Pénzügy

Mi kell a munkavállalónak? Nem azzal csábítanak a cégek, amire a dolgozók vágynak

Az adatbányászati, statisztikai alkalmazások egyik vezető magyar szállítója, a Clementine szöveganalitikai technológiájának felhasználásával készült kutatásában feltérképezte és összehasonlította 25 nemzetközi vállalat karrieroldalát és a Glassdoor.com oldalon elérhető nyilvános, a 2014 és 2016 közötti időszakból származó munkavállalói véleményeket a mintában szereplő cégekről.

A cég munkatársai és a velük együttműködő Sasvári Luca összesen 98 323 dolgozói véleményt elemeztek 5 különböző szektorból: FMCG, IT, pénzügyi szolgáltatások, ipar-elektronika, telekommunikáció. A Clementine olyan nemzetközi cégeket vizsgált, amelyek csaknem minden országban – így Magyarországon is – ismert munkáltatók.

Felelősség, átláthatóság, jogkörök, munka-magánélet egyensúlya

A vizsgált vállalatok karrieroldalát három téma uralja: a karrierépítés és előrelépés, az innováció, illetve a munkahelyi diverzitás és csapatmunka. Ezek a szempontok azonban nem tükrözik a munkavállalók igényeit, sem az adott cég munkatársak által kiemelt erősségeit.

Különösen a pénzügyi szolgáltatási szektorban homogén az üzenet, itt az öt vizsgált cég közül négyen hangsúlyozták a kiemelkedő karrierlehetőségeket, a gyors előmenetelt. Azonban a potenciális jelölteket nem csupán arról kell meggyőzni, miért jó egy adott cégnél dolgozni, hanem arról is, miért jobb ott dolgozni, mint máshol.

A kutatás szerint a munkavállalói igények között erőteljesen jelenik meg az egyéni felelősségvállalás, az átláthatóság, az autonómia és a munka-magánélet egyensúlyának biztosítása. A karrieroldalakon azonban ezekről a tényezőkről alig esett szó. Ahogy a munkatársak által erősségként említett képzéseket és tudásmegosztást is a csak egy szervezet emelte ki erőteljesen.

Fizetés, menedzsment, karrierépítés

A felmérésben azt is vizsgálták, mivel elégedettek és elégedetlenek a már elhelyezkedett munkavállalók, milyen kéréseik vannak a menedzsment felé.

A munkatársakat leginkább három témakör foglalkoztatja: fizetés és juttatások, menedzsment, illetve karrierépítés.

Mindezeken belül pedig különösen érdekli a kollégákat, hogyan értékelik a kiváló, tehetséges munkatársakat. Kifejezetten hangsúlyos volt ez az igény a pénzügyi szolgáltatások területén, ahol a munkafolyamatok általában projektcsapatokban zajlanak.

Az eredmény arra utal, hogy a vizsgálatban résztvevő piacvezető vállalatoknál már kialakult az úgynevezett tehetségspirál: a kiváló munkatársak híre újabb és újabb tehetséges munkatársakat vonz a szervezethez.

A pénzügyi szektor a legstresszesebb, az IT-munkavállalók a legelégedettebbek

A banki, pénzügyi szektor mutatja a legegyedibb képet: a munka-magánélet egyensúly, a munkaterhelés, az utazás problémaköre itt emelkedik ki leginkább, és az ügyfelekkel kapcsolatban is ennek a szektornak van a legtöbb ellenérzése. Ez különösen a könyvvizsgálati, adó- és pénzügyi tanácsadási szolgáltatók sajátja: az adózási időszakok, határidők sűrű időszakokra osztják a munkavállalók évét, amikor a munkahelyi stressz számottevően megemelkedik.

A kompenzáció, fizetés, juttatások témaköre éppen ezért itt merül fel leggyakrabban; kifejezetten erős munkavállalói igény a munkaterhelésnek megfelelő kompenzációs csomag.

Ezzel szemben az IT-szektorban foglalkoztatottak a legelégedettebbek a munka-magánélet egyensúllyal, aminek hátterében egy új koncepció  állhat. A munka-magánélet egyensúly itt már nem feltétlenül azt jelenti, hogy a munka mellett elég időnk van önmagunkra is, sokkal inkább azt, hogy a munkát integrálni tudjuk a magánéletünkbe, ezért sokszor rá sem eszmélünk arra, hogy dolgozunk.

Az IT-szektorból érkezett a legtöbb pozitív vélemény a home office, vagyis az otthonról dolgozás lehetőségével kapcsolatban. A kiterjedt IT munkahelyi kampuszok teljesen elmossák a két élettér közötti határokat: megannyi szórakozási és étkezési lehetőséggel győzik meg munkatársaikat arról, hogy tulajdonképpen a munkahelyen is otthon vannak, és emellett otthonról is dolgoznak.

Problémák: inkompetens vezetők, kivételezés, politika

Mind az öt vizsgált szektorban ugyanazokon a területeken – fizetés, menedzsment, karrierépítés – mutatkozik olyan probléma, amely a munkavállalókat érzékenyen érinti. Az egyik leggyakrabban említett rizikófaktor a Peter-elv jelenség, amikor a sikeres munkatársat előléptetik, majd az új pozícióban vezetőként inkompetenssé válik.

A menedzsmenttel szemben gyakran megfogalmazott kritika a favoritizmus és nepotizmus is, vagyis, amikor a döntéshozók a rokonaikat, barátaikat részesítik előnyben az alkalmasabb, felkészültebb jelentkezőkkel szemben. Mindezek mellett még a szervezeten belüli politika és a szervezeti folyamatok – lassú döntéshozatal, bürokrácia – azok, amelyek kellemetlenséget okoznak a munkavállalóknak a szöveganalitikai kutatás szerint.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik