Pénzügy

Nem bújhat a vis maior mögé a MÁV

Az ombudsman szerint ellentmondás van az uniós szabályozás és a MÁV személyszállítási üzletszabályzata között, így a vasúttársaságnak elháríthatatlan külső ok esetén is fizetnie kell.

A MÁV-Start Zrt. a késések esetében nem mindig a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően nyújtja az utasoknak az átalány-kártérítést, és erről az alapvető jogok biztosa, Székely László azt állapította meg, hogy sérti a jogbiztonság követelményét – derül ki a ombudsmani hivatal közleményéből.

A MÁV üzletszabályzata szerint a feláras vonatok késése, kimaradása esetén az utas átalány-visszatérítésre jogosult, amennyiben a menetjegye árát még az utazás megkezdése előtt nem térítették vissza.

Ha viszont a vonata a menetrendhez képest 60-119 perccel később érkezik célba, akkor az átalány a menetjegy árának 25 százaléka, 120 perces vagy azt meghaladó késés esetén 50 százaléka. Az üzletszabályzat szerint a társaság mentesül az átalány kártérítési felelősség alól, ha a késés vis maior, vagyis elháríthatatlan külső ok eredménye, amelynek fogalmát az üzletszabályzat határozza meg.

A hatályos uniós rendelet vis maior esetére sem mentesíti a vasúttársaságot az átalány-kártérítés alól. Ez mindenképpen jár a késést elszenvedő utasnak. Átalányjellegű és szabott árú kompenzációról van szó annak ellensúlyozására, hogy az utas előre megfizetett egy szolgáltatást, amit azonban a vasúti társaság nem a szerződésnek megfelelően teljesített – hangsúlyozta vizsgálati jelentésében az alapvető jogok biztosa.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik