Üzleti tippek

Terjedő ismeretek

A Spektrum Televízió többéves egyeduralmát először a National Geographic törte meg, majd szép sorban más kábelcsoportok specializált csatornái is szeletet kértek a tortából. Jelenleg ebben a szegmensben új belépő nem várható.

Magyarország első tematikus ismeretterjesztő csatornája, a Spektrum idén már tizedik születésnapját ünnepli. A jeles alkalommal egy időben másik fordulóponthoz is érkezett a csatorna, méghozzá a reklámidő-értékesítés terén, amit a TV2 Brand Care vett át. Az elsősorban 25–49 éves városi nézőket célzó csatorna műsorait országos szinten 1,7 millió háztartás követheti figyelemmel kábel vagy műholdas rendszereken, az alap- vagy az EBS csomagban. A műsorbeszerzés a műsormodellben található hat gyűjtőműfaj alapján történik. Az Atlasz a világ legszebb, legizgalmasabb tájaira kalauzolja el a nézőt, az Időgép a múltba enged betekintést, az Életmód a sporttal, egészséggel, wellness-szel foglalkozik, az Arzenál a haditechnika és a történelem témájában sugároz műsorokat, a Zöld Zóna az óceánok és kontinensek élővilágát mutatja be, a tudományról és a technikai felfedezésekről pedig a Radar témakör műsorai nyújtanak információt.

A 1998 óta Magyarországon is elérhető, ma közel 2,5 millió otthonban fogható National Geographic Channel kezdetben vegyes műsorstruktúrával jelentkezett, magyar nyelvű adásait 2001 áprilisától sugározza. A másodikként belépő ismeretterjesztő csatorna – feltehetően az ismert globális márkanevének köszönhetően – meglepően jól rajtolt a hazai kábeltévés mezőnyben: a megjelenése utáni három hónapban megkétszerezte előfizetői számát, a csatorna képviselői úgy tudják: a piaci versenyben meglehetősen előkelő helyet foglalnak el. A célcsoport főként a hazai 25 év feletti, rendszerint felsőfokú végzettségű, átlagos, vagy annál magasabb vásárlóerőt képviselők köre. A National Geographic hirdetéspolitikája legfőképpen a kiszámíthatóságra, a megbízhatóságra és az ügyfélközpontúságra törekszik – mondja Petri Andrea, a csatorna kereskedelmi igazgatója.

Az általános kereskedelmi televíziós tartalommal jelentkező Viasat anyacége, a Modern Times Group médiacsoport 2003-ban tíz országban köztük Magyarországon is egyszerre, indította el a Viasat első tematikus csatornáját, az Explorert, 2004-től pedig 272 településen a másik tematikus adó a History is fogható. Az Explorer a szokásos természetfilmek és expedíciók mellett extrém sportokat és bűnügyi történeteket is bemutat. A History a történelmi, politikai és kulturális dokumentumfilmek lelőhelye. A prémium csatornákat nem csomagban, hanem egyedi előfizetésért foghatják a nézők.

A világ legnagyobb ismeretterjesztő és dokumentumfilmeket gyártó csatornája, a Discovery fő csatornája mellett más tematikus adókat is sugároz Magyarországon. Az Animal Planet az állatvilágról szóló műsorokra specializálódott program, a Discovery Civilisation a világ népeinek múltját és jelenét mutatja be, a Science a tudomány és a technika világáról szóló műsorokat vetít, a Travel&Adventure pedig az idegen tájak felfedezésére, az utazásra helyezi a hangsúlyt programjában. Ezek közül az Animal Planet magyar nyelven sugároz, a többi három részben magyar felirattal fogható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik