Üzleti tippek

Bevezető – Tele vízió!

Az átfogó tendenciák bemutatása jegyében a Marketing&Média idei utolsó számában a tévés piacról adunk reményeink szerint a korábbiaknál bőségesebb és átfogóbb képet. A sort a legnagyobbakkal kezdve: a két földi sugárzású kereskedelmi adó nagyjából megtartotta összesített részesedését, továbbra is őket választotta a 18–49 éves tévéző korosztály közel kétharmada. Ezen belül azonban némileg nőtt az RTL Klub előnye, a három őszi hónap során közönségaránya (hasonló korcsoportra nézve) öt százalékkal haladta meg versenytársáét.

Mindeközben, legalábbis az előzetes becslések szerint, három-négy százalékos bevétel-növekedést sikerült elérniük az egy évvel korábbihoz képest. Ennek fényében meglehetősen nehéz lesz elérni a jövő évre vonatkozó, hírek szerint 10 százalékosra tervezett emelkedést. Az MTV, elsősorban a jó első félévnek köszönhetően, erős reklámbevétel-növekedést ért el 2005-ben.

A három nagy mellett egyre inkább figyelni kell a kisebbekre is, hiszen a tematikus, szűkebb célközönségre szabott tévécsatornák a nemzetközi tapasztalatok szerint egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a nézői és a hirdetői tortából. Hogy ezzel a tendenciával mindinkább számolni kell, és számolnak is, azt jól mutatja, hogy a TV2 és az RTL Klub már 2004 őszén elindította saját sales house-át. Ezek saját piaci pozíciójuk erősítése mellett alternatív bevételi forrást is jelentenek számukra. A folyamat tehát megkezdődött nálunk is, igaz elsősorban a nézettség tekintetében: a tematikus csatornák hirdetési piaci részesedése a teljes tévépiacéból még bőven egyszámjegyű.
Mindenesetre az biztos, hogy a „kábelcsatornák” egyre fontosabbak lesznek. Ennek elébe menve mostani lapszámunkban 16 oldalas összeállítást kínálunk a teljes piacról. Ebben tematika szerint mutatjuk be az egyes csatornákat, emellett áttekintést adunk a kábeles műsorszórás technikai feltételeinek változásáról, és bemutatjuk az új hirdetésértékesítési modelleket is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik