Pénzügy

Megrettentek a szolgáltató központok?

Magyarország ideális terep a szolgáltató központoknak: adott a fejlett infrastruktúra, a képzett emberfők, az olcsó munkaerő. Mégis egyre kevesebb központ települ hazánkba.

Közel 15 éve jelentek meg hazánkban az első multinacionális üzleti szolgáltató központok, amelyek mára együttesen több mint 30 ezer embert foglalkoztatnak. Továbbra is nálunk terjeszkednének a multik, ám néhány tényező éppen a bővülés ellen hat – hangzott el a Randstad Hungary konferenciáján.

Amikor a vállalatok egy szolgáltató központ helyszínéről döntenek, számos szempontot mérlegelnek. Figyelembe veszik például a rendelkezésre álló munkaerő számát és képzettségét, a munkabéreket és azok adóvonzatát, a munkajogi környezetet, az irodabérleti piac és az IT-infrastruktúra fejlettségét, a megközelíthetőséget, az életminőséget, valamint az országot jellemző egyéb tényezőket: a politikai stabilitást, az adórendszer kiszámíthatóságát és még a korrupciós indexet is. A kelet-közép-európai régió világszinten is vonzó terep a szolgáltató központok (SSC) számára: különösen a hozzáadott értéket is képviselő front-office (ügyfélkapcsolati) szolgáltatások tekintetében – mondta Pintér Mónika, a PricewaterhouseCoopers SSC-tanácsadás üzletágáért felelős igazgatója.

Hazánk előnyei közé sorolhatjuk a nagyszámú képzett munkaerőt, és éves szinten a munkaórák magas számát, a központi elhelyezkedést (1000 km-es körzetben 250 milliós piac érhető el), valamint azt, hogy a felénk kacsintgató SSC-knek nem kell mindent elölről kezdeniük: már – jórészt – létezik a működésükhöz szükséges feltételrendszer. Szintén kiemelendő a magas életminőség, mellyel hazánk az International Living elemzése szerint világviszonylatban a 20. helyen áll (példának okáért Norvégiával azonos pontszámmal). Sőt, a régióhoz képest magas, 10 százalék feletti munkanélküliségi ráta is a javunkra írható, hiszen sok állás nélküli, képzett szakember közül könnyebben lehet meríteni. Mindezek ellenére 2010-től kezdve megtorpanást tapasztalnak a szakemberek Magyarországon.

Átláthatóbb körülmények kellenek

A világ más országai is felfedezték, a szolgáltató központok befogadása mennyire kedvezően hat a nemzetgazdaságra. A Fülöp-szigetek például mára az egyik legvonzóbb célpont az SSC-k számára. A délkelet-ázsiai országban a gazdasági stratégia részévé tették, hogy világelsővé váljanak a szolgáltató központok tekintetében. Az üzleti folyamatok kiszervezése (Business Process Outsourcing, BPO) területén 2006 óta éves szinten 46 százalékkal növekszik az ország, s míg az idei évre 11,6 milliárd USD bevételt prognosztizáltak a szakértők, a jelenlegi tendenciák mellett 2016-ban már 25 milliárddal számolnak. Hasonló stratégiába kezdett Kína, Litvánia, Lettország és Egyiptom is.

„Fontos lenne, hogy a kormányzat nálunk is lássa a potenciált az SSC-kben. Ahhoz, hogy a szolgáltató központok számára hazánk továbbra is vonzó célország legyen, kiemelten fontos az ország imázsának építése, valamint a kiszámítható gazdasági és jogi környezet” – mondta Pintér Mónika.

A Randstad Hungary előadásán szó esett arról is, hogy a Budapest-központúság ellensúlyozására a kisebb városoknak össze kellene fogniuk, s együtt kialakítani olyan régiókat, melyek biztosítani tudják a szolgáltató központok működéséhez szükséges feltételeket, mivel egy-egy kisváros egyedül nem versenyezhet a kelet-közép-európai régió nagyjaival.

Mi az a szolgáltató központ?

Az üzleti szolgáltató központok (Shared Service Center – SSC) lényege, hogy a cégek az adminisztratív, támogató jellegű tevékenységeiket centralizálják. Ezek közé a szolgáltatások közé sorolhatjuk a pénzügyi, a beszerzési, az ügyfélszolgálati, a HR- és az IT-tevékenységeket. Ideális esetben azok a cégek, amelyek ezt a modellt követik, jelentős költségmegtakarítást érhetnek el a központosított és standardizált folyamatokkal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik