Pénzügy

Még drágább lehet az útdíj

utdij(210x140).jpg (útdíj, matrica, autpálya)
utdij(210x140).jpg (útdíj, matrica, autpálya)

Akár a személyautókra is kiterjeszthetik a használatarányos útdíjfizetést – írja a Népszabadság.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) több variációt dolgozott ki tavaly áprilisra az útdíjrendszer módosítására. Az anyagból kiderül, hogy a minisztérium az átalánydíja útdíjrendszer „bevételtermelő képességének fokozására” kaptak megbízást – írja a Népszabadság.

A központ elsősorban a vegyes rendszert ajánlotta, ahol, használatarányosan és matricával is le lehetett volna róni a sarcot.

A különböző verziók – amelyek között szerepelt megyei matricát bevezető, de úthasználattal arányos fizetést is tartalmazó változat is – 43-135 százalékos tehernövekedést jelentettek volna a magyar autósoknak, illetve 15-34 százalékost a külföldieknek – idézték a dokumentumot. A Népszabadság mindemellett arról ír, hogy az előkészítő anyagok arra utalnak, hogy a személygépkocsikra is kiterjeszthetik a használatarányos útdíjfizetést.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a hír megjelenés után cáfolta a Népszabadság feltételezéseit. Mint írják a kormány a február elsejével véglegesített formában kívánja működtetni a személyautók útdíjfizetési rendszerét. A kabinet a szakmai megalapozó tanulmányok egyes javaslatait (pl. teljes hálózati kiterjesztés) elvetette.

A minisztérium szerint az elfogadott változtatások alapvető célja az volt, hogy a gyorsforgalmi utak használatát országosan egységes feltételekkel, a korábbinál több autós számára, olcsóbban tegyék elérhetővé. Az átalakítás eredményessége megalapozottan egy teljes év üzemelési tapasztalatai alapján mérhető fel.

Azt állítják, a jelenleg ismert értékesítési adatok szerint azonban az új keretek az előzetes várakozásokat meghaladó mértékben ösztönzik az autósokat a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb gyorsforgalmi utak településeket tehermentesítő használatára.

A Magyar Hírlap azt emelte ki, hogy a KKK készített olyan tervet is, amely szinte a teljes úthálózatot, a jelenlegi 1300 kilométer helyett 23 238 kilométert díjasította volna. A tanulmány szerint eddig a hazai autósok mindössze 47 százaléka vette igénybe az autópályákat.

Megjegyezték azt is, hogy a javaslatok között szerepelt az M0 és a az M31-es gyorsforgalmi utak díjasítása a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre, ami 18,5 milliárd forint bevételt hozna, igaz ebben az esetben meg kellene vizsgálni, hogy az uniós társfinanszírozás miatt, milyen visszafizetési kötelezettség keletkezne.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik