonatokon fordulnak elő. A lopások száma 2004-ben jelentős mértékben, mintegy 30 százalékkal csökkent, de tovább javult a biztonság 2005-ben is.

Az utasok sérelmére elkövetett jogsértő cselekmények számának és a keletkezett károk összegének csökkentésében jelentős szerepe van a MÁV Vasútőr Kft-nek. A vasútőrök 2004-ben kezdték meg a kísérő biztonsági szolgálatot a MÁV meghatározott személyszállító, elsősorban az IC vonatain. A vagyonőrök jelenléte nagymértékben hozzájárul az utasok sérelmére elkövetett vagyonelleni cselekmények számának csökkenéséhez.

A MÁV Biztonsági Igazgatóság, a Vasútőr Kft. a rendőrséggel közös járőrszolgálatot lát el a budapesti pályaudvaron, valamint az utas-biztonság növelése érdekében összehangolt, közös akciókat szervez a rendvédelmi szervekkel.


Golyóálló üveg a pénztárban

A vasúttársaság a személypénztárak és az ott dolgozók védelme érdekében is jelentős beruházásokra készül. 2005-ben ugyanis 35 esetben a vonaton szolgálatot teljesítőket, 78 esetben pedig a személypénztárakat érte garázda cselekmény. Ennek csökkentése és megszüntetése érdekében a vasúttársaság az állomásépületek felújításánál a máshol (Miskolc, Szerencs, Keszthely, Sátoraljaújhely stb.) már megújított, fokozott fizikai védelemmel is ellátott – golyóálló üvegfal, megerősített nyílászárók, riasztók, kamerák stb. – pénztárakat alakítja ki.

A rendvédelmi szervekkel a nemzetközi vonatokon folytatott, eddig eredményesnek értékelt biztonsági vonatkíséret kiterjesztését tervezi a MÁV. A nemzetközi vonatokon tapasztalható, hogy a rendőrséggel és határőrséggel folytatott biztonsági vonatkíséret és fokozott védelmi jelenlét eredményes – közölte a szóvivő. Ennek kimutatható eredményei már látszanak a Budapest–Szob, a Budapest–Székesfehérvár és a Budapest–Cegléd közötti vonatokon. Ezért további elővárosi vasútvonalakon is szükséges mindezek biztosítása, a hatékony utas- és vagyonvédelem érdekében.

Konfliktuskezelő tréning

A vonatok fedélzetén dolgozó jegyvizsgálók körül eddig ezerötszázan vettek részt úgynevezett konfliktuskezelő tréningen. A rendszeres oktatásokat és gyakorlati képzéseket folytatják, mert az utasokat a középpontba állító vasúti szolgáltatásokhoz csakúgy hozzátartozik az utasok biztonsága, mint a minőségi, komfortos utazási színvonal javítása is – közölte Kavalecz Imre.

A MÁV és az ORFK közötti megállapodásnak köszönhetően közel kétszáz rendőr teljesít szolgálatot vasúti területeken, pályaudvari rendőrőrsök működnek például Budapesten, a Keleti és a Nyugati pályaudvaron, valamint Miskolcon, Pécsett és Szombathelyen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik