Üzleti tippek

Ugrásra kész netkaszinók

Külföldi internetes kaszinók milliárdos hirdetési és médiaszponzorációs összegei várnak elköltésre. A novemberi törvénymódosítás miatt ezek jelenleg mégis illegálisnak számítanak Magyarországon. Ezért most alternatív utakat keresnek nálunk.

Külföldön, elsősorban Nagy-Britanniában óriási reklám- és szponzorációs összeget költenek el a világhálós kaszinók és fogadóirodák. Három ilyen cég már magyar nyelvű oldalt is üzemeltet, amelyeken viszonylag szolid összeg fejében (ráadásul forintért) rulettezhetnek, Black Jackezhetnek, és főleg, pókerezhetnek a Fortuna kegyeit keresők. Ezenfelül sportesemények tippmixjátékában is elkölthetik fölös pénzüket. November elseje óta ez – elvben – tilos. A szerencsejáték-törvény nyáron elfogadott módosulása ugyanis jogszabályilag rögzíti az állami monopólium Szerencsejáték Zrt. egyeduralmát, megtiltván, hogy a külföldi magántulajdonú vállalkozások engedélyt kapjanak játék szervezésére. A Szerencsejáték pozícióját védendő, a törvény megtiltja a távközlési és pénzügyi szolgáltatóknak, hogy közreműködjenek az ilyen „illegális” ajánlatok eljuttatásában, továbbá expressis verbis kimondja a reklámozás tilalmát ezen szolgáltatásokra.

Virtuális törvény

Az eddig napvilágot látott elemzések meglehetősen egyértelművé teszik, hogy az új szabályozás szembemegy az Európai Unió egyik alapnormájával, a szolgáltatások szabad áramlásának elvével, s ellentétben állnak (például a hirdetési tilalomban) a jogerős európai bírósági határozattal is. Ezek a cégek ugyanis nem Magyarországon működnek, bár az elektronikus kereskedelemről szóló törvény alapján az ügyletek itteni tranzakciónak is minősíthetők. A Polgári Törvénykönyv egyik passzusa értelmében viszont a szerződés ezekben az esetekben külföldön köttetettnek számít, és ez bizonytalanságot okoz.

A törvényben feladattal megbízott hatóságok némelyike (Nemzeti Hírközlési Hatóság, Szerencsejáték Felügyelet) a saját területén még semmit sem tett annak érdekében, hogy a célkeresztbe került honlapok (Sportingbet, Betandwin, Expekt) világhálós elérhetőségének letiltását kikényszerítse a netszolgáltatóknál, illetve megadja azokat a számlaszámokat, amelyeken a játékhoz kötődő pénzmozgásokat meg kellene akadályozniuk a bankoknak. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elegánsan elhárítja a feladatot magától arra hivatkozva, hogy nincs jogköre az ügyben. A bankszövetség pedig jogi érvekkel kíván kibújni azon kötelezettség alól, hogy leállítsa a pénzátutalásokat. Mindenki arra vár, hogy az állami szervek hivatalosan megkeressék őket. „A UPC még semmilyen jelzést sem kapott az NHH-tól. Ha ez megtörténik, akkor döntjük el, milyen álláspontra helyezkedjünk.” – mondta Szücs László szóvivő. „Műszakilag valóban megoldható a szerverekben olyan szűrés beállítása, amely megakadályozza az inkriminált honlapok elérhetőségét” – tette hozzá.

Jogos büntetők?

Egyetlen hatóság cselekedett eddig, mégpedig a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség. Tiltott reklámok ügyében eddig négy ízben szabtak ki bírságot. Az Index internetes portált 120 és 100 ezer forintra büntették, a Port.hu-t és a Ringier kiadót 100-100 ezerre. A Nemzeti Sportban megjelent Sportingbet-hirdetések miatti elmarasztalás már másodfokra jutott, azt a kiadó bíróság előtt támadja meg – mondta el Ligeti György, a kiadó jogásza. Az FvF-nek az őszi budapesti magyar svéd válogatott mérkőzésen a pálya szélén elhelyezett Betandwin-táblák miatt indított eljárása még első fokú határozat előtt van. Az osztrák tulajdonú, de gibraltári kaszinóengedéllyel működő Betandwin a Magyar Labdarúgó Szövetségnek is hivatalos támogatója. A szerződés 2007. június 30-áig hatályos, és Berzi Sándor főtitkár szerint jelenleg nem gondolkodnak felbontásán. Egyébként az MLSZ esetében még vitatott, ki lesz a „hunyó”. Az FvF helyettes szóvivője, Siklósi Máté elmondta: jogászaik szerint a fociszövetség társadalmi szervezetként nem büntethető, ezért valószínűleg a hirdetéseket közzétevő céget, ügynökséget fogják „megtalálni”.

Médiások patthelyzetben

A Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete teljesen elhibázottnak tartja a törvényi tilalmat, és annak megváltoztatását sürgeti – mondta el Simon Éva vezető jogász. Februárban kerekasztal-konferenciát fognak rendezni, amelyen az összes érintett kifejtheti álláspontját. A Magyar Reklámszövetség elnökségi tagja és az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára, Fazekas Ildikó szerint törvénysértésre nem buzdíthatják tagjaikat, de a probléma kétségtelenül komoly. Ezért készek uniós társszervezeteikhez fordulni, ha az érintett tagok ezt kérik tőlük.
A hazai vagy külföldi szolgáltatás kérdése fontos a televíziós közvetítések megítélésében is, ugyanis – mint azt az FvF reklámfelügyeleti osztályának vezetője, Kolozsi Sándor elmondta – ha más országból érkezik a közvetítés, akkor az ebben elhelyezett „tiltott” tartalomért nem büntethetők a médiumok. A decemberi női kézilabda-vb főszponzora a máltai Expekt volt, hirdetése nem csak a pályán terpeszkedett óriási méretben, hanem a közvetítések előtt és után a képernyőn is megjelent egy felirat.

Becslések szerint több tízezren játszanak hazánkból e három társaság honlapjain. Egyedül a Sportingbetnek 21 ezer regisztrált magyar játékosa van; koraősszel még csak 16 ezren voltak. A Szerencsejáték Zrt. egyelőre nem képes kínálatban felvenni a versenyt, így bevételeinek továbbra is csupán 0,2 százaléka származik a netes játékokból.

Sport1-szerű megoldás

Nehezen becsülhető meg, mekkora pénzt öntenének a magyar piacra ezek a netes kaszinók, fogadóirodák. Az eddig megismerhetővé vált összegek alapján forintmilliárdokról lehet szó. Ennek egy része most „trükkös” megoldásokkal, nem direkt reklámok formájában költetik el hazánkban. A Magyarországon macerált internetes fogadóirodák és kaszinók ezerrel keresik a törvényes megjelenés módját. Például a Sport1 Tv január közepén kötött szerződést egy ügynökséggel, amely két-három brit fogadóiroda ajánlatait közvetíti ki a csatornának. Ennek értelmében egy hétközi és két hétvégi, spanyol, angol és olasz focimeccs előtt és után, három-három percben ismertetik az interneten is megköthető fogadások odds-szait, illetve elemzik a korábbi esélylatolgatások eredményét – tudtuk meg Kaminszky Lászlótól, a tévé kereskedelmi igazgatójától. A külföldi cégeké mellett felhasználják a Szerencsejáték Zrt. internetes Tippmixének kínálatát is. A stúdióban ülő kommentátor szakértő támpontot is ad a fogadáshoz, ismerteti a csapatok formáját, a meghatározó játékosok állapotát, esetleges sérülésekből, eltiltásokból stb. származó esélymódosulást. A szerződést három hónapra kötötték, de ha elégedettek lesznek a felek, április közepétől az év végéig meghosszabbítják. Kaminszky László nem kommentálta azon értesülésünket és számításunkat, hogy meccsenként hárommillió forint körül fizetnek a fogadóirodák, vagyis a háromhavi bevétel százmilliót meghaladó összeg lesz. Ez egyébként megfelelne annak a jelenségnek, amely szerint a törvényi tilalom miatt az alternatív megoldásokért esetenként fajlagosan többet is hajlandók fizetni ezek a külföldi cégek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik