Pénzügy

Plafont kap a baleseti adó

Kevés a jó hír manapság, a teherfuvarozók fellélegezhetnek egy kicsit, úgy tűnik, legalább a biztosítási díjaik nem szállnak el. Kérdés: a betervezett költségvetési milliárdokat pótolják-e máshonnan?

Beterjesztették a Parlamentnek azt a módosító javaslatot, amelynek értelmében napi maximum 84 forint, évi 30 295 forint baleseti adót lehet beszedni egy szerződőtől. Az összeg az idei kötelezős díjak ismeretében szinte kizárólag a teherfuvarozókkal tesz jót.

A maximalizálás nélkül 20-120 ezer forinttal növekvő tehergépjármű kötelező biztosítási díjjal néztek volna szembe – állt a Biztosítás.hu internetes alkusz egy korább felmérésében.

Sárai Tamás MKFE biztosítási alkusz ügyvezetője elmondta az FN24-nek, hogy a kezdetektől lobbizott a szervezet  a maximalizálás mellett, mondván aránytalannak tartották, hogy a személyi sérüléses balesetek mindössze 8 százalékáért felelős fuvarozóknak, több százezres baleseti adót kelljen kitermelniük.

A Baleseti adóról
A kgfb-díj 30 százaléka a baleseti adó, amely az autóst terheli, de a biztosító felelőssége beszedni. A beszedése olyan ütemezésben történik, ahogy az fizet. Az adó hatályba lépésének ideje 2012. január 1-je.

Az adó célja a kormány kommunikációja szerint, hogy az autók okozta személyi sérüléses baleseti károk ellenértékét a biztosítók fizessék/fizettessék meg a közlekedésben részt vevőkkel, az ne a társadalombiztosítási kasszát terhelje.

Mindenesetre a magyar foglalkoztatási létszám 6 százalékát kitevő fuvarozók úgy tűnik eredményesen lobbiztak, az adó felső határának bevezetésével viszont vélhetően nem teljesül a kormányzat által az adóból remélt 27 milliárdos bevétel. A bevételi cél egyébként is veszélyben van, ugyanis a piaci verseny továbbra sem csillapodik, megint közel 30 százalékkal csökkentek a személyautós kötelezős díjak, ennek révén pedig úgy számolnak, hogy a teljes kgfb-piac idei bevétele nem éri el majd a 90 milliárd forintot.

A teherautós kötelezős piac egyébként csak kicsit más mint a személyautós, itt is egyre erősebb a piaci verseny –  főleg amióta a flottákra is egy időben hirdetnek díjat a biztosítók. Ennek köszönhetően, ha nem is olyan mértékben, mint a személyautóknál, idén nagyjából 15 százalékkal mentek lejjebb az átlagdíjak – mondta el Sárai Tamás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik