Üzleti tippek

Jó üzlet a mobilvécé

Néhány nagy és több kis társaság osztozik a több százmilliós hazai mobilvécé-piacon. A FigyelőNet piaci körképe.


Extra szolgáltatások

A Szükség Kft.-től olyan kabinokat is lehet rendelni, melyekben az otthonihoz hasonló angol WC működik, de ezek használatához közművesített területekre van szükség. A városoknak állandó problémát jelentő kutyaürülékek ellen a vállalkozás Green Dog néven kutyapiszokgyűjtőt kínál, amelyet kifejezetten ilyen típusú hulladék tárolására fejlesztettek ki. Európa számos országában a kutyatartók évek óta nagy sikerrel használják ezt a speciális szemetest. Budapest több pontján már találkozhatunk ezzel az eszközzel. Más cégek vandálbiztos kivitelezéssel próbálnak védekezni a rongálások ellen, valamint mozgássérülteknek kialakított illemhelyek bérbeadásával is foglalkoznak.

Gyakran panaszkodunk, hogy Magyarországon nem könnyű az élet, az emberek barátságtalanok egymással, mindenki tart a másiktól, és tisztában vagyunk vele, hogy csak saját magunkra számíthatunk, ha valamit meg akarunk oldani. Azonban az igazi szükséghelyzetekben nem kell aggódnunk, hogy nincs kihez fordulni.


Ugyanis az országban majdnem 30 cég foglalkozik mobilvécék forgalmazásával, szállításával, karbantartásával, és csak a fővárosban több mint fél tucat cég kínálja a legkülönbözőbb típusú, színű és méretű illemhelyeit. A legnagyobbak között első helyen a Toi Toi Kft.-t kell említeni, viszonylag sok toalettkabinnal rendelkezik a Toifor Kft. és a Johnny Servis Kft. is. A nagy cégeknek akár ezerdarabos mobilvécé-állomány is lehet a tulajdonukban, míg a kisebbeknek pár száz. Mészáros Ildikó, a Johnny Servis Kft. munkatársa elmondta, hogy a piac megbecsléséhez figyelembe kell venni a gazdaság állandó hullámzását, így véleménye szerint évente 4-5 milliárd közötti forgalommal lehet számolni.


A nagy


A Toi Toi Kft. egyértelmű vezető szerepét a piacon Solti András ügyvezető igazgató azzal magyarázza, hogy a franchise-rendszerben működő cég 1991 óta foglalkozik mobilszaniter- rendszerekkel, valamint a cég indulásakor sikerült olyan nevet választani, ami mára már teljesen összefonódott a mobilvécé fogalmával. Ahogy anno minden traktor Zetor volt, ma minden mobilvécé „toj-toj”. A név eredetileg német nyelvterületről származik, a „toilette” szó végét vágták le, azonban mindez németül egy biztató kifejezést is takar.


Mindezek mellett a vállalat regionális központjai segítségével az ország bármelyik pontjára képes több száz fülkét szállítani rövid időn belül. A Toi Toi Kft. biztosít illemhelyeket egyebek mellett a Sziget Fesztivál és az EFOTT részére is. Csak a Sziget egy hetére mintegy 600 WC-t kell „mozgósítania”, ehhez tucatnyi autóra van szükség. Ezenfelül a toalettek napi 3 alkalommal történő, gőzborotvával végrehajtott takarítását is a cég vállalja. A tartályokban a vegyszert a vállalat cseréli, elszállítja a szennyvizet a fesztivál területéről, valamint fertőtlenítő folyadékkal töltik fel az illemhelyeket.


A kicsik


A kisebb cégek nemcsak a bérbe adható WC-k mennyisége miatt nem tudják felvenni a versenyt a nagyokkal, problémát jelent számukra az elegendő számú szervizberendezés működtetése is – hangsúlyozta Lakatos Ákos, az Ornamentika Kft. üzletági igazgatója. Több kisvállalat azzal próbál versenyhelyzetben maradni, hogy magas színvonalat és rugalmas fizetési feltételeket garantál megrendelőinek, valamint minél szerteágazóbb kapcsolatrendszert próbál kiépíteni a piacon, ami egy kis biztonságot tud nyújtani – árulta el Kriszt Tamás a Sebach Kft.-től.


A kevesebb bérbe adható toalettkabinnal rendelkező cégek ugyanakkora költséggel tudnak csak működni, mint piacvezető társaik. Számos vállalkozás a mobilvécék bérbeadásán kívül egyéb tevékenységet is folytat. Az Ornamentika Kft. alapvetően épületszobrászattal foglalkozik, de emellett kommunális szolgáltatásokat is nyújt az egész ország területén.


Jó befektetés?


Ha esetleg elgondolkoznánk egy hasonló tevékenységet végző vállalkozás beindításán, nem árt figyelembe venni néhány szempontot. Egy komolyabb vállalkozásnak mintegy 400 toalettkabinnal kell rendelkeznie ahhoz, hogy nagyobb rendezvényekre is igénybe vegyék szolgáltatásait. 100 fülkénként már számolni kell egy önálló szervizberendezéssel. Ezek mellett a vállalkozásnak szüksége van telephelyre és szállító járművekre is. Nem utolsósorban pedig a vállalkozás beindításához különböző ISO-tanúsítványokat és ÁNTSZ-engedélyeket is be kell szerezni.


Kriszt Tamás szerint a bevételeket úgy kalkulálhatjuk, hogy 10 bérbe adott mobil toalettért mintegy 100 ezer forintot kérhetünk a fővárosban, amiben benne van a szállítási és takarítási díj is. Ez az összeg a szállítási költségek miatt emelkedhet, ha a bérlő a vállalat hatókörén kívül esik. Egy kisebb cég mintegy 150 kilométeres körzetben szállít normál tarifával illemhelyeket.
Lakatos Ákos szerint egy vállalkozás beindítása közel 20 milliós beruházást jelent a kezdetekkor, és a haszon számításánál azt kell figyelembe venni, hogy egy átlagos mobilvécé havi bérleti díja 10-15 ezer forint körül mozog Budapesten. Mindezek után érthető, hogy egyes cégek miért próbálkoznak a legkülönfélébb extra szolgáltatások nyújtásával a magasabb profit reményében.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik