Pénzügy

3000 embernek adna munkát a magyar buszgyár

A magyarországi autóbuszgyártás akár háromezer munkahely megteremtését, illetve megőrzését tenné lehetővé. És az államnak is olcsóbb lenne egy magyar busz, mint egy külföldi.

A NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. üdvözli a Nemzetgazdasági Minisztérium múlt hét végén nyilvánosságra került előterjesztését, mely szerint a külföldről, központi támogatással beszerezett autóbusz még harmadával olcsóbb beszerzés esetén is többe kerül a magyar államnak, mintha az ugyanolyan paraméterű és komfortfokozatú buszt magyar gyártótól rendelné meg. A NABI Sirius autóbuszcsalád kifejlesztése és gyártása kapcsán a magyar gyártó pontos számításokat végzett, amelyek hitelesen támasztják alá a minisztériumi javaslatot.

A magyar közösségi közlekedésben jelenleg alkalmazott autóbuszok fenntartása – beleértve a BKV, illetve a Volán társaságok flottáit – igen magas, 15 évet meghaladó átlagéletkoruk és műszaki állapotuk miatt két-háromszoros költséget jelent modern járművek alkalmazásával szemben – olvasható a NABI közleményében. Emellett az elöregedett buszok környezetszennyezése, koromkibocsátása 90 százalékkal magasabb, mint új környezetbarát motorokkal szerelt társaiké.

A Budapesten és Kaposvárott autóbuszgyártó üzemeket működtető NABI számításai alapján egy hazai autóbusz gyártása évente 3-4 munkahelyet érint (az autóbuszgyártói, beszállítói oldalon és a kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó külső szolgáltatóknál), így 500 darab új, hazai autóbusz beszerzése mintegy 2000 főnek biztosít munkalehetőséget a magyar autóbusziparban, míg közvetve további ezer embernek jelent megélhetést. Emellett direkt bevételeket eredményez a költségvetésnek, hogy a magyar autóbuszok vételárának 16-18 százaléka közvetlenül megjelenik az államkasszában adó- és egyéb bevételek formájában.

A hazai fejlesztés és gyártás fontos eleme a tudásalapú társadalomra alapozó elképzeléseknek. A magyar autóbusz-ipari szakemberek a mai napig a világ élvonalába tartoznak, azonban közülük sokan sajnos már így is csak külföldön találtak munkát, és félő, hogy a szürkeállomány elvándorlása folyatódna a hazai autóbuszipar nélkül.

„Jelenleg az autóbusziparban is változások zajlanak, új, alternatív hajtások jelennek meg, koncepciók változnak. Ilyen piaci környezetben a rugalmasan reagáló, fejleszteni képes kis gyártók is be tudnak törni az európai piacra. Ezen a téren Magyarország még mindig jó adottságokkal rendelkezik, amelyeket a legfőbb ideje kihasználni” – vallja Baranyai Ferenc, a NABI ügyvezető igazgatója.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik