Pénzügy

Mindenki a munkanélküliségtől fél

Másfél éves tartós zuhanás után stabilizálódni látszik világszerte a globális fogyasztói bizalom, bár eközben a háztartások háromnegyede kénytelen volt szorosabbra húzni a nadrágszíjat és visszafogni a kiadásait. Olyan „kevésbé fontos dolgokra” költenek kevesebbet az emberek, mint amilyen a nyaralás, a szórakozás vagy a luxustermékek, és kisebb mértékben spórolnak az élelmiszerek esetén – áll egy friss felmérésben.

Huszonhárom országban készített online felmérést az Ipsos csoport 2009 áprilisában. A Magyarország részvételével folyó kutatásban 23 ezren válaszoltak a feltett kérdésekre. A Global Advisor elnevezésű kutatás két évvel ezelőtt kezdődött. A félévente sorra kerülő kérdezésekben most először vehettek részt magyar válaszadók. A válaszok reprezentatívnak tekinthetők a részt vevő országok internetezőire. A közel két tucat ország a világ gazdasági teljesítményének több mint háromnegyedét adja. Régiónkból hazánk mellett Csehország és Lengyelország polgárai válaszoltak a kérdőívre.

A legnagyobb félelem már nem a bűnözés

A globális helyzet átalakulását jól jelzi, hogy az emberek a legégetőbb társadalmi problémának ma már a munkanélküliséget tartják a saját országukban. A válaszadók fele említette a három legfontosabb gond között, és átlagosan 71 százalékuk mondta, hogy ő maga vagy ismerőse, rokona veszítette el az állását a közelmúltban. 2007 májusában, az első hullám idején a bűnözés és az erőszak váltotta ki a legtöbb aggodalmat (40 százalék említette akkor, most 35 százalék). Veszített a fontosságából a környezetvédelmi kérdések megítélése (23-ról 16 százalékra csökkent), de visszaesett a terrorizmustól való félelem is.

Magyarországon a válaszadók közel kétharmada a munkanélküliséget jelölték meg a legtöbb aggodalomra okot adó tényezőnek, de a második helyen nálunk a korrupció és a pénzügyi, illetve politikai botrányok szerepelnek (53 százalék), míg a harmadik helyet a szegénység és a társadalmi egyenlőtlenség foglalja el (51 százalék). A felmérésben résztvevőknek csak a negyede tart a bűnözéstől. Mivel hazánkban ez az első adatfelvétel, idősoros összehasonlításokra egyelőre nem nyílik lehetőség.

Visszafogjuk a kiadásokat

A válság elmélyülésére enged következtetni, hogy míg két éve a többség (55 százalék) úgy gondolta, hogy jó vagy egyenesen nagyon jó a gazdasági helyzet, ma már csak kevesebb, mint harmaduk van ezen a véleményen – Európában pedig kevesebb, mint a negyedük. Az emberek egyébként a válság kiindulópontjának számító Egyesült Államokban a legpesszimistábbak, itt mindössze 13 százalékuk szerint jó a helyzet.

A válaszadók többsége saját bevallása szerint visszafogja a háztartása kiadásait. A németek fele mondta, hogy kevesebbet költ, a magyarok 89, a dél-koreaiak 88, amexikóiak 86 és az argentinok 85 százaléka viszont kétszer is meggondolja, hogy megvesz-e valamit. Az összes országot nézve a válaszadók háromnegyede számolt be arról, hogy kevesebbet költ szórakozásra, például mozira, étteremre (Magyarországon ez 85 százalék), 71 százalékuk olcsóbban vagy egyáltalán nem nyaral (idehaza 78 százalék említette), több mint kétharmaduk pedig nem ad annyi pénzt luxustermékekre (a magyaroknál 80 százalék). Az élelmiszerek tekintetében kevésbé megszorítóak a háztartások, de alkoholra és édességre felük-harmaduk a korábbinál kevesebbet szán.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik