Üzleti tippek

Izomból mozi

A tematikus műsorstruktúrát tartalmazó tévéadók népszerűsége egyre inkább felívelőben van, és a szakavatottak még mindig úgy látják, még mindig van hely az új versenyzők számára. Feltéve, ha elég karakteres, vagy meghökkentő ötletekkel rukkol elő egy csatorna.

A nemrégiben arculatfrissítésen átesett HBO sokak szemében egyet jelent „a film” fogalmával, a programstruktúra 90%-át ezek teszik ki, általában 6–12 hónappal a mozis világpremier után. A mozizni vágyók az alapcsomagok megrendelése mellett fizethetnek elő a prémiumcsatornára, bevételeit is ebből szerzi az HBO. A csatorna fő csapásiránya a filmgyártás amerikai fellegvára, Hollywood. Jelentős szerepet játszanak a saját gyártású produkciók, és színesítik a kínálatot a koncertek, díjátadó ünnepségek. A csatorna legnagyobb nézőtábort vonzó műsorai a piackutatások alapján a vígjátékok, a drámák és az akciófilmek, és különösen kedveltek a sorozatok.

Az ugyancsak előfizetéses Cinemax 2005 februárjában érkezett meg a Kelet–Közép-Európai régióba. A csatorna non-stop sugárzású, minden adása szinkronizált reklámok itt sincsenek, a programkínálat televíziós premierekből, nemzetközi és európai filmcsemegékből, örökzöldekből kerül ki. A műsorstruktúra plusz érdekessége a tematikus estek tartása; a felmérések alapján a Cinemax közönsége leginkább a klasszikusokat és a nemzetközi filmgyártás darabjait igényli. A jövő évi tervek közt szerepel a sikeres digitalizációs stratégiák kialakítása, és a Cinemax csatornák további terjesztése a piacon.

A Filmmúzeum teljesen egyedi színfolt a tematikus csatornák palettáján: az arculat főképp az értékmegőrzésen és a napjainkban egyre divatosabb nosztalgia-hullám meglovagolásán alapul. Közép-Európa legnagyobb privátfilm -gyűjteményével rendelkezik, amelynek anyagára több saját gyártású műsora is épül. A csatorna már közel másfélmillió háztartásban fogható. A műsortervezés negyedórás AGB–Nielsen adatokkal dolgozik, de rating alapon történő kampányvásárlások esetén perces pontosságú utóértékelést biztosít a csatorna.
A Filmmúzeum a médiafelületek értékesítését saját hatáskörben látja el.

A Go Advertising Magyarországon és Lengyelországban fogható eEuropa tematikus filmcsatornája célzatosan arra fekteti a hangsúlyt, hogy az igényes, európai filmkultúra alkotásait felvonultassa, a hatvanas évektől napjainkig. Agytrösztjei kicsit az amerikai „tömegfilmek” ellenkultúrájának szánják. A programkínálatban főként francia, olasz, angol filmek szerepelnek, átlagosan napi 7–11 mozifilmmel. Az eEuropa leginkább az átlagosnál magasabb jövedelmű, filmkedvelő, értelmiségi rétegre fókuszál. „Minden esély megvan rá, hogy a csatornának ne legyen versenytársa, hiszen a piacon most megtalálható filmes tematikájú csatornák egészen más jellegűek” – elemzi a csatorna piaci helyzetét a Go Advertising sales & marketing managere, Vágujhelyi Gréta. A médiaértékesítés csak 2006 januárjától veszi majd kezdetét, akárcsak a szintén magyar és lengyel területen üzemelő Romantika csatornánál. Ennek fő célcsoportja a 19–49 év közötti hölgyek, a család „pénzügyminiszterei” számottévő vásárlóerővel, tehát nem háziasszonyok, hanem az élet legkülönfélébb területei iránt élénken érdeklődő, intelligens női közönség. A Romantika nézettsége az elmúlt évben 130 százalékkal növekedett. A Romantika fő profilja a szinkronizált sorozatok, de nem az alacsony költségvetésű, egyetlen stúdióhelységben játszódó dél-amerikai szériák, hanem a műfaj igényesebb képviselői, 2006-ban pedig Isaura is a Romantikán tér vissza a nézőkhöz, ugyanis a Rabszolgasorsra kizárólagossági jogot kapott a csatorna.

A Reality TV életében is aktuálissá vált a pozícionálás megváltoztatása: az utóbbi időben túl sok negatív előítélet tapadt a célcsoporthoz, pont a gyakori, bűnözőket leleplező adások miatt, minta a csatorna nézői az erőszakkedvelők köréből kerülnének ki. A cél az, hogy a közönségben tudatosítsák: a készítők az emberi lélek sokrétűségét akarták megragadni, ezért a vér, az erőszak és a trágárság nem öncélú.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik