Pénzügy

Vígan feji az időseket a csigaelixíres cég, hiába bukott le többször is

A csigaelixíres ámító cég, a Direkt Market, illetve az általuk forgalmazott termékek nem ismeretlenek a Gazdasági és Versenyhivatal (GVH) előtt – 2013-ban több mint 22 millió forintra büntették a társaságot a fogyasztók megtévesztése miatt. Nem tudták ugyanis igazolni, hogy a csigaelixír valóban jó ízületi problémák kezelésére, valamint azt sem, hogy Biocapital nevű termékükkel valóban le lehetne fogyni anélkül, hogy az ember változtatna étkezési szokásain.

csiga angyal (csiga angyal)
Bebuktak a Csiga Elixírrel – 22 millióba fájt nekik
A Direkt Market Kft. nem tudta igazolni, hogy az elixírük valóban jó ízületi fájdalmakra. És azt sem, hogy egy másik termékük fogyasztana. A GVH a fogyasztók megkárosításáért büntette meg a céget.

A cég azóta Beauty Line néven dolgozik tovább, és áttette Prágába a székhelyét – erre egy nyugdíjas olvasónk hívta fel figyelmünket. Elmondása szerint a csigaelixíresek rendszeresen bombázzák nyereményakciós levelekkel azokat, akik valaha valamit is rendeltek tőlük. A nyereményt azonban sosem küldik, csak újabb megrendeléseket csikarnak ki, különféle általuk egészségjavítónak titulált termékekre. Ezeket egyébként nem Prágából, hanem Győrből küldték ki olvasónknak. A kamu nyereményjátékokról a Borsonline írt 2016-ban.

Olvasónk a saját szakállára próbálta bebizonyítani, hogy csalók, ezért számos rendeléssel egybekötött nyereményjátékon vett részt, ami több százezer forintjába került. Közben pedig rengeteg dokumentumot gyűjtött össze, mert nagyon szeretné, ha valaki végre móresre tanítaná a többek között az idősek hiszékenységét kihasználó céget.

A Gazdasági és Versenyhivataltól mint illetékesnek vélt hatóságtól azt kérdeztük, ők vizsgálták-e már a Beauty Line-t, ha igen, mire jutottak? Mit lehet ilyen esetben tenni, ki fogja megállítani őket?

Panaszkodnak rájuk

A GVH megkeresésünkre azt írta, a Beauty Line s.r.o. vállalkozás kifogásolt magatartására több panasz érkezett hozzájuk. A hivatal panaszos eljárásaiban azt is feltárta, hogy a vállalkozás gyógyhatást tulajdonított egyes étrend-kiegészítőinek, valamint megtévesztő módon nyújtott tájékoztatást nyereményjátékának feltételeiről, és valójában nem is létezett az ígért nyeremény.

A Beauty Line s.r.o. a cseh cégjegyzék adatai szerint egy Prágában bejegyzett vállalkozás, és gyakorlata jellegét is figyelembe véve esetében – a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, illetve az abban megfogalmazott felelősségi szabályokra is figyelemmel – a székhelye szerinti tagállamban indokolt az eljárás kezdeményezése, tették hozzá.

Így a GVH a nemzeti hatóságok közötti együttműködésről szóló európai parlamenti és tanácsi rendelet alapján közösségen belüli jogsértés miatt megkereste a cseh államot a végrehajtás (azaz az eljárás lefolytatása) érdekében.

Mi azonban nem elégedtünk meg ennyivel, arra is kíváncsiak voltunk, vajon a cseh társhatóság (CAFIA) mit kezdett a GVH kérésével, náluk történt-e számonkérés, ezért megkértük a GVH-t, nézzenek ennek utána.

Nem lehet tudni, a cseh hatóság mit lépett

Mint kiderült, a GVH már 2014-ben észlelte és jelezte a CAFIA-nak a Direkt Market s.r.o.kifogásolható  tevékenységét – amely a Beauty Line s.r.o.-éhoz kapcsolódó gyakorlatot tanúsított –, és ezt aktualizálta újabb információkkal 2015-ig. Majd megkeresésünk nyomán 2017 szeptemberében újra jelezte a cseheknek a nyereményjátékkal kapcsolatos fogyasztói panaszt.

Egyúttal arról is tájékoztatták a CAFIA-t, hogy ezt megelőzően a Direkt Market Kft., valamint a hozzájuk kapcsolódó Biofarma Intézmény Kft., és Posta Szerviz Kft. ellen is folytatott 2011 és 2014 között eljárásokat a magyar versenyhatóság.

Megtudtuk azonban azt is, hogy bár a megkeresett hatóságok a szükséges intézkedések elvégzésére kötelesek, ugyanakkor a vonatkozó adatbázishoz tájékozódás céljából kizárólag a hatáskörrel rendelkező hatóságok férhetnek hozzá, az információk alapvetően bizalmasak, és a cseh hatóság egyedi ügyekben hozott döntései nem nyilvánosak. A direkt marketingtevékenység keretében tanúsított megtévesztő gyakorlatok, kockázatos weboldalak, termékek kapcsán mindazonáltal a cseh hatóság aktív, ezt sajtóközleményei is jelzik.

Prágában csak egy postafiók van

A GVH továbbított egy olyan közleménycsokrot is, amiben a társhatóság a Direkt Market s.r.o. és a Beauty Line s.r.o. szélhámosságait is megemlíti.

A 2014-es és 2016-os bejegyzés arról is beszámol be, hogy a CAFIA feltárta: a Direkt Marketnek (P.O.Box 77, 766 01 Valašské Klobouky), illetve a Beauty Linnek (P. O. BOX 74, 766 01 Valašské Klobouky) is csak egy postafiókcíme van Prágában, fizikailag nincsenek jelen, csak virtuálisan. A vállalatoknak nincs üzlethelyiségük a Cseh Köztársaságban, és a külföldi cégvezetés, az ügyvezető igazgató, illetve a partnerek sem lelhetőek ott fel. És az egyetlen ismert elérhetőségük is a postafiókcím, A Valašské Klobouky-i postafiók pedig csak a postán érkező megrendelések fogadására szolgál, amelyek alapján az árukat később külföldről szállítják és továbbítják az ügyfeleknek.

Ez a postafiókos dolog szöget ütött a fejünkbe, és megkérdeztük, Magyarországon lehet-e ilyet. A Fővárosi Törvényszék Sajtóosztályától azt a választ kaptuk, hogy a a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló törvény szerint:

A cég székhelye a cég bejegyzett irodája.

Ebből következik, hogy a székhelynek irodának, irodahelyiségnek kell lenni, és nem postafióknak, postafiókcímnek.

Prága tehát nem véletlen, hiszen Magyarországon nem jegyezhettek volna be postafiókra céget. 

A cseh hatóság azt is leírja a bejegyezésben, hogy a termékeket különösen sajtótermékek útján, vagy nyertes utalványt tartalmazó küldemények segítségével kínálják fel. A hirdetéseket pedig olyan cikkek kísérik, amelyek kedvező színben tüntetik fel a termékeket, az elégedett ügyfelek csodálatos élményeire hivatkozva. A svindlis cégek többek között kínálták a gyors fogyásra szolgáló termékeket, vagy például az ízületi gyógyításra szánt csigából készült Elixir étrend-kiegészítőt is, amikért már 2013-ban megbüntette őket a GVH.

Azt is leírták, hogy a vállalatok bizonyosan visszaélnek a fogyasztók bizalmával és illegálisan folytatják megtévesztő tevékenységüket.

Visszatérve az eredeti kérdésre, hogy vajon ki fogja megállítani őket: erre úgy tűnik, nincs válasz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik