Üzleti tippek

Beszállítói küzdelem a nagyberuházók kegyeiért

A mamutberuházások a beáramló tőke és a munkahelyek teremtése mellett óriási piaci lehetőségeket jelentenek térségünk kis- és középvállalatainak. A hazai beszállítói piacon azonban egyre erősebb a verseny, és bár a magyar cégek sokat fejlődtek az évek alatt, a technológiai fejlesztések terén még jelentős hátrányokkal küzdenek külföldi versenytársaikkal szemben.

Az idei első félévben 25 külföldi beruházás valósult meg Magyarországon, amely a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) számításai szerint 400 millió euró tőkét és 2100 közvetlen munkahelyet jelentett az országnak. Az ITDH bizakodó lehet az év második felét illetően is, hiszen egyedül a dél-koreai Hankookkal kötött megállapodás 132 milliárd forintos beruházást jelent.

Míg korábban a legtöbb befektetés az autó- és elektronikai ipart érintette, az elmúlt években jellemzővé vált a szolgáltató és regionális központok Magyarországra telepítése is.

A gyárépítéseknek és regionális centrumok létrehozásának továbbgyűrűző, kedvező gazdasági hatásai is vannak. A mamutberuházások – mint amilyen a Hankooké is – nem csupán az adott településnek és munkaerőpiacának kedvező, hanem a környékbeli kis- és középvállalatoknak is hatalmas piaci és fejlődési potenciált jelenthetnek.

A szolgáltató jellegű beszállítóknak óriási üzleti lehetőséget jelent egy nagyobb cég Magyarországra települése – vélekedett a kérdésről Kilián Csaba, az ITDH befektetési igazgatója. Felhívta a figyelmet arra, hogy a beszállítók alkalmanként a beruházással létrejött közvetlen munkahelyek két-háromszorosát is megteremtik.

Az országba a kilencvenes években betelepülő cégeknél zömében még a magyarországi beszállítók jutottak komoly szerephez, ha megfeleltek az adott kritériumoknak. Vezető ágazatonként 400-500 olyan magyar vállalat specializálódott erre, amely már nemcsak a magyar, hanem nemzetközi piacra is szállít.

Beszállítóimport

A kezdeti fellendülés után azonban egyre jellemzőbbé vált, hogy a betelepülő cégek magukkal hozták külföldi beszállítóikat, illetve azok maguktól követték a vállalatot a további jó üzlet biztos reményében – mondta el lapunknak Wimmer István, a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetségének főtitkára. Szerinte a rendkívül felerősödött versenyből ma már rendre a magyar vállalkozók szorulnak ki.

Kilián Csaba ugyanakkor úgy véli, hogy a betelepülő cég tevékenységétől függ, hogy mennyiben veszi igénybe magyar vállalatok szolgáltatásait. Ha van a kritériumoknak megfelelő, alkalmas beszállító az országban, akkor a beruházó a legtöbbször nem ragaszkodik külföldi partneréhez.

Amennyiben ilyen nincs, akkor pedig kifejezetten előnyös a beszállító betelepülése, hisz hiánypótlást és újabb beruházást jelent a magyar piacnak – fogalmazott a befektetési igazgató. Hozzátette: a legtöbbször nagyon specifikus, egyedi termékeknél nincsenek meg a szükséges kapacitások, mert bár a magyar beszállítóipar sokat fejlődött az évek alatt, a technológiai fejlesztések terén még jelentős hátrányokkal küzd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik