Pénzügy

Már nem tinédzser, mégis tovább nő

Kétszámjegyű, a gazdaság növekedésének ütemét jelentősen meghaladó növekedést értek el az ország vezető tréningcégei. A Tréning Kerekasztal hetedik alkalommal készítette el belső piacfelmérését, melyből kiderül: a tagok között továbbra is magyar tulajdonban lévő vállalkozások dominálnak.

A zászlajára a minőséget és az etikus piaci versenyt tűző Tréning Kerekasztal immár hetedik alkalommal készítette el a hívókérdések és táblázatok segítségével anonim módon összeállított belső piacfelmérését. A tagok (Ad Sidera Csoport, ConAction, Concordia, Develor, Infora Consulting Group, emtrek, TMI Hungary-Grow Csoport, Human Telex Consulting–Flow Csoport, Sämling és a Skull) között továbbra is (egy vagy számos) licensz-szerződéssel bíró, de magyar tulajdonban lévő vállalkozások dominálnak és nagy részük jelentősen jobb eredményekről tudott beszámolni a 2007-es évben.

A Kerekasztal tagjainak meglátása szerint a növekedés nemcsak a jelentős tanácsadói létszámmal bíró cégeket, hanem a piac egészét jellemezte, becslésük szerint a tréningpiac tavaly elérte a 13 milliárd forintot. A kiélezett versenyben azonban nagy volumenű megbízások elnyerésére csak a széles szolgáltatási portfóliót, jelentős kapacitást és rugalmas ügyfélmunkát felmutatni képes vállalkozások számíthatnak.

Tréning és tanácsadási szolgáltatás

A növekedés egyik motorja, hogy a tréningek ma már a legtöbb alkalommal egy folyamatba illeszkednek és alkalmazásuk legtöbbször más tanácsadási szolgáltatásokkal egészül ki. A felmérésben részt vevők egységes véleménye szerint a piac „érettsége” tovább növekedett: a megrendelők is és a szolgáltatók is hosszú távon, a szervezet egészére gyakorolt hatásokat is figyelembe véve vesznek igénybe tréningeket. A megrendelői oldalon a piacot egyre jobban átlátó, saját igényeikkel is tisztában levő cég-, HR- és egységvezetők találhatók.

Növekedett a feladatokban a komplexitás – nőtt a coaching (személyes vezetői tanácsadás), mint önálló és kiegészítő tevékenység; tipikusan diagnosztikus eszközökkel készítik elő és értékelik utólag a tréningeket; valamint a szervezetfejlesztési-eszközök (de nem ritkán a „csupán” készségfejlesztési-eszközök) sem szorítkoznak a tréningmegoldásokra. A közszféra megnövekedett humán fejlesztési igénye is tartós, az aktuálpolitikai hullámzásokon túlmutató fejlődés, kell, hogy legyen – vélik a tagok.

Továbbra is a vállalatvezetés a slágertéma

A „slágertémák” listavezetője továbbra is a vezetésfejlesztés, az együttműködés-fejlesztés és az ügyfélkapcsolatok fejlesztése. A prezentációs, tárgyalási vagy más „klasszikus” készségfejlesztő tréningek töretlen piaci igénye mellett viszont egyre hangsúlyosabb az élményszerzés igénye a csapatépítő tréningek keretében. A fokozott stressz miatt a munkavállalók sokszor csak kiszakadni akarnak a hétköznapi mókuskerékből és ez nem egyszer a tanulási vágy háttérbe szorulásával jár együtt.

A fejlődés annak ellenére következett be, hogy a szolgáltató és az igénybe vevő oldalt egyaránt sújtó adminisztratív terhek növekedtek. Az intézményi oktatásnál talán adekvát akkreditációs rendszert a tréningcégek egységesen egy semmilyen ügyfélelőnnyel nem járó, testidegen jelenségnek látják – hivatkozva nemcsak saját többletadminisztrációjukra, de a megrendelőik visszajelzésére is. Az EU finanszírozás is visszaszorulóban van – míg a korábbi HEFOP pályázatokat a megbízók széles köre igénybe tudta venni, a TÁMOP pályázatok nem generálnak a Kerekasztal tagjai számára is érezhető keresletet. Mindezek ellenére a cégek vezetői optimisták: a tréning, mint kiemelt szervezetfejlesztési eszköz, immár bizonyítottan az érett felnőttkorba lépett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik