Pénzügy

Megkapták a szülők a tankönyvcsekket , de kicsit későn

Szülői panaszt kaptunk, hogy a tankönyvcsekkeket csak 13-án osztották ki az iskolákban, úgy, hogy a befizetési határidő szeptember 15. volt. A szülők úgy tudják, elsején kellett volna a csekkeket megkapniuk. A Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-nél (Kello) érdeklődtünk, miért küldték ki ilyen későn a csekkeket, és mi lesz, ha valaki emiatt nem tud időben fizetni. Válaszaikat szó szerint idézzük.

Mikor, hogyan küldték ki, juttatták el az iskolákba a csekkeket? Hogy fordulhatott elő a kései kiosztás? Minden gyerekhez/szülőhöz eljutott már a csekk? Aki a kései kiosztás miatt nem tudja 15-ig feladni a csekket, annak kell-e számítania valamilyen szankcióra?

Kello: A tankönyvcsekkek eltérő érkezési dátuma egy rendszerszintű adottság, hiszen ha például augusztus 30-án érkeztek meg a tankönyvek az adott iskolába, akkor a Könyvtárellátónak meg kellett várni a szállítólevél visszaérkezését, ami rossz esetben szeptember 5-e után következett be.

Csak az iskola által leigazolt szállítólevél alapján készülhetett el a számla, hiszen ez tartalmazza a valós szállított mennyiségeket. Ezt követte a számlák legyártása, amit még postán vissza kell juttatni az iskolákba, ami nem kampányszerű, hanem a valós szállításokkal összhangban folyamatos. Ezt követően az iskoláknak is idő kell ahhoz, hogy kapcsolatba lépjenek a szülőkkel. A nem időben visszaérkezett szállítólevél adott esetben egy egész iskola számlázását késlelteti, hiszen a számviteli szabályok szerint az igazolt teljesítést követő 15 napon belül lehet és kell számlát kiállítani.

Természetesen, ha a szülő/gondviselő késve kapta kézhez a számlát és emiatt nem tudta befizetni az ellenértéket szeptember 15-ig, akkor nem érheti szankció. Nyilvánvalóan egy ilyen esetben is, amint lehetséges, ki kell egyenlíteni a számlát, hiszen azoknak a diákoknak/szülőknek, akiknek fizetnie kell a tankönyvekért, nyilvánvalóan tudomásuk van arról a tényről, hogy nekik ki kell fizetni a tankönyvek ellenértékét. Erről a Könyvtárellátó több fórumon is tájékoztatta a szülőket. Ezen a linken elérhető egy tájékoztató a szülőknek, illetve szintén a Kello weboldalán megtalálható ÁSZF is kitér ezen eshetőségekre.

Mindezek mellett a Kello tájékoztatta az iskolákat a diákok részére készülő számlákkal kapcsolatban. Ezért a szülők az iskolától is megfelelő tájékoztatást kaptak, amennyiben az intézmények átadták a Kello információit. A 2016/17 tanév vonatkozásában (is) a KELLO egész évben teljesíti az iskolák és a diákok/szülők tankönyvrendeléseit. A teljesítéssel egyidejűleg, vagy azt követően természetesen számla készül, melyet csak a teljesítés után lehetséges a vevőnek elküldeni.

2014-es tartozás?

Kaptunk olyan panaszt is, hogy 2014-es tartozás is volt a csekken, holott akkor is rendesen fizettek a szülők. Valóban előfordul ilyen? Miért? Aki nem fizet, attól hogyan próbálják behajtani a tartozását? Ha a szülő eltette az előző évi bizonylatot, hol/hogyan reklamálhatja meg a tartozásra vonatkozó összeget? Mit tehet, ha nem tette el a bizonylatot?

Kello: Egyetlen iskola esetében sem fordult elő, hogy az adott tanév tankönyvszámláját nem az adott tanévben küldte ki a Könyvtárellátó Nonprofit Kft.

Amiről szó lehet, az a Kello 2016. július 26-i keltezésű levele (ami megelőzte az idei tankönyvcsekkek kiküldését). Ez a levél a korábbi évek nyitott tételeinek egyeztetését és mindenki számára megnyugtató rendezését volt hivatott szolgálni. Ezek a tételek nem lehettek a 2016/17-es tanévhez tartozó számlákon, hiszen a teljesített szállítás alapján készülnek a számlák, az egyeztető levél pedig az idei szállításokat megelőzően került kiküldésre.

Az elmúlt években, számos esetben előfordult, hogy a szülő a megadott határidőig nem fizette be a tankönyvek ellenértékét. A júliusban kiküldött fizetési felszólítást – melyet csak azokról a számlákról tudott a Kello kiküldeni, amit már leszámlázott és kiküldött – ez év tavaszán egy értesítés előzte meg, amely során az iskolák segítségével hívta fel a Könyvtárellátó a szülők figyelmét arra, hogy a tartozásokat szíveskedjenek rendezni.

A júliusi levelet csak azon diákok/szülők részére küldtük ki, akik az iskolán keresztüli értesítés ellenére továbbra sem rendezték tartozásaikat a Kello felé, illetve a kérés ellenére, többnyire a korábbi évekre visszanyúló, pénzügyi egyenleg egyeztetésében sem vettek részt.

Ez a folyamat a felelős gazdálkodás része. A Könyvtárellátó kötelessége mindent megtenni annak érdekében, hogy a ki nem fizetett vevőkövetelések kiegyenlítésre kerüljenek, akár intézményi, akár diákszámlákról van szó.

Amennyiben a diáknak/szülőnek problémája van, akár az idei, akár a korábbi befizetésekkel kapcsolatban, akkor forduljon bizalommal a Kello ügyfélszolgálatához, a következő linken megtalálható elérhetőségek valamelyikén.

Már csak 33 százalék fizet

Összesen mekkora összeget kell fizetniük idén a szülőknek? Hány szülőnek kell fizetnie? Milyen arányban folyt be tavaly a tankönyvek ára?

Kello: A tanévkezdésre beszállított és a szülők által fizetendő könyvek összértéke mintegy 5 milliárd forint. A 2016/2017 tanévben már csupán a diákok mintegy 33 százalékának kell a tankönyvekért fizetnie. Ez összesen 401 603 diák szülőjét/gondviselőjét érinti. A 2015/2016-os tanévet illetően a tankönyvek ellenértékét eddig 98 százalékban megfizették a szülők.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik