An airplane from the regional airline People's Viennaline takes off from the airport on Lake Constance in Friedrichshafen, Germany, 02 November 2016. An Embraer 145 short-haul jet will connect the Friedrichshafen airport with the Swiss airport Altenrhein and the Cologne/Bonn Airport. The flight time for the around 20-kilometer-long route between the two regional airport is around eight minutes. Photo: FELIX KAESTLE/dpa
Pénzügy

Európai Bíróság: az utas nem kérhet kártérítést, ha a repülő madárral ütközik, de …

24.hu
24.hu

2017. 05. 04. 12:06

Korábban a témában:

A repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül, ami mentesítheti a légi fuvarozót kártalanítási kötelezettsége alól a légi járat jelentős késése esetén – olvasható az Európai Unió Bíróság (EUB) friss ítéletében.

Mindazonáltal amikor az e tekintetben engedéllyel rendelkező szakértő az ütközést követően megállapította, hogy az érintett repülőgép repülésre alkalmas, a fuvarozó nem igazolhatja a késést a második ellenőrzés elvégzésének szükségességére hivatkozással.

Az ügy előzménye, hogy két cseh állampolgár beperelte a cseh légitársaságot, amiért a Burgaszból Brnóba tartó gépük öt órát és húsz percet késett. A késés két részletből tevődött össze. Egyszer a sugárféket érintő műszaki problémát észleltek, amelynek elhárítása egy óra és negyvenöt perces beavatkozást vett igénybe. Másodszor a gép a leszállás során egy madárral ütközött, ami szükségessé tette a jármű műszaki állapotának ellenőrzését.

A cseh házaspár 250 eurót (78 ezer forintot) követelt a légitársaságtól kártalanítás jogcímen. Az illetékes cseh bíróság az EUB-hoz fordult, hogy a repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül-e, amelynek a felmerülése mentesítheti a légi társaságot kártalanítási kötelezettsége alól a légi járat legalább háromórás késése esetén (erről egy uniós irányelv rendelkezik).

Az EUB megállapította, hogy önmagában a repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül, amiért nem jár kártérítés. Ugyanakkor kimondta: a légitársaságnak felróható műszaki problémából származó késésre járhat a kártérítés, ha az meghaladja a három órát.

A cseh bíróságnak tehát azt kell vizsgálnia, hogy a késés fuvarozónak felróható része legalább háromórás-e, és ezért arra kártalanításnak kell-e vonatkoznia. Vagyis a rendkívüli körülménynek betudható késést le kell vonni a légi járatnak az érkezéskor fennálló teljes késési idejéből.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

The rescued private owned submarine UC3 Nautilus that sank on Friday 11. August, are dragged into Copenhagen Harbor 12. August 2017 by the Salvage ship Vina. The Swedish journalist Kim Wall which was on board the submarine is still missing. Owner and Captain Peter Madsen was rescued and charged with negligent manslaughter. (Foto: Jens Noergaard Larsen/Scanpix 2017)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.