A képzési piacon is egyre nagyobb a verseny, aminek következtében már számtalan képzés közül lehet választani, és jóval nehezebb a döntés. Felmerülhetnek olyan kérdések, hogy például melyik iskola a legmegfelelőbb? Egyáltalán itthon tanuljunk nyelvet, vagy inkább menjünk ki fél évre dolgozni külföldre. Vagy nagy dilemmát okozhat, hogy belevágjunk-e egy mesterképzésbe, vagy válasszunk rövidebb képzési idővel valamilyen szakmai képzést, OKJ-s tanfolyamot?
Már ezeket a döntéseket is nehéz meghozni, hát még azt, hogy ha tisztáztuk a célunkat, akkor melyik intézményt, képző- vagy nyelviskolát válasszuk. Valószínűleg oda fogunk jelentkezni, amiről már hallottunk valahol, találkoztunk vele, esetleg ismerőseink ajánlották – hívja fel a figyelmet Sipos Mária, a Frissdiplomás Kft. munkatársa.
Ezt felismerve a képzéseket kínáló cégek, intézmények is egyre nagyobb szerepet fordítanak a képzéseik és saját maguk népszerűsítésére. A 2009 őszi HVG Állásbörze, Országos Képzési és Karriernapok felméréséből kiderül, hogy a képzéseket kínáló kiállítók közel 86 százaléka évi ötmillió forint fölötti marketing-költségvetéssel gazdálkodik, és közel ötödük ebből az összegből nemcsak a kiemelt időszakokban, a jelentkezési határidők előtt (februárban és októberben) hirdeti a képzéseit, hanem folyamatos jelenlétre törekszik.
A hirdetési csatornák közül a válaszok alapján a legnépszerűbbek természetesen a költségkímélőbb módszerek: saját honlap, bannerek, önálló kiadványok, szórólapok, de a volt diákok ajánlására szintén erősen számítanak, sőt 70 százalékuk az oktatási kiállításoknak, állásvásároknak is visszatérő kiállítója.
A cégek is támogatják
A látogatói visszajelzések alapján kiderült: a nem csupán állás-, hanem képzési ajánlatokat és nemzetközi lehetőségeket is felvonultató börzére a több mint kilencezer látogató 16 százaléka az ott található képzési ajánlatok miatt látogatott ki.
A főként diplomás szakemberekből, pályakezdőkből vagy végzős hallgatókból álló érdeklődők kiemelt célcsoportja a képzési ajánlatoknak, hiszen ők már az élethosszig tartó tanulást, az állandó fejlődést tartják szem előtt, és nyitottak a folyamatos képzésre, információszerzésre. Szintén ezt mutatja, hogy a látogatók több mint 90 százaléka tervezi, hogy az elkövetkező három évben továbbképzi magát. A legnépszerűbb területek a következők: nyelvoktatás, mester- vagy posztgraduális továbbképzések, gazdasági és informatikai jellegű alapképzések, tanfolyamok.
A munkaadóknak is több mint 92 százaléka támogatja alkalmazottai állandó fejlődését, továbbképzését: az egyharmaduk anyagilag is, a tizedük munkaidő-kedvezménnyel, a válaszadók fele pedig mindkettővel.