Üzleti tippek

A Bombardier nem fogadja el a döntést

A Bombardier nem tudja tudomásul venni a MÁV vezetés döntéseit, és bízik abban, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) továbbra is őrködik a törvényesség felett - írja a Világgazdaság.

A Bombardier számos közbeszerzési tenderen vett már részt, és minden eddigi alkalommal fegyelmezetten vette tudomásul, ha transzparens körülmények között maradt alul. A MÁV viszont a motorvonattenderen a gazdasági racionalitásokkal és a kiírással is ellentétesen a Bombardiert egyoldalúan hátrányban részesíti – áll a cég közleményében.

A vállalat szerint a műszaki feltételeket tekintve a két vonat szinte egyenértékű. Ezt a vasúttársaság által összeállított szempontok szerint elvégzett értékelés is igazolta. A vonat beszerzési árát tekintve azonban a Bombardier ajánlata 32 millió Euróval, azaz 8 milliárd forinttal olcsóbb, ami azt jelenti, hogy 30+30 jármű esetén a MÁV ugyanazért a pénzért 4-4 járművel több motorvonatot vehet a Bombardier-től, mint versenytársától – vélekedik Dian József a Bombardier MÁV Kft. ügyvezető igazgatója.

Dian szerint a Bombardier árelőnyét tovább növeli az a közel 8 milliárd forintos különbség, mely a MÁV által kért ellentételezések terén jelentkezik, ami annyit jelent, hogy a Bombardier 8 milliárd forinttal több szolgáltatást vesz igénybe a MÁV által nyújtható ellentételezések közül, mint versenytársa – írja a Világgazdaság.

Ezeket a jelentős előnyöket az értékelésnél, csak két súlyos visszásság okozta torzulás tudta ellensúlyozni. Ilyen torzulást okozott a járművek energiafelhasználásánál az értékelésbe bevont adatok között fennálló 43 százalékos eltérés. A műszaki paraméterek alapján igazolhatatlan különbség ellenőrzésére a MÁV vezetés szakvéleményt kért a Műszaki Egyetemtől. Az egyetem véleménye alapján a különbség maximum 2-3 százalék lehet. Ennek ismeretében a MÁV vezetése mégis úgy döntött, hogy figyelmen kívül hagyja az általa megrendelt szakvéleményt és ez alapján a Stadlert 7 ponttal győztesnek nyilvánította. Az esetleges pluszfogyasztás okozta milliárdos többletkiadásról pedig még szó sem esett – hangsúlyozza a cég vezetője.

A MÁV második döntésénél a karbantartási költségek területén meglévő visszásságok miatt torzulhatott az összehasonlítás is. A szerződéses feltételek tekintetében, a MÁV 30 év helyett 5 év után felmondhatóvá tette a másik pályázó által vállalt kötelezettségeket, amit a Bombardier számára hozzáférhetővé vált jegyzőkönyvek is bizonyítanak. A Bombardier számára ez a felmondási jog sem a tárgyalások lezárásával sem a megismételt eljárási szakaszban nem lett biztosítva – figyelmeztetett válaszában Dian.

Mindezekkel együtt a második és a harmadik értékelésben is a Bombardier nyert volna a pontozás alapján, amennyiben a MÁV késznek mutatkozott volna az eredeti kiírási feltételek szerint elvégezni ajánlata kiértékelését. Ezért a Bombardier a nem tudja tudomásul venni a MÁV vezetés döntéseit, és bízik abban, hogy a KDB továbbra is őrködik a törvényesség felett, illetve a kormányzat is csak a magyar adófizetők érdekeinek megfelelő döntést fog tudomásul venni

Ajánlott videó

Olvasói sztorik