Pénzügy

Elégedetlen a bankjával? Mostantól könnyebb lesz váltania!

A kormány a fizetésiszámla-váltásról, vagyis a bankváltásról határozott. Erre egy uniós irányelv kötelezte.

Az uniós irányelv fő célja a bankváltás gyorsabbá és egyszerűbbé tétele, a bankváltás uniformizálása és ezáltal a bankok közötti verseny élénkítése. Ez a folyamat mindeddig meglehetősen nehézkesen, a fogyasztó számára sok utánajárással és frusztrációval járt, például a csoportos beszedések és egyéb rendszeres átutalások újra beállítása miatt is.

A kormányrendeletben meghatározott október 29-ei dátumtól azonban onnantól, hogy a bankváltást kezdeményezzük, akkor amint az adatokat megkapja az új bankunk, legfeljebb hat munkanapja lesz a korábbi és az új banknak a váltás lebonyolítására.

A váltás úgy néz ki, hogy:

  • a fogyasztó az új bankját meghatalmazza a váltásra, amelynek időpontja legkorábban a kezdeményezés napjától kezdve a 6. munkanap,
  • ezt a korábbi szolgáltató banknak tudomásul kell vennie, és együtt kell működnie az új bankkal,
    az új bank bekéri a fogyasztó rendszeres átutalási adatait az előző 13 hónapról, ez alapján az utalásokat újra beállítja az új számlán,
  • a korábbi bank elszámol az ügyféllel, és a pozitív egyenleget az új számlára utalja,
  • az adatcserét vagy védett, zárt hálózaton, vagy titkosítással és fokozott biztonságú elektronikus aláírás vagy elektronikus bélyegző használatával teszik meg,
  • a váltást bonyolító bankok kizárólag tényleges ráfordítással arányos, ésszerű díjat állapíthatnak meg.

Ha a fogyasztót a bankok mulasztása miatt kár éri, akkor azt kötelesek neki megtéríteni, kivéve, ha valamilyen vis major esemény miatt nem tudták teljesíteni a kötelezettségüket.

(Portfolió)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik