Pénzügy

Top 10 – amiből azért sem veszünk „gazdaságosat”!

Tavaly ismét nőtt az úgynevezett sajátmárkás, áruházi logós termékek forgalma. Mégis vannak olyan árucsoporok, ahol nem ezeket a termékeket szeretjük leginkább.

A 2012-ben mért enyhe csökkenés után 2013-ban ismét nagyobb részesedést tudtak elérni a kereskedelmi márkás termékek a GfK felmérése szerint. Az értékben kifejezett forgalmi adatok alapján piacrészük éves átlagban 26 százalékot ért el.

A sajátmárkás termékeket alapvetően ugye azért szeretjük, mert olcsóbbak a klasszikus márkák.  Ezért is tudnak teret hódítani.

És ezt tudta?

Sajátmárkás kontra A márkás

A kereskedelmi márkák elsősorban az A márkák (klasszikus, ismert márkák) rovására tudtak növekedni, de a növekményhez a háztartások nagyobb vásárlási intenzitása is hozzájárult.

Ezzel együtt továbbra is az A márkák dominálnak, a teljes FMCG forgalom 47 százalékát szerezték meg az elmúlt esztendőben – derül ki tanulmányból.

Kereskedelmi márkás/B márkás

2012-ben a B márkák – azaz marketing-támogatás nélküli, kisebb gyártói márkák – erősödése miatt szorultak vissza a kereskedelmi márkák.

2013-ban viszont fordult a kocka, a B márkák aránya nem változott, de az A márkák piacrészt veszítettek a kereskedelmi márkákkal szemben. 

Leggyakrabban ezt vesszük

A magyar háztartások továbbra is A márkás termékeket választanak leggyakrabban, 2013-ban átlagosan 136 alkalommal (2-3 naponta) vásároltak ilyen gyártói termékeket.

Kereskedelmi márkás termékeket ennél ritkábban, átlagosan 129 alkalommal, míg B márkás gyártói terméket 121 alkalommal szereztek be a vizsgált időszak során.

Amiből nem kell a gazdaságos

A nagy gyártói márkák továbbra is őrzik pozíciójukat az általuk uralt kategóriákban (pl. sör, tea, pörkölt kávé, stb.) – szögezi le a tanulmány. De számos olyan kategóriát is említenek, amelyben a kereskedelmi márkák vannak túlsúlyban.

Jellemzően ilyenek a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) közé tartozó tejtermékek, az állateledelek és a fagyasztott termékek is – derül ki a tanulmányból.

A Pénzcentrum.hu információi szerint több olyan termékkör is van, amelyekből a magyar vásárlók nem szívesen veszik a gazdaságosat. Inkább többet fizetnek, hogy a jól bevált márkák kerüljenek kosarukba. Szerintük ezeknél nem „alkuszunk”:

– sör, alkoholos italok

– tea

– (pörkölt) kávé

– édességek, csokik, kekszek

– jégkrémek

– szénsavas üdítők

– tejföl

– margarin

– kozmetikumok, fogkrémek

– háztartási papíráruk, szalvéták, papír zsebkendők

Ajánlott videó

Olvasói sztorik