Pénzügy

Csak néhány napig izgatnak minket a netes reklámok

Az internetfelhasználók egyre kevésbé lelkesek, ha arról van szó, hogy reagáljanak egy-egy hirdetésre. Úgy tűnik, jobban szeretnek maguk keresni.

A hirdetetőknek nem jó hír, hogy egy felmérés szerint a bannerek vagy linkek átkattintási aránya évről évre egyre csökken. Egyre kevesebb a közvetlen kattintás a hirdető céloldalán (a termék vagy szolgáltatás weboldalán).

Már inkább csak inspiráció a reklám

Más szóval, az internetfelhasználók már kevésbé lelkesek, hogy azonnal reagáljanak a megjelent hirdetésekre; sokkal inkább már önállóan keresnek rá egy-egy információra a reklámozott termékkel kapcsolatban, vagy írják be a weboldal címét vagy a kulcsszót a kereső ablakba.

A reklám maga csak inspiráció vagy kiindulási pont az internetező számára, hogy felkeltse figyelmét egy reklámozott termék vagy szolgáltatás iránt – függetlenül a hirdetés formátumától: display, szponzorált link vagy videó.

Csak pár napig izgat minket

A Gemius kutatásában érdekesség, hogy sikerült beazonosítaniuk a hirdetés megjelenése után azt az időszakot és pillanatot, amikor a reklámozott termék, szolgáltatás vagy márka iránti keresések gyakorisága növekszik.

Megállapították például, hogy az internetfelhasználók leginkább a banner megjelenését követő első 20 perc eltelte után mutatnak érdeklődést. Ennél kicsivel hosszabb időtávot figyelve pedig azt látták, hogy a reklámmal kapcsolatos információkra leggyakrabban a megjelenést követő 3 órán belül keresünk rá. Ezután a kommunikáció hatékonysága – azaz a felhasználó információkeresési hajlandósága – idővel elhalványul, majd szinte teljesen eltűnik. Azt is megállapították, hogy ez az időszak eltérő az egyes piaci szegmensekben és néhány órától néhány napig tarthat.

Naponta egyszer a csúcson

Az internetfelhasználók tevékenységében emellett ciklikusságot is megfigyeltek, amely azonban elég változatos képet mutat. A reklám hatékonysága (a felhasználóban kiváltott vágy, hogy online rákeressen az ajánlattal kapcsolatos információra) szabályos időszakonként újra magasra szökik, 24, 48, 72 óra, stb.

Ebből arra következtettek, hogy az emberek többsége egy napon belül mindig nagyjából ugyanabban az időszakban használja a számítógépét internetezésre, így az érdeklődések csúcspontjaiban jól megfigyelhető ez a 24 órás ciklus. Azonban azt is megfigyelték, hogy az érdeklődés néhány 24 órás ciklus után elhal.

Érdekes még, hogy egyes iparágakban, ahol a fogyasztói döntés hosszabb időt vehet igénybe (pl. telefonszolgáltatók), a reklámüzenet akár 7 napig képes túlélni az internetfelhasználó fejében. Más piaci szegmensekben (ahol a döntéseket gyorsabban hozzák, mint például online repülőjegy-vásárlás, last minute ajánlatok), az érdeklődés hamarabb – 48-72 óra (azaz 2-3 ciklus) után elhalványul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik