Üzleti tippek

Ott voltunk – Látogatóban a Yetinél

A cikkhez kapcsolódó táblázat letöltése

Termékkategóriák


1. Étel / Ital
2. Telekom
3.  Autó, közlekedés
4. Szolgáltatások (bank, biztosítás, egyéb)
5. Szabadidő (turizmus, sport, játékok)
6. Média
7. Otthon, öltözködés, kiegészítők
8. Szépségápolás, higiénia, egészség
9. Jótékonysági- és segélyszervezetek, TCR
Médiakategóriák
1. Film (TV/Mozi)
2. Print – magazin
3. Print – napilap
4. Outdoor
5. Rádió
6. Promóció

Elutazásunk előtt amolyan közvélemény-kutatást próbáltunk tartani a Meribel Ad Festivalról, hogy tudjuk, mire is számíthatunk, de a megkérdezett magyar reklámszakembereknek csak a bólogatásával kellett beérnünk: hallottak a franciaországi rendezvényről, de közelebbről nem ismerik. A helyzet tavaly decemberben sem változott, a Marketing & Média szerkesztőségén kívül ugyanis egyetlen magyar résztvevő sem képviselte hazánkat az 5. meribeli megmérettetésen.

Növésben vannak

2001-ben talán még senki nem gondolta, hogy Meribel a reklámszakma nemzetközi fórumává növi ki magát; öt évvel ezelőtt, az első fesztivál megrendezésekor még csak a francia reklám népszerűsítése volt a cél, mára azonban egy rangos európai szakmai rendezvény színterévé vált az Albertville olimpiai körzetében található alpesi kisváros. Évről évre körülbelül 20 százalékkal nőtt a résztvevők száma, és 2005-ben már 600 nevezésről és 700 vendégről beszéltek a reklámverseny szervezői.
Tavaly hat médiakategóriában és kilenc termékkategóriában lehetett nevezni, és a reklámok közül médiatípusonként két-két 15 tagú zsűri (egy ügynökségi, illetve egy ügyfél oldali) döntése alapján válogatták ki a legjobbakat. Legnagyobb hangsúlyt a filmek kaptak, a kategória kreatív zsűrijének első embere Jeremy Sinclair, a Saatchi & Saatchi egyik alapítója és elnöke volt, a hirdetők zsűrielnöki székébe pedig az Orange France stratégiai igazgatója, Jean-Noel Tronc ülhetett. Ők döntöttek a fesztivál legnagyobb díjainak sorsáról. Az Európai Kristályért, a fesztivál grand prix-jáért minden egyes nevezett alkotás versengett, a pálmát végül a belga Libens, Ghewy & Fauconnier Bacardi-Martininak készített spotja vitte el, csakúgy, mint a kitüntetett országnak járó elismerést, a Nemzeti Kristályt. A reklámverseny másik nagydíjára, a pán-európai kristályra azokkal a reklámokkal lehetett pályázni, amelyek legkevesebb három európai országban futottak 2004 decembere és 2005 októbere között, itt legjobbnak a Sony Bravia várost elözönlő apró színes labdái bizonyultak a Fallon Londontól.

A díjazottak listájából az is jól látszik, hogy mely országok képviseltették magukat a legtöbb alkotással. A reklámfesztivál ugyan 25 európai ország előtt nyitott, a nevezések oroszlánrésze mégis öt országból érkezett: Franciaországból, az Egyesült Királyságból, Belgiumból, Svájcból és Olaszországból.

Több mint reklámverseny

De nem csak díjátadókból állt a Meribel Ad Festival programja, az ötnapos rendezvény résztvevői számtalan szakmai előadás, workshop, kerekasztal-beszélgetés vagy éppen vita közül válogathattak. A téma természetesen mindig a reklám körül forgott, különféle megközelítésekből. A TF1 tévécsatorna marketingigazgatója például hosszasan ecsetelte prezentációjában a televízió kulcsfontosságú szerepét a termékbevezetések sikerességének kapcsán, Donald Gunn pedig személyesen utazott Meribelbe, hogy a frissen megjelent Gunn Report hetedik, 2005-ös kiadását maga mutathassa be a publikumnak. A kerekasztal-beszélgetéseken szó volt többek közt a fogyasztók megérintésének, illetve becserkészésének legújabb módszereiről vagy a reklámok kulturális és szociális szerepéről, és viták alakultak ki a márkázásról, valamint a tévéreklámok nézettségéről, minőségéről, hatásáról.

A szakmai programokon kívül az ifjú titánok felfedezésének is teret adott a fesztivál. Egy speciális zsűri 300 jelölt közül választotta ki azt a nyolc fiatal filmrendezőt, akikben reklámfilmesként is látott fantáziát (és többen közülük szerződéssel a zsebükben térhettek haza). A fiatal fotósok a Getty Images „New Photographers 2006″ című tárlatán mutatkozhattak be. A szervező képügynökség az itt kiállító 31 fotográfustól a print reklámok világának átformálását várja 2006-ban. Kezdeményezésnek nem rossz, a kérdés csupán az, hogy az irányváltoztatás rajtuk múlik-e…

Szórakozás felsőfokon

A fesztivál helyszíne annyira tökéletes választás, hogy a résztvevők némelyike szerint az már egyenesen túlzás. A világ legnagyobb síparadicsomának, a 3 Völgynek a szívében fekvő Meribelben ugyanis annyi szórakozási lehetőség van, hogy nem csoda, ha az ember kerekasztal-beszélgetés (és szakmai kapcsolatok építgetése) helyett a sípályán találja magát. Annál is inkább, mert az 560 eurós részvételi díj a sí- és snowboard kölcsönzést, illetve a síbérletet is magában foglalja (az utazás és szállás költségeit viszont nem), így eléggé nagy a kísértés, hogy a 76 felvonóból minél többet kipróbáljunk, és úgy kombináljuk azokat, hogy a négy nap alatt ne kelljen kétszer ugyanazon a pályán lesiklanunk.

A szervezők persze azokra is gondoltak, akik nem megszállott hegyrajongók, az első napon kézhez kapott speciálisan szabadidős műsorfüzetben biztosan ők is találtak maguknak testhez álló elfoglaltságot. A motoros szánkózást vagy a sétarepülést például mi is szívesen kipróbáltuk volna, de időhiány miatt ezeket a programokat kénytelenek voltunk a 2006-os fesztiválra halasztani.

A fázósabb vagy önmaguk kényeztetésére vágyó résztvevők akkor is jól szórakozhattak, ha ki sem mozdultak a szállodából. A szauna, a gyógyfürdő, a hammam adva volt, és fitnesz- vagy squash teremért sem kellett a szomszédba menni.

A fesztivál öt napja alatt a kulináris élvezeteknek is szorgalmasan hódoltunk. Minden este más-más szállodában fogyaszthattuk el a francia konyha remekeit, a gálavacsorát (remek borokkal) pedig Meribel olimpiai korcsolyapályáján szolgálták fel, ahol aznap nem volt jég, volt viszont fűtés, gyertyafény és hajnalig tartó mulatság.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik