1-szazalek(430x286).png (1 százalék)
Pénzügy

Adó 1 százalék – a kreativitásnak adóznak

24.hu
24.hu

2016. 01. 21. 11:47

Korábban a témában:

A személyes érintettség és a lojalitás meghatározó tényezők az szja 1% felajánlásakor – derült ki egy tavaly év végi, a Human Dialog által elvégzett nagymintás, reprezentatív motivációs kutatásból.

A korral nő a lojalitás

A megkérdezés során kiderült, hogy a 20-39 éves korosztály képviselői inkább hajlamosak a bevallásuk készítése idején dönteni arról, melyik civilszervezetnek adják az szja 1 százalékot, míg az ennél idősebbek kevésbé változtatnak kialakult gyakorlatukon és kitartóan, akár éveken át ugyanazt az alapítványt vagy egyesületet részesítik támogatásban.

A civilszervezet célcsoportja, pozitív céljai – amivel lehet azonosulni –, a megbízhatóság és az irántuk érzett szimpátia azok a szempontok, amiket a leginkább fontosnak tartanak a felajánlók. Meghatározó szerepet játszik a döntésnél a személyes érintettség, azaz, hogy a támogatott civilszervezet tevékenységéből a felajánló közvetlenül profitáljon, emeli ki az egyik legfontosabb motivációs okot a kutatást végző cég ügyvezetője, Miha Tamás.

A kreativitásnak adóznak

A válaszadók csaknem fele fel tudott idézni civil 1 százalékos reklámot a tavaly tavaszi időszakból és többségük úgy véli, döntésére hatottak a nonprofitok kampányai. A sikerben kulcskérdés persze a megfelelő médiahasználat, a célcsoport kiválasztása, az időzítés és sokat segít, ha a kreatív is hatásos.

Információ hiányában nem ajánlják fel

Az adófelajánlással nem élők válaszai szerint a civil 1 százalékról rendelkezők közel 60 százalékos arányán sokat javíthatna az informálás és a figyelemkeltés, melynek következményeként akár jelentősen is növekedhetnének a nonprofitok szja 1 százalékból származó forrásai. Az adóbevallást online kitöltők és a középkorúak eleve hajlamosabbak gondot fordítani a civileknek adható 1 százalékról történő rendelkezésre, és még mindig százezres nagyságrend az érvénytelen felajánlás.

A civil 1% magyar találmány

Az adó bizonyos  százalékának felajánlása a civilek javára magyar találmány, de az elmúlt évtizedben a régió számos más országában átvették a módszert. A tapasztalatok összevetéséből kiderül, a lengyel (47%), az olasz (60%) és a szlovák (55%) adófizetők is a magyarokéhoz (50-60%) hasonló arányban élnek a civilek támogatásának ezen eszközével.

A felajánlók táborának bővülése fontos faktor, a szám pedig évről évre emelkedik, 2015-ben lépte át az első alkalommal a 2 millió fős határt. Az 1% értékére a civilek számára egyéb tényezők is hatnak, ilyen például az szja kulcsok csökkentésének a trendje, ami 2017-ben ismét érzékelhetően befolyásolhatja az 1 százalékos eredmények alakulását – hívja fel a figyelmet az adócsökkentések hatására Miha Tamás.

A civil szervezetek forrásteremtő munkáját segítő úttörő kutatási projektet 2015 végén indította a Human Dialog, a fókuszcsoportos interjúkon alapuló első szakaszt decemberben egy nagymintás kvantitatív felmérés egészítette ki. A kutatás csaknem 2000 fő megkeresésével készült a foglalkoztatott (azaz akik jövedelemadó bevallásra kötelezettek voltak 2015 tavaszán) magyar lakosság körében, országos mintán, nem, életkor és lakóhely jellemzők mentén. Az eredmények egy 800 fős, megye és településtípusra reprezentatív mintából származnak.

Kommentek

Deutsche Bank (Array)Meglepő fordulat: veszteséges lett a Deutsche Bank
mobilfizetés (mobilfizetés)Ismerjük, de alig használjuk a hazai mobilfizetési alkalmazásokat