Üzleti tippek

Hibázhattak a MÁV-tender kiírói

Az Index szerint a MÁV vezetői eleve tisztában voltak a vonattender visszásságaival. Ezt a megállapítását a vasúttársaság igazgatóságának azon üléséről készült jegyzőkönyvre alapozza, amely először döntött a motorvonattender győzteséről.

A 30+30 elővárosi villamos motorvonat megvásárlására és üzemeltetésére, valamint 30 éves karbantartására kiírt közbeszerzési tender eredményéről március 18-án döntött a MÁV igazgatósága. Az akkor másfél éve folyó pályázat kiírása és a közbeszerzési törvény rendelkezései miatt a testületnek nem volt módja változtatni az eredményen, amit néhányan kifogásoltak is az ülésen. A tagoknak két órájuk volt arra, hogy jóváhagyják a kiírásban meghatározott pontozási rendszer eredményét, elhalasszák a döntést vagy esetleg lefújják az egészet és előről kezdjék a tendert – írja az Index.

Az Indexhez került jegyzőkönyvből az derül ki, hogy a MÁV vezetése annak ellenére döntött a százmilliárdos pályázat győzteséről, hogy az eredmény kiszámolásakor úgy vették, mintha az ajánlott árak harminc évre szólnának, miközben biztosan csak 5 évre érvényesek, és a karbantartási ár erősen túlsúlyozva szerepelt az értékelési szempontok között – írja az Index.

Továbbá a pályázatokban megjelölt feltűnően alacsony karbantartási árakat az egyik pályázó – a Stadler – esetében nem kifogásolták, míg a másiknál – Bombardier-nél – igen, bár Gaál Gyula, a MÁV vezérigazgatója szerint ez nem volt baj: a Stadler ajánlata reális volt de alacsony, míg a Bombardier számai az önköltségi ár alattiak voltak. 

A jegyzőkönyvből az is kiderül, hogy az igazgatótanács egyik tagja, Kocsis Imre, kifogásolta, hogy a másfél éve húzódó tenderről mindössze két óra alatt kellett dönteniük, ráadásul úgy, hogy az előterjesztéseket ott helyben kapták meg. Emiatt Kocsis súlytalannak érezte az igazgatótanács szerepét, mivel nem lehet ennyi idő alatt biztosan megállapítani az ügy szabályszerűségét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik