Pénzügy

Íme, az esküvőiruha-biznisz vége

Fapados menyasszonyi ruhával lép piacra a H&M.

 

Sokakat sokkolhat, de az esküvőre készülő menyasszonyok valószínűleg már tudják: a (remélhetőleg) egyszerhasználatos ruha, amiben az oltár elé fognak lépni, 200-500 ezer forintba fog kerülni. Ha varratja az ember, az sem teszi sokkal olcsóbbá, mivel a menyasszonyi ruháknál használatos jobb minőségű textilek egyszerűen drágák. És ezt az emberek jobb ötlet híján egyszerűen elfogadják.

Az évtizedek – vagy talán évszázadok – óta megbízhatóan ketyegő esküvőbizniszbe éppen ezért bombaként robbant a svéd H&M üzletlánc legújabb ötlete: a húsz-huszonötezer forintos esküvői ruha. A kicsit görögös hangulatú, egyszerű, de azért erőteljesen alkalminak tervezett ruha egyelőre csak néhány üzletben lesz kapható.

Így néz ki.

Volt már hasonló

Ez egyébként nem a H&M első próbálkozása az esküvői piacon – 2006-ban egy dizájner készített egy esküvői ruhát az áruház számára. Ám az nem volt ennyire mezítlábas sem árában, sem dizájnjában.

A H&M mostani elgondolása azonban alapjaiban rengetheti meg az esküvői bizniszt. Ugyanis egy olyan gondolkodásmódot testesít meg az esküvőkkel kapcsolatban, ami jó mélyen a zsebébe vághat annak az iparágnak, amelyben még a legegyszerűbb dolgok is ötször annyiba kerülnek, csak mert esküvőről van szó. A ruha ugyanis azt közvetíti: nem probléma, ha az esküvőn nem leszel egyedi ruhában. Nem probléma, ha az egész affér faxnimentes. És az esküvői ruha csak egy ruha, amiben – köszönhetően az ügyes dizájnnak – mindenféle formájú nő csinos lehet.

Annyi a fogyasztói társadalomnak?

A Washington Post cikkében egyenesen azt mondja: a H&M ezzel a ruhával a fogyasztói társadalom értékrendjét ássa alá. „A H&M a fogyasztás egyik legfontosabb kulturális és pszichológiai alapkövét ássa ezel alá: miszerint hogy az értékünket jelentős mértékben az határozza meg, hogy milyen dolgokat vásárlunk” – fogalmaz a lap elemzője a menyasszonyi ruha gazdasági jelentéséről írt cikkében.

A Guardian viszont nyugtatja a kedélyeket, mondván: nem ez az első fapados esküvőiruha-próbálkozás a piacon. Volt már a Marks and Spencernek is hasonló ötlete, s több brit lánc is kínált 100 font alatti ruhát. „Ám, míg a szuperolcsó esküvői ruhák mindig bekerülnek az újságokba, valójában alig látni őket az esküvőkön” – jegyzi meg a cikk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik