Pénzügy

Már százezren töltötték le a Simple mobilfizetési alkalmazást

Tar Gábor
Tar Gábor

újságíró. 2016. 03. 11. 11:38

  • Az alkalmazás regisztrált ügyfeleinek száma meghaladta a 100 ezret.
  • A felhasználók havi több tízezer tranzakciót hajtanak végre az applikációval.
  • A moziszolgáltatás terén a Cinema City hálózatának tagjaival bővült a Simple elfogadóhelyeinek száma.
  • A cég új szolgáltatásként a kiskereskedelmi szektorból is szeretne elfogadóhelyeket elérhetővé tenni a Simple felhasználóinak.
  • A pénztárca funkció és a virtuális piactér ötvözésével Európában úttörő megoldásnak számít az alkalmazás.
  • A felhasználók Cafeteria kártyájukat is használhatják autópálya-matrica vásárlásra.
  • Több mint ezer webshopot fed le a cég decemberben elindult új, internetes fizetési szolgáltatást nyújtó üzletága.
Már több mint százezer regisztrált ügyféllel rendelkezik az OTP Mobil mobilfizetési alkalmazása, a Simple. A többek között parkoló- és mozijegyvásárlásra, valamint taxi- és ételrendelésre használható, bank- és mobilszolgáltató-független applikációt kifejlesztő OTP Mobil ügyvezetője, Benyó Péter lapunknak elmondta: mostantól a piacvezető mozihálózat is elfogadja az alkalmazást. A cég tervei között szerepel az is, hogy a szolgáltatást kiterjesztik a kiskereskedelemre.
Korábban a témában:

Mintegy másfél év telt el a Simple bevezetése óta. Az induláskor azt nyilatkozta, első körben mintegy 30-40 ezer felhasználóval számolnak. Hol tartanak most?

Ezzel a 30-40 ezres felhasználói körrel az úgynevezett early adopter réteget fedtem le. Korábban ugyanis az OTP Banknál a PayPass magyarországi bevezetésén dolgoztam, ahol azt lehetett látni, hogy mintegy ekkora létszámú bázis van Magyarországon, amely nyitott mindenféle fizetési újdonságra. Ami a felhasználók jelenlegi számát illeti, éppen pár hete haladta meg a 100 ezret a regisztrált ügyfeleink száma.

Ebből hányan vannak, akik rendszeresen használják az applikációt?

Inkább a tranzakciók számát mondanám. Ebből havi szinten több tízezer történik. Ez az a szint, ahová induláskor el szerettünk volna érni a Simple bevezetése után ennyi idővel.

Van arra konkrét célkitűzésük, hogy a következő öt évben mekkora felhasználói kört, illetve havi tranzakciós szintet szeretnének elérni?

Ebben az iparágban igen nehéz előre jelezni az öt-tíz év múlva várható trendeket. Ha tíz évvel ezelőtt valaki a mobiltelefonokról kérdezett volna, akkor a Nokiáról zengtem volna ódákat, hiszen akkor még nem is voltak okostelefonok. Még szemléletesebb példa, hogy a Facebookot tíz évvel ezelőtt még épp, hogy megalapították, és nem a mobilról szólt. Most a cég bevételeinek mintegy 78 százaléka a mobil platformról származik, a felhasználók közel fele pedig kizárólag mobilról megy fel a közösségi oldalra. Öt évvel ezelőtt ez előrelátható lett volna? Annyi volt csak biztos, hogy idővel eljön majd ez a trend.

Fotó: 24.hu / Berecz Valter

Az OTP neve nem feltétlenül az innovációval forrt egybe, hiszen egy nagy, hagyományos piaci szereplőről van szó, azonban a bank menedzsmentje időben tudatosította, hogy fel kell készülni a jövőbeni változásokra. Ezt pedig nem feltétlenül úgy lehet megvalósítani, hogy öt-tíz éves terveket szövünk. Az OTP ehelyett azt tette, hogy a vállalatcsoporton belül az OTP Mobil számára megadta a Simple fejlesztéséhez szükséges feltételeket, képességeket, így jött létre a cégünk különálló entitásként a vállalatcsoporton belül. Nagyon egyedi jogosítványokat kaptunk, saját programozói, értékesítő, marketinges, kommunikációs csapattal dolgozunk.

Összességében tehát a változásra való felkészülést tudom inkább kiemelni a tízéves távlatokra való tervezés kapcsán. Mindamellett tízéves távlatban nagyon optimistán több milliós, pesszimistán is legalább egymilliós felhasználói létszámot látok magam előtt.

Jelenleg a Főtaxival van szerződésük a budapesti taxirendelő szolgáltatásukhoz. Tervezik más taxitársaságok bevonását is?

Más taxitársaságot nem tervezünk bevonni, a Főtaxi jelenleg Budapest legnagyobb flottáját biztosítja számunkra. Az együttműködésünk fejlesztése viszont a terveink között szerepel.

A Simple moziszolgáltatása eddig a Budapest Film, illetve a Mi Mozink hálózatában volt érhető, ami nyolc fővárosi és egy tatabányai mozit takar. Ebben a szegmensben bővül az elfogadóhelyek száma?

Március 10-e óta a piacvezető Cinema City 176 mozitermébe is lehet Simple alkalmazással jegyet vásárolni. A mozihálózat a saját weboldalán kívül Európában először nekünk engedte meg a jegyei mobilalkalmazásban való értékesítését, erre nagyon büszkék vagyunk. A megállapodásnak köszönhetően újabb 7 budapesti és 13 vidéki mozi műsorára vehetnek jegyet a felhasználóink. Belépéskor a pénztárnál nem kell sorban állni, és a jegyet elég csak a telefonon felmutatni.

A meglévő szolgáltatásokon (parkolójegy-, autópályamatrica- és italautomatás vásárlás, taxi- és étel-, illetve éttermi rendelés, valamint mozi-, színház- és koncertjegyvásárlás) túl újabbak bevezetésére is lehet számítani?

Igen, egyértelműen van még tér további bővülésre. A bevezetés előtt álló szolgáltatásról csak annyit tudok elárulni a részletek említése nélkül, hogy a kiskereskedelem az egyik legizgalmasabb hazai szegmens, ahová be szeretnénk lépni.

Számos mobilfizetési alkalmazás érhető már el kezdve a nagy globális szereplők (például Apple Pay, Android Pay) applikációitól a pár hónappal a Simple után elindult hazai MobilTárcáig. Nem telített már ez a piac? A Simple miként állhat helyt ebben a versenyben?

Meg vagyok győződve arról, hogy teljesen egyedi megközelítés a miénk. A globális versenytársakkal vagy a MobilTárcával szemben az a nagy különbség, hogy ezek mind fizetőeszközök, míg a mi fejlesztésünk a vásárlás teljes folyamatát lefedi, amelynek csak egy része a fizetés. További előnye a Simple-nek, hogy az alkalmazás bank- és mobilszolgáltató-független, illetve mindhárom nagy mobiltelefonos operációs rendszeren (iOS, Android, Windows Phone) is elérhető.

Én leszek a legboldogabb, ha az alkalmazásunkba minél több fizetőeszközt tudunk integrálni. Például autópálya-matricát nálunk nemcsak bankkártyával, hanem Cafeteria kártyával is lehet vásárolni. Terveink szerint idén már megvalósul az is, hogy az ételrendelést is ki lehet fizetni Cafeteria kártyával.

Volt egy külföldi minta, modell, amire alapozva kifejlesztették a Simple-t?

Globálisan csak egy-két, a Simple-hez hasonló alkalmazást lehet találni, ahol a klasszikus mobiltárcát egy virtuális piactérrel házasítják. Ezeket is Japánban és Észak-Amerikában. Európában kifejezetten úttörőnek számít az alkalmazásunk. Egy az egyben egyik meglévő alkalmazást sem vettük át, csak a Simple elemeiben vannak fellelhető benchmarkok. Elég komoly szakmai stáb dolgozta ki ugyanis az applikációt 2012-2013 fordulóján.

Az OTP Bank régióban betöltött jelentős piaci jelenléte alapján kézenfekvőnek tűnhet, hogy a Simple-t a környező országokban is bevezessék. Vannak ilyen tervek?

Most azt szeretnénk elérni, hogy a Simple először Magyarországon bizonyítsa létjogosultságát, profittermelő képességét.

Fotó: 24.hu / Berecz Valter

Az OTP Csoporton belül jelenleg három platformon is elérhető a mobilfizetés. A Simple mellett létezik az OTPay alkalmazás, illetve a MobilTárca szolgáltatásban egyedüli bankként az OTP szerepel. Nem okoz nehézséget, hogy a vállalatcsoport három szolgáltatása valójában egymás riválisa is?

Teljesen tudatosan tartunk több vasat a tűzben. Ha nyerni akarsz, akkor gyakorlatilag minden platformon meg kell jelenni, hiszen most nem tudjuk, hogy mi lesz tíz év múlva az etalon a mobilfizetések terén. Egyértelmű, hogy a mobilfizetés erősödését mutatják a trendek, de azt még ki kell várni, hogy melyik megoldás lesz az, ami üzletileg fenntartható. Megnézzük, melyik ér el nagyobb áttörést, melyiket milyen felhasználói, kereskedői reakciók követik, például az OTPay megjelenésében lényegesen közel áll az OTP-hez, az OTP ügyfeleire épít. Való igaz, hogy ez egyfajta versenyhelyzet is, azonban a piac jelenlegi mottója: virágozzék ezer virág. A konszolidáció időszaka még messze nincs itt.

Miként látja, a hazai piaci környezet mennyiben segíti elő a mobilfizetés minél szélesebb körű elterjedését? Az igaz, hogy az e-kereskedelem volumene dinamikusan növekszik Magyarországon, azonban a készpénzhasználat is még mindig erősen tartja magát, amihez a készpénzfelvétel díjmentessége, és a tranzakciós illeték is hozzájárult.

Valóban erősen készpénzcentrikus ország vagyunk, azonban a készpénzhasználat utóbbi időben tapasztalt megerősödését, amihez a szabályozó környezet változása is hozzájárult, csak átmeneti jelenségnek tartom. Az e-kereskedelem ugyanis az előrejelzések szerint a következő években 20-25 százalékkal nő majd. Azt is látjuk, hogy az okostelefonok penetrációja egyre nagyobb arányú. Ha ezt a két tényezőt összerakom, akkor ez a készpénzmentes világ irányába mutat. Ha a szokásaink, ösztönös cselekvéseink egyre többször virtuális közegben történnek, egyre inkább triviális lesz, hogy ha vannak olyan fizetési módok, amelyek ehhez a környezethez vannak kitalálva, akkor ezt fogjuk preferálni. Másrészt felnő, sőt már itt is van, az a generáció, amely egyértelműen el fogja utasítani a kényelmetlen megoldásokat, így a készpénzt.

Ha elfogadjuk azt, hogy az internethasználat erősen konvergál a mobil irányába, akkor egyértelmű, hogy az e-kereskedelem is majd ebbe az irányba megy. Ez azt jelenti, hogy a felhasználónak megnő az az igénye, hogy a mobil ökoszisztémát felhasználva a mobiltelefonok képességeit építsük bele a vásárlási folyamatokba.

A hazai okostelefon-, mobilinternet-penetráció mértéke teljes mértékben megágyaz a piacnak. Ebből a szempontból Magyarország abszolút Európa vezető államai közé tartozik. Most mintegy 4 millió okostelefon van az országban, az előrejelzések szerint 2017-2018 körül már a lakosság többségének okostelefonja lesz. Továbbá az ország élen jár a contactless fizetésekben is. 2009 szeptemberében az OTP vezette be az első PayPass kártyát Magyarországon, most pedig már minden második kártya rendelkezik az érintés funkcióval. E tekintetben Magyarország a top 5-6 európai ország között szerepel. Azt látom, hogy az emberek egyértelműen fogékonyak, nyitottak az egyszerűségre, a kényelmes megoldásokra.

Decemberben új üzletág jött létre az OTP Mobilon belül, miután a cég kereskedő partnereket vett át a PayU internetes fizetési szolgáltatótól. Milyen szinergiákat eredményezhet ez a Simple számára?

Ez az üzletág arról szól, hogy webshopok részére kártyaelfogadást, online fizetést teszünk lehetővé. A PayU a magyarországi elfogadói bázisát az OTP banki hátterével oldotta meg, így a piaci jelenlétének csökkentésekor természetes dolog volt, hogy az OTP Mobil vegye át az ügyfeleit. Ezzel több mint ezer webshopot fedünk le. A jövőben egyre több olyan megoldást keresünk majd, hogy a mobiltárca funkció is megerősödjön ezen webshopok honlapjain.

Fotó: 24.hu / Berecz Valter

NÉVJEGY

Benyó Péter

Karrierjét az OTP Banknál kezdte, projektvezetőként szerepet vállalt a PayPass szolgáltatás magyarországi bevezetésében, majd a pénzintézet bankkártya-üzletágának egyik vezetőjeként dolgozott. 2013 nyara óta az OTP Mobil Kft. ügyvezetője.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.