Pénzügy

700 millió dolláros veszteség az Ubernél

Az Uber mínusz 708 millió dolláros adózás előtti eredményt ért el az első negyedévben. A veszteség miatt a pénzügyi igazgatót leváltották, aki távozik a cégtől – mondta a cég szóvivője a Business Insidernek.

A világ legértékesebb, magántulajdonban levő techvállalata nem ad ki nyilvános adatokat üzleti működéséről. Bár az év elején elkezdték a szelektív pénzügyi eredmények közzétételét, messze vannak a teljes nyilvánosságtól. Például a mostani veszteséghez nem adták meg az egy évvel ezelőtti számot, így nem lehet tudni, mihez képest zuhant a nyereségük. Most is csak annyit közöltek hivatalosan, hogy az Uber idei negyedéves bevétele 18 százalékkal nőtt a tavalyi negyedik negyedévről 3,4 milliárd dollárra.

Adatok hiányában az amerikai szaksajtó próbálja megbecsülni a cég eredményeit. A Bloomberg tavaly kiszámolta, hogy 2016 első három hónapjában 520 milliós adózás előtti veszteséget könyveltek el, míg a második negyedév még durvább volt egy 750 millió dolláros negatív eredménnyel.

Megosztásban még mindig erősek: botrány követ botrányt az Ubernél
Rájár a rúd a népszerű fuvarmegosztó cégre.

A cég menesztett pénzügyi vezetője, Gautam Gupta korábban azt hangsúlyozta, hogy a veszteségek egy előre tervezett folyamat részei. Az Uber ugyanis startupokhoz méltó tempóban izzítja a pénzt, hatalmas tempóban fejleszt és terjeszkedik. Kínában például az elmúlt két évben nagyjából 2 milliárd dollárt invesztáltak. Emellett nagyon megdobta a kiadásokat az új technológiák (például az önvezető autók, valamint a Google-től függetlenedő térképes és navigációs rendszer) kifejlesztése, valamint az újításokhoz szükséges cégek megvásárlása is.

Az Ubert az elmúlt két évben rengeteg támadás érte, vádolták őket rendszerszintű munkahelyi zaklatással, ipari kémkedéssel, bevándorlás-ellenes politika támogatásával. A céggel szemben visszatérő vád, hogy adóelkerülésre épül az üzleti modelljük. Bár az Uber mindenhol betartja a hatályos adószabályokat, sem a sofőrjeik után, sem a vállalkozási tevékenységük után nem, vagy alig fizettek adót az adott országban. A cég nem biztosít munkajogokat a sofőrjeiknek, nincs táppénz, nincs szabadság, nincs sztrájkjog. Sok országban betiltották a működésüket, így Magyarországon is. Legutóbb az Európai Bíróság mondta ki, hogy az Uber nem techvállalat, hanem fuvarszervező cég, így a nemzeti szabályok vonatkoznak rá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik