Üzleti tippek

Aláírták a MÁV-Stadler szerződést

A MÁV Rt. hétfőn aláírta a 30 motorvonat beszerzésére és karbantartására szóló szerződést a Stadler Bussnanggal. A közlemény szerint a lefolytatott ártárgyalások során a MÁV Rt. az induló ajánlatokhoz képest mintegy 40 milliárd forint megtakarítást ért el a szerződéses árban.

És a Bombardier?

A Bombardier képviselői a hivatalos értesítés kézhezvételéig nem foglalnak állást az ügyben – mondta a FigyelőNet megkeresésére Dian József, a Bombardier Transportation MÁV Hungary Kft. termelési igazgatója.



Elfogultság?

A tender kapcsán felmerült, hogy a MÁV Rt. két felügyelő bizottsági (fb) tagja, Szántó János és Gaskó István, Bárány Balázzsal ad hoc bizottságot alakított annak érdekében, hogy a MÁV Rt. motorvonat tenderén háromszor is nyertes svájci Stadler helyett a kanadai Bombardier ajánlata legyen a nyerő.


 

A MÁV arról tájékoztatott, hogy az augusztus 4-én kihirdetett döntést követő 8 napon belül a Közbeszerzési Döntőbizottság nem emelt kifogást, ezzel kinyilvánította, hogy a rendelkezésére álló dokumentumok alapján nem lát jogsértésre utaló körülményeket, amelyek indokolhatnák az ideiglenes intézkedést.


A MÁV Rt. vezetése és a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági és közlekedési miniszter egyeztetett álláspontja alapján a motorvonatok szállítására és karbantartására vonatkozó szerződések abban az esetben lépnek hatályba, amennyiben a MÁV Rt. a beszerzés finanszírozására vonatkozó Finanszírozási Szerződést a finanszírozó pénzügyi szervezettel megköti, valamint ha ezen időpontig a Közbeszerzési Döntőbizottság folyamatban lévő eljárásaiban nem minősíti a MÁV Rt. közbeszerzési eljárását és az azt lezáró döntését jogsértőnek – áll a cég által kiadott közleményben.


A szerződés hatályba lépését követően az első motorvonatok várhatóan 2006 tavaszán érkeznek Magyarországra, a teljes flotta leszállítására 24 hónapon belül kerül sor. A járműflotta a Déli pályaudvarról induló három elővárosi vonalon fog közlekedni, Pusztaszabolcs, Székesfehérvár és Tatabánya irányába. 


Fék a szerződésben?


Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szóvivője elmondta, hogy a gazdasági miniszter kérésére a szerződésbe került egy olyan mondat, amely szerint csak akkor léphet hatályba a szerződés, “ha a Közbeszerzési Döntőbizottság folyamatban lévő eljárásaiban nem minősíti jogsértőnek a MÁV Rt. közbeszerzési eljárását és az azt lezáró döntést”.


A Népszabadság hétfői írása szerint a gazdasági miniszter azt javasolta a MÁV-nak, hogy egyelőre halasszák el a szerződéskötést az elővárosi motorvonatok szállítására kiírt pályázata győztesével.


A múlt


A harmadszor nyertesnek kihirdetett Stadler közel egy éves procedúra után írhatta alá a szerződést. Az utolsó tendereztetés alkalmával a MÁV állítása szerint a nem valós árelemek változatlan megadásával a Bombardier – a KDB határozatában foglaltak szerint – jogsértő helyzetet idéz elő, mely ajánlat értékelése jogszerűen nem valósítható meg. A MÁV szerint a Bombardier a kísérőlevelében elismerte, hogy várható költségei meghaladják az általa ajánlott karbantartási árat, ezért igénybe kell vennie anyavállalatának támogatását. Ezzel a cég elismerte, hogy a megadott összkarbantartási díj nem nyújt fedezetet a karbantartási költségekre. Így bebizonyosodott, hogy a Bombardier ajánlata nem csupán részelemeiben, de összkarbantartási díj tekintetében sem nyújt fedezetet a műszaki tartalom megvalósítására és költségeire – állítja a vasúttársaság.
A Bombardier ugyanakkor kitart amellett, hogy ajánlatuk volt a jobb, és az általuk kínált Talent jármű kiválóan teljesíti a MÁV tenderén megfogalmazott igényeket.


Hogy is volt ez?


A tender kiírásakor szakértők mintegy 130 milliárd forintra becsülték az ügylet értékét, amelyben a MÁV 30 plusz 30 darab motorvonatot kíván beszerezni az elővárosi közlekedés korszerűsítésére. A pályázaton a svájci Stadler és a kanadai Bombardier indult. A vasúttársaság kétszer a Stadlert hirdette ki győztesnek, ám a Bombardier mindkétszer megtámadta az eredményt (sőt, a kanadaiak korábban azt is jelezték: amennyiben nem számukra kedvező döntés születik, a legvégsőkig, akár Brüsszelig is elmennek igazukért). A vesztes a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, és az ismételten érvénytelenítette az eredményt. Másodjára a MÁV azért zárta ki a Bombardier-t, mert az férőhelyenként és évenként mindössze egy eurocentért, azaz két forint ötven fillérért vállalta a motorvonatok takarítását és karbantartását, amit irreálisan alacsony, már-már nevetséges árnak minősítettek.


A Közbeszerzési Döntőbizottság nem fogadta el a MÁV döntését (szerintük a régi közbeszerzési törvényt kell alkalmazni, az pedig nem szabályozza a kirívóan alacsony ár kérdését), és július 4-ei határozatában arra kötelezte a MÁV-ot, hogy a Bombardier számára tegye lehetővé újabb ajánlat beadását. A bizottság ugyanakkor azt is jelezte: a Bombardier alacsony ára miatt nem biztosítható az ajánlatok jogszerű, esélyegyenlőséget biztosító értékelése, és azt kérte a cégtől, hogy értelmezhető költséget adjon meg új ajánlatában.


A MÁV ezt követően úgy döntött, hogy az esélyegyenlőség biztosítása érdekében nemcsak a kanadaiaknak, hanem mindkét pályázónak lehetővé teszi az ajánlattételt, s a cégek be is nyújtották az új ajánlatokat.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik