Pénzügy

Karácsony a cégnél: giccsparádé vagy jótékonykodás?

Néhol személyre szabott karácsonyi meglepetést ad a cég a dolgozóknak, máshol mindenki ugyanazt kapja. Az ajándékkal a vállalat a munkavállalója iránti megbecsülését fejezi ki, ám ha semmire sem használható giccsekkel lepik meg az alkalmazottakat, akkor felvetődhet a kérdés: valóban szükség van erre, nem lehetne jobb helyet találni az erre költött pénznek?

A karácsonyi ajándék lehet pénzbeli vagy tárgyi, de vannak olyan vállalatok is, ahol azzal kedveskednek a dolgozóknak, hogy kifizetik a karácsonyi bulit. Akad azonban olyan is, ahol a dolgozóval fizettetik be a kötelező buli költségét is. Sok szervezet pedig a szeretet ünnepét jótékonykodással is koronázza.

Kihúzzák a neveket a kalapból

A válság idején valószínűleg felértékelődnek az apró, személyes ajándékok, amelyeket a kollégák egymásnak vásárolnak. Azt a kedves szokást, amely az iskolai éveket megszínesítette, néhány felnőttekből álló közösség is alkalmazza: a dolgozók kihúzzák egymás nevét, így választva ajándékozandót.

Haszontalan ajándékok

Volt olyan vállalat, amely a partnereitől kapott termékeket adta a munkavállalóknak, így sikerült meglepniük a dolgozókat fejenként egy-egy harmincezer forintos gyertyautalvánnyal. Néha a cég a megmaradt reklámajándékait osztja szét karácsonykor, de előfordult már az is, hogy az előző évre szóló határidőnapló volt a meglepetés.

„A Syngentánál őrizzük ezt a szokást. A munkatársak kis értékű, ötletes ajándékokkal lepik meg egymást, amelyet játékos formában adunk át egymásnak” – mondta Csonka Viktória kommunikációs vezető. A nagyobb lélekszámú szervezeteknél azonban nehezebb ezt megoldani, így sok helyen inkább csak az egyes egységek, csoportok vagy osztályok dolgozói őrzik a „hagyományt. Tóth A. Péter, a Magyar Telekom Lakossági Szolgáltatások Üzletág Integrált szponzorálás és rendezvények osztályának vezetője elmondta, hogy cégénél, a Magyar Telekomnál például csak a kisebb egységek dolgozói lepik meg egymást apró ajándékokkal.

Jelképes ajándékot választanak

Gerőcs Vendel, az IKEA regionális PR-menedzsere az idei ajándékukat nem szerette volna idejekorán elárulni. „Ha lehetőségünk engedi, elsőbbséget élveznek a saját, lakberendezéssel, az otthon szépítésével kapcsolatos termékeink, de a múltban volt már eset személyre szóló ajándékcsomag, illetve vásárlási utalvány ajándékozására is.”

A BASF Hungária Kft.-nél mindenki ugyanazt a kis ajándékot kapja, amit évről évre igyekeznek különleges kreativitással kiválasztani – mondta Herbert Fisch igazgató. A Magyar Telekom is jelképes ajándékkal készül, az összes dolgozót egy karácsonyt idéző, ízléses díszgyertyával lepi meg.

Karácsonykor jótékonykodni is kell

A legtöbb vállalat orvosi műszerekre, egészségügyi célra, gyermekotthonoknak, alapítványoknak, kulturális intézményeknek adományoz. A BASF tavaly decemberben döntött úgy, hogy a karácsonyi ajándékokra szánt összeg egy részét – együttműködve a Medtronic Hungária Kft.-vel – az Országos Mentőszolgálatnak ajánlja. Összesen 7 millió forint értékben három defibrillátort kapott így az OMSZ. Az idén a Cukorbetegek Országos Szövetségének támogatása mellett döntöttek.

Abból a pénzből, amelyből a partnereknek vásárolt volna ajándékokat az LG, inkább a kecskeméti, a kőszegi és a battonyai SOS-gyermekfalvaknak, valamint a Fóti Gyermekközpontnak ajándékoz 1,4 millió forintot érő elektronikai terméket – mondta el a FigyelőNetnek Andok Ágnes vállalati marketing- és PR-vezető.

A Magyar Telekom is a gyermekek megsegítését tűzte zászlajára, alapítványokat támogat, illetve a Bárka Színház kiemelten hátrányos helyzetű gyermekeknek szóló karácsonyi műsorát apró ajándékokkal látja el. Az IKEA az UNICEF-fel közösen egy plüssállatakciót indított: minden eladott állatka után egy eurót ajánlanak a szervezet gyermeksegélyezési programjának. Tavaly az adomány összege majdnem elérte a 22 millió forintot.

A dolgozók is adakozhatnak

A K&H nem szervez az egész vállalatra kiterjedő karácsonyi partit, és ajándékot sem oszt szét közöttük. Az erre szánt összeget a K&H gyógyvarázs programra fordítják. A szervezeti egységek év végi vacsorájához persze hozzájárul, de a munkatársak dönthetnek úgy is, hogy felajánlják annak költségét a program számára, így még több gyermekgyógyító intézmény kaphat segítséget. A felajánlásokból tavaly 300 ezer forint gyűlt össze, ebből a rakamazi mentőállomás vásárolhatott műszereket – mondta Horváth Magyary Nóra, a vállalat kommunikációs ügyvezető igazgatója.

„A Magyar Telekom évek óta részt vesz a Mikulásgyár-projektben: dolgozói gyűjtést szervezünk, és az ajándékokat eljuttatjuk a Mikulásgyárba. Az adományozásba bevonjuk szponzorált sportolóinkat és az egyesületeket is” – tette hozzá Tóth A. Péter

Ajánlott videó

Olvasói sztorik