Üzleti tippek

Ha kell egy csapat

A vállalkozás céljait csakis együttműködve lehet elérni, és a jó csapat teljesítménye több mint az egyes csapattagok teljesítményének összege. Segít a csapatépítő tréning.

Ha azt szeretnénk, hogy cégünk komoly teljesítményre legyen képes, sőt időnkét a lehetetlennek tetsző kihívásokkal is megbirkózzon, különös figyelemmel kell összeállítani a nap mint nap együtt dolgozó kollektívát. Nem elég a puszta szakértelem vagy a kiemelkedő kreativitás: a tapasztalatok szerint a csupa nagyformátumú, szuperintelligens vagy átlagon felüli kreativitással megáldott tagból álló csapatok általában nem működnek jól.

Márpedig az összetartásra nagy szükség van, hiszen komoly projektek bukhatnak el azon, ha például egy munkatárs nem oszt meg egy fontos információt a többiekkel, csak azért, mert nem kedveli a munkatársait.

Tréningek szervezésével is foglalkozó cégek internetes oldalai:


Magyar Adria Yach Club:
www.may-club.com

Businessplanet Utazás-Rendezvényszervező Kft:
www.businessplanet.hu

Consulting services International Tanácsadó Kft:
www.csint.hu


Kanyon Aktív Utazási Iroda:
www.kanyon.hu


Sakkom Interaktív Kft:
www.sakkom.hu


Stratégia Menedzsment Tanácsadó Kft:
www.treningbank.hu


Az összeforrott csapat ezzel szemben valóban csodákra képes. Egyre többet hallani a „szinergia” kifejezést: ezzel azt a helyzetet jelöljük, amikor a részekből képzett egész értéke magasabb az elemek összegénél. Ha egy csapatban szinergia érvényesül, az együtt dolgozók sokkal többre képesek együtt, mint amennyire egyenként jutnának.

De a csapattá válás nem megy magától. Minden csapat különböző fejlődési fázisokon megy keresztül a kezdeti tartózkodó ismerkedéstől, puhatolózástól a különféle konfliktusok felbukkanásán és azok megoldásán át egészen a valóban összetartó csapattá alakulásig. Ráadásul a csoportok állandó mozgásban vannak, hiszen előfordulhat, hogy egyik-másik tagjuk kicserélődik, ilyenkor pedig az újonnan jött akár alakíthatja is a kialakult szabályokat, ahelyett, hogy passzívan alkalmazkodna hozzájuk.

Ha cégvezetőként abban érdekelt, hogy ez a folyamat minél rövidebb legyen, ha lenne mit javítani a csapat hatékonyságán, vagy olyan konfliktusok alakultak ki az együtt dolgozók között, amelyek megoldása egyelőre kilátástalannak tűnik, érdemes megfontolnia, hogy a cég befektessen-e egy csapatépítő tréningbe, s ha igen, milyen fajta tréningprogramra van szükség.

Bent és kint

Boros Imre tréner, pszichológus szerint a tréning kiválasztásakor először is azt érdemes felmérni, mi a cél. Például: bizonyos konfliktusok megoldása, vagy egy újonnan összeállított csapat összekovácsolása?

Ezután érdemes konzultálni a kiválasztott tréningcég szakértőivel, akik a megfelelő kérdéseket feltévén „személyre”, azaz cégre szabják a tréningprogramot. A lehetőségek száma ugyanis csaknem végtelen.

A legegyszerűbb, az úgynevezett „indoor” tréning előadóteremben, szakképzett tréner vezetésével zajlik. Ilyenkor a résztvevők teszteket, helyzetgyakorlatokat, az egymás megismerését vagy a konfliktusok feloldását célzó játékokat kapnak feladatul, végül pedig az elhangzottak kiértékelése következik, a tréningről készült videofelvétellel vagy anélkül. Ez utóbbi esetben a résztvevők mesélnek a tréningen átéltekkel kapcsolatos érzéseikről, élményeikről és gondolataikról, míg a videós kiértékelés esetén e szubjektív beszámolók mellett az objektív visszajelzés is rendelkezésre áll, s mindezek összegzésével vonja le a csapat a tréner segítségével a szükséges konzekvenciákat a további működésre nézvést.

Magasabb hatásfokúak a szabadtéri, azaz „outdoor” tréningek, ahol a résztvevők a helyzetgyakorlatokon kívül mozgásos és – amennyiben igénylik – sportos ügyességi feladatokat is kapnak, ráadásul egy vagy több napra kiszakadnak az irodából, a munkahelyi környezetből. Mindez többet jelent, mint gondolnánk: az irodai gondok, konfliktusok a munkahelytől távol azonnal más színben tűnnek fel, a munkatársak pedig az irodaitól eltérő (akár extrém) körülmények között is megismerik egymást, és ez változást hozhat az addig esetleg feszült kapcsolatrendszerben. Az összezártság, a közös élmények is növelik a csapat összetartását.

Érdemes egy pillantást vetni arra is, milyen gyakorlatok várnak a tréning résztvevőire. Ezekből is óriási a választék, de rendkívül népszerűek például a térképes gyakorlatok. Ilyenkor a csoportot kisebb csapatokra osztják, ezeknek kell térkép alapján bizonyos idő alatt bizonyos pontokra eljutniuk. Mindezt projektként kell kezelniük, vagyis meg kell tervezniük az utat, majd a gyakorlatban is végre kell hajtaniuk. Kedveltek a helyzetgyakorlatok is: a résztvevőknek például a „Szaharában” kell a szimbolikus kútból vizet szerezniük, vagy egy lakatlan szigetre vetődött hajótöröttekként kell a rendelkezésre álló alkatrészekből rádió adó-vevőt építeniük – természetesen együttműködve.

Bátorságpróba a magasban

A tréningek következő fajtája még inkább kimozdítja a résztvevőket a megszokott „komfortzónából”. Boros Imre szerint az extrém gyakorlatoknak a tréningek programjába való felvétele egy régi megfigyelésen alapul: azok az emberek, akik nehéz körülmények között töltöttek együtt bizonyos időt (például a háborús veteránok vagy katasztrófák túlélői), a helyzet normalizálódása után is szoros kapcsolatban, szövetségben maradnak.

A tréningeken ilyen „nehezített helyzet” áll elő például az úgynevezett magasgyakorlatok során. Ilyenkor az erőpróbát 4–6 méter magas akadálypályán kell végrehajtani – természetesen teljes biztosítás mellett. A biztosítóköteleket ilyenkor a csapat többi tagja tartja, tehát a tréning résztvevői fizikai valójukban tapasztalják meg azt, milyen érzés, ha az életük mintegy a kollégáik kezében van.

Természetesen ezeket a bátorságpróbákat is kiértékelés követi. Ezek a tréningek a legtöbb esetben többnaposak, az éjszakát általában hotelben töltik a résztvevők, esténként közös vacsorával, bulival teremtik meg a közvetlen hangulatot.

Tréning a tengeren

A csapatépítő és vezetői tréningek különleges csoportját jelentik azok, amelyeket incentív utazással vagy kalandtúrával kötnek össze a szervezők. Ezek közül sokra külföldön kerül sor, s a választék szinte kimeríthetetlen: a tréningfeladatok mellett például raftingtúrával, gyalogos túrázással, terepjárós kalandtúrával vagy éppen vitorlázással is színesíthető a program.

Boros Imre tréner többek között a Magyar Adria Yacht Club 8–10 személy befogadására képes Bavaria 44-es vitorlásain tart vezetői és értékesítési tréningeket Horvátországban.

A tengeri vitorlázás még a sportos életmódhoz szokott résztvevők számára is páratlan élmény, a nyílt tengeren teljesen el lehet szakadni az otthoni problémáktól. A csak tengerről megközelíthető szigetek, öblök pedig a festői látvány mellett hiteles keretet adnak a szerepgyakorlatoknak, vetélkedőknek. A vitorlás fedélzetén szorosan összezárva élnek a kollégák, s ez néhány nap alatt is lehetővé teszi egymás megismerését, új együttműködési stratégiák kidolgozását. Ráadásul a szokatlan élmények hatására meglódulhat a fantázia, hatékonyabb, kreatívabb lesz a stratégiai „ötletelés”.

A pszichológus-tréner szerint e túrák egyik fontos célcsoportjának számítanak a vezetői csapatok. Velük a hagyományos csapatépítés mellett stratégiai, a cég jövőjét befolyásoló tréningeket, ötletbörzéket is lehet tartani a vitorlás fedélzetén. Egy másik fontos célcsoport az értékesítési munkatársak csapata. Az ő esetükben a csapatépítő tréning incentív utazással, a klub flottájának hajóin eltöltött néhány nap aktív pihenéssel köthető össze.

Vissza a gyakorlatba

A tréningek tapasztalatai bizonyítottan hasznosíthatók a gyakorlatban. Ehhez nagyon fontos, hogy a résztvevők a helyszínen, a gyakorlatokról készült videofelvétel segítségével, vagy csupán élményeik, érzéseik, gondolataik elmondásával kiértékeljék a történteket, és levonják belőlük a mindennapokban is hasznosítható következtetéseket.

A tréner arra nézve is ad tanácsokat, hogyan kell elkerülni, hogy a csapat tagjai visszacsússzanak a korábbi, az együttműködést megnehezítő játszmákba. Gyakran utókövetés zárja a tréninget: az eredményesség mérése történhet kérdőívek kitöltésével, de a csapat, illetve a csapattagok munkájának megfigyelésével, a hatékonyság növekedésének részletes feltérképezésével is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik