Pénzügy

Ezért nem fizetnek a kátyúkárokért a biztosítók

Kátyú (kátyú)
Kátyú (kátyú)

Ok lehet, ha a kocsi vezetője a megengedettnél gyorsabban hajtott, figyelmeztető tábla jelezte az úthibát, a kár rögzítése nélkül hajtott el az autós.

A néhány éve létező  kátyúkár biztosításból eddig néhány tízezret kötöttek az autósok a Magyar Biztosítók Szövetségének  (MABISZ) adatai szerint. Az esetek felében a biztosítók visszautasítják a kártérítést, mivel a kárt nem megfelelően dokumentálta a szerződő. Ezt már a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) a tapasztalta.

A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől magasabb. Így előbb a cascóhoz, majd a kötelező biztosításhoz lehetett – kiegészítő jelleggel – kátyúkár biztosítást kötni. Ma viszont – évi 2-3 ezer forintért – már önállóan is megköthető – áll a MABISZ közleményében.

Az utak állapotáért a fenntartójuk felel, így a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia, ha kátyúba futás miatt megsérül az autója. A településeket összekötő útvonalak, illetve az autópályák a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében állnak, a lakott területen belüli útszakaszok pedig az illetékes önkormányzat hatáskörébe tartoznak. Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalainak kezelője a főváros, az egyéb úthálózatoké a kerületi önkormányzatok.

A kátyúbiztosítás előnye, hogy a közút kezelőjével nem az autós alkudozik, átveszi tőle ezt a terhet a biztosító. Ehhez azonban az autósnak kell dokumentálnia a kárt, amely történhet a kátyúról és a kárról készült fotóval, tanúval, illetve rendőri jegyzőkönyvvel is. A FBAMSZ adatai szerint minden második kár rosszul dokumentált. A biztosítók azonban olyankor se fizetnek, ha a kocsi vezetője a megengedettnél gyorsabban hajtott, figyelmeztető tábla jelezte az úthibát, illetve a kár rögzítése nélkül elhajtott az autós a helyszínről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik