Üzleti tippek

Likvidátor vagy mentőangyal?

Vincent Bolloré augusztusban vetette ki hálóját a brit médiavásárló vállalkozásra, az Aegisre. Akkor hat százalékkal kezdett, azóta nagyjából kétnaponként félszázalékot hasít ki a cég részvényeiből, lapzártánkkor bő 24 százalékot tudhat magáénak, ami a részvénytársaságok világában már komoly befolyást jelenthet.

Előzmények

Tudta-e…?


A Havas érdekeltségi körébe tartozó Euro RSCG milánói leányvállalata készítette a tavalyi év emlékezetes Peugeot reklámját, melyben az indiai fiú 206-ossá alakít elefánt és kalapács segítségével egy Ambassadort.

Az akció kezdete előtt alig egy hónappal ült bele a Havas ügynökség elnöki székébe, miután egy év alatt, apránként 22 százaléknyi részesedést szerzett a cég papírjaiból. Elnöki kinevezését hangos szócsata előzte meg a cég addigi fejével, Alain de Pouzilhac-kal, aki rosszallta, hogy Bolloré nem játszik nyílt lapokkal, és nem osztja meg velük hosszú távú stratégiáját. A bizonytalanság azonban hamar eloszlott, mikor Bolloré bejelentette első lépéseit az Aegis felé.

Minek neki?

Bolloré bizonyára nem kívánja folytatni a Havasban való részesedése öncélú növelését. A jelenlegi mennyiséggel biztosította menedzsment jogait, ráadásul a francia értékpapír-törvények is előírják, hogy aki 33 százalékot elér, az a fennmaradó részvényekre is egységes ajánlattal kell előálljon. Ekkora befektetést nyilván nem fog eszközölni Bolloré, azonban ahhoz, hogy jobb pozícióba hozza, és később nyereségesen értékesíthető társasággá alakítsa a Havas Holdingot, ügyfelekre és piacra kell szert tegyen. A működésbeli hatékonyság kialakítása néhány hónap alatt ugyan végbe tud menni, és az első elbocsátási hullámon már túl is van a társaság, azonban az organikus fejlődés hosszadalmas és kockázatos folyamat. A november 9-én közzétett harmadik negyedéves üzleti jelentés azonban biztató. Idén ez az első olyan negyedév, mikor a Havas árbevétele a vonatkozó 2004-es időszakit meg tudta haladni, ráadásul az organikus – a pénzügyi hatásoktól megtisztított, üzleti értelemben vett – növekedés 3,9 százalékot ért el, bár Igaz, hogy a kumulált kilenc havi árbevétel (1041 millió euró) még így is elmarad 2004 háromnegyedévi értékétől (1086 millió euró). Az érkező és eltávozó ügyfelek éves költségvetésének különbségét 760 millió euróra teszi a jelentés – némileg optimistán, hiszen a büdzséfrissítések hatását is figyelembe veszi a megmaradt ügyfélkör tekintetében (lásd táblázatunkat). 2006-tól pedig a Danone-t is egy Havas-érdekeltség, a Media Planning Group (MPG) értékesíti Franciaországban.

A cikkhez tartozó táblázat

A társaságra ráfértek a pozitív hírek, hiszen az eltávozó ügyfelei között 2005-ben olyan jelentős nevek voltak, mint az Intel, és a Volkswagen amerikai szárnya. A számítógép-óriás 300 millió dolláros kreatív és médiatervezési büdzséje az Interpublicot vezető McCann Worldgrouphoz vándorolt, a Volkswagen 430 millióját pedig a WPP Mediacomja élvezheti, ráadásul nemrégiben a kreatív ügynökségi feladatokkal is inkább a Crispin Porter + Bogusky-t bízta meg a VW, vállalva a náluk levő BMW Minivel való összeférhetetlenségi aggályokat.

Persze új ügyfelek is érkeztek a csoporthoz. Az online bróker Charles Schwab az Euro RSCG-nél, a digitális távközlésben érdekelt Vonage a – Volkswagent elvesztő – Arnold kreatív ügynökségnél, az AutoZone alkatrész-forgalmazó pedig a Media Planning Group-nál került a Havas Holding ügyfélkörébe. Éppen ezekre a korábbi pozitív hírekre, és a 2005 első félévi, számokra alapozták azon elemzők az elképzeléseiket, akik a Havas-csoport részenkénti értékesítését prognosztizálták a francia mágnás megérkezése után. A kedvező folyamatokat nem feledve, igazi változást csak az hozhat, ha ugrásszerűen tud nőni a Havas, és ehhez médiás ügyfelek kellenek, ezért az Aegis felé fordult, és egyes elemzők szerint a cég beolvasztása sem elképzelhetetlen. Vincent Bolloré egyébként is a hagyományos likvidátori hozzáállásáról ismert: leszállóágban levő cégeket vásárol, menedzsment jogokra tesz szert, majd feljavítva azokat eladja, részben vagy egészben.

„A Cashflow kishercege”
A dohánytermékek és biblia-nyomatok papírjával foglalkozó Bolloré Papeteries családi vállalkozás nehéz időszaka után a Bolloré-csoport immár 6,2 milliárd dollár éves árbevétellel büszkélkedhet, és jelen van a média, a gyártás, a hajózás és az üzemanyag-kereskedelem területén. A most 53 éves üzletember számos iparágban bukkant már fel, többnyire pénzügyi befektetőként, vezetői, szervezői érdemeit csillogtatva. Kis befektetéssel, de sok munkával, és erős médiajelenléttel éri el, hogy megosztó politikája nyomán fejlődésnek indulnak a kiszemelt vállalatok – melyeken aztán idővel túl is ad. Elhíresült húzásainak sorából kiemelkedik a Bouygues építőipari vállalkozásnál a kilencvenes évek második felében folytatott tevékenysége, ahol 13 százalékos csomagjával második legnagyobb részvényesként sikeresen serkentette érdemi lépésekre az igazgatóságot, még ha ehhez sűrűn össze is kellett rúgnia a port egykori osztálytársával, a főrészvényes Martin Bouygues-val. Végül óriási nyereséggel zárta pozícióját.

Befektetéseit intéző cége, a Bolloré Group az idei év első felében 2,6 milliárd eurós forgalmat bonyolított az előző év azonos időszakában elért 2,3 milliárdhoz képest, ami 12 százalékos növekedést jelent. A tavalyi felvásárlások miatt a növekedést elsősorban a szállítmányozási üzlet hozta, ez 41 százalékkal több pénzt hozott, mint egy évvel korábban. Másfélszeresére emelkedett a cég üzemanyag-szállításból származó bevétele is, de rengeteg pénzt elvitt a Vosges művek fejlesztése, az elemgyártás, illetve a Direct 8 digitális tévécsatorna elindítása.


Nagyobb falat

Még ha a forgatókönyv hasonló is lesz, a két felvásárlás már csak célpontjaik miatt is eltér egymástól. Az Aegis körül ugyanis számos egyéb kérő is vár, és sokkal reménytelibb vállalkozás képét mutatja, mint annak idején a Havas volt. A Havas ugyan hatodik a globális ügynökségi ranglistán, de csillaga a legkevésbé sem fényes. 2004-ben 9 százalékkal csökkent az árbevétele, és piaci részesedése 5% százalékra apadt.

A brit cég egy másik francia kérője, a Publicis elnöke bejelentette: elképzelhetetlen, hogy egy nem szakmai befektető meg tudja fizetni az Aegis részvényenkénti 140 pennys árát. A világ negyedik legnagyobb médiavásárló cégét vezető Maurice Lévy ezzel reagált az amerikai Hellman&Friedman befektetési társaságnak az Aegis-re tett vételi ajánlatára. A New York-i cég a brit WPP-vel karöltve szerette volna megszerezni a céget. A Lévy által kínált ár összességében 1,6 milliárd angol fontra értékelte a brit céget. A szeptember végén nyilvánosságra került tárgyalások hírét követő részvényárfolyam-emelkedést jócskán lehűtötte a 140 pennys ajánlat, a hírre a cég ára 137 pennyre esett. Amikor Bolloré csipegetni kezdett az Aegis részvényekből, az árfolyam 100 penny körül volt. Érdekes, hogy az Aegisre ugyanakkor nem ácsingózik a világ legnagyobb ügynöksége, az Omnicom, ehelyett inkább párhuzamosan építgeti saját hálózatát.

Rekontra

Még ha Bolloré eredetileg kizárólag pénzügyi befektetésként kezdett is az Aegis részvények vásárolgatásába, a mostani felvásárlás viszont már egyértelműen a Publicis felvásárlási szándéka ellen indult: megfigyelők szerint Bolloré így akar jó pozícióban lenni, ha versenytársa esetleg többségi tulajdonosként előzne be a brit társaságnál. Akkor ugyanis az Aegis és a Publicis összesen 36 százalékot birtokolna a világ médiavásárlói piacából – legalábbis a UBS Warburg előrejelzése szerint.

Jelek szerint az is elképzelhető, hogy a Publicis csak az árat akarta befolyásolni. Lévy nemrégiben azt nyilatkozta a La Tribune-nek, hogy az Aegis egy remek cég, de nem okvetlenül szükséges a Publicis jövője szempontjából. Ennek megfelelően 140 pennyt még adnának egy részvényért, de a 150 pennys ártól már ódzkodnak. Lévy szerint már ez is egy kicsit túlzás, mivel ilyen ár mellett szükség van olyan szinergiákra, amiket csak egy szakmai befektető tud kihasználni, egy pénzügyi befektető számára roppant nehéz volna gazdaságossá tenni a működést – bökte újra oldalba az amerikai befektetőjelöltet.

Az interjú hatására rövid ideig 126 penny alá esett az árfolyam, jó lehetőséget adva Bollorénak arra, hogy részesedését 25 százalékra emelje.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik