Pénzügy

Fittek vagy fanatikusak a munkába kerekezők?

Hazánkban még mindig szokatlan, ha valaki kerékpárra pattanva megy munkába. Pedig minden magára valamit is adó cég kénytelen belátni, hogy a dolgozók egészséges életmódját – így a kerekezést – támogatni az ő érdeke is. A futár szerint vannak biztató tendenciák, a minisztérium pedig megduplázná a kerékpárutak hosszát. A korábban megszállott bringás mégis inkább autóba ül.

Sok vállalat viseli szívén az egészséges életmód támogatását. A fitt alkalmazott ugyanis kevesebbet beteg, hatékonyabban dolgozik. A sportolási lehetőségek biztosítása motiváltabbá teszi őket. A jó idő beköszöntével néhányan „drótszamáron” indulnak dolgozni. Különösen jólesik a testmozgás hazafelé, garantáltan oldja a stresszt, és megmozgatja az elgémberedett tagokat. Talán néha nem árt próbára tenni lakóhelyünk kerékútjait – már persze, ha vannak.

Egészség egyenlő profit

Még kevés a kerékpárút

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) ösztönzésére indult „Kerékpáros Magyarország Program” sikerét bizonyítja, hogy „Bringázz a munkába! Hadd lássa a főnök, hogy hajtasz!” elnevezésű kampány 2162 embert ültetett nyeregbe a fővárosban. A résztvevők összesen 125 300 kilométert tettek meg, így 21 235 kg szén-dioxid nem került a levegőbe. A jövőben országossá szeretnék tenni a programot, hogy nőjön a kerékpározás népszerűsége. A GKM célja, hogy 2013-ig megkétszerezze a jelenlegi kerékpárút- és kerékpársáv-infrastruktúrát, vagyis újabb 2000 kilométernyi épüljön. 56 milliárd forintot fordítanának erre.

Tavaly a Nav N Go műholdas navigációval foglalkozó cég 150 kerékpárral lepte meg a dolgozóit. Az egészségmegőrzés mellett arra is ösztönözik őket, hogy autó vagy tömegközlekedés helyett új kerékpárjukon járjanak munkába. „Örültek az ajándéknak, mivel alkalmazottaink közül többen eddig is szívesen jártak munkába biciklivel. A passzívabb kollégák közül néhányan szintén rákaptak az ízére. Télen kevesen vállalkoztak erre, de most egyre többen két keréken érkeznek reggelente. Zárt parkolónkban egy részt ki is alakítottunk a bicikliknek. Aki rendszeresen aktív testmozgást végez, annak szellemi tevékenysége is nő. Az egészséges életmódot sok eszközzel segítjük: mindennap ingyenesen biztosítunk dolgozóinknak friss gyümölcsöt és gyümölcslevet, rendszeresen szervezünk szabadtéri sportnapokat is” – mondta Fazakas András, a Nav N Go Operatív igazgatója a FigyelőNetnek.

Az energetikai ipar jelentős szereplője, a GE Energy szintén úgy látta, hogy profitál azzal, ha az egészségmegőrzésre költ. „Fontosnak tartjuk, hogy dolgozóinkat egészségesebb életmódra ösztönözzük a világ minden táján, hiszen ez meghatározó hatással van az egészségre, az életminőségre és a folyamatos munkavégzésre” – mondta a cég illetékese a FigyelőNetnek.

Fittek vagy fanatikusak a munkába kerekezők? 1

Ennek példájaként beindítottak egy „egészséges munkahely”-programot a cég több mint 800 embert foglalkoztató GE Energy veresegyházi gyárában. A kezdeményezés három fő lépése a dohányzásról való leszokás, az egészséges táplálkozásra és a több mozgásra való ösztönzés. Ennek érdekében egészségügyi szolgáltatást, szakértőt és wellnesscsapatot is biztosítanak. A dolgozók kulturált körülmények között kerekezhetnek munkába: fedett kerékpártárolót biztosít a cég.

Kényelem vagy életveszély

E kettő közül kell választania annak, aki a mindennapi közlekedést autóval vagy kerékpáron képzeli el – Egri István, korábbi lelkes kerekező szerint. „Régebben napi szinten kerékpárral jártam dolgozni, a szabadság érzését szerettem, nem kellett a menetrendhez alkalmazkodnom. Fitten tartott: közlekedési és sporteszköz is volt egyben. Meglehetős fanatizmus kell hozzá, hogy esőben, hóban is kerékpárral induljunk útnak. Mára alábbhagyott az elszántságom: autóval közlekedem, mert kényelmesebb és egyszerűbb így. Sokszor találkozom szabálytalankodó, nem megfelelő felszerelésű, kivilágítatlan kerékpárossal. Ma már úgy látom, a rossz útviszonyok, a kevés kerékpárút és a rossz közlekedési morál miatt Miskolcon biciklizni gyakran életveszélyes” – fűzte hozzá.

Ha a bringa munkaeszköz

A kerékpáros futárok számára maga a munka egyenlő a biciklizéssel. „Ha lassan is, de fejlődik Budapesten a kerékpáros kultúra. Egyre elfogadottabb, ha valaki ’civilként’ kerékpárral jár munkába, bevásárolni, szórakozni. Az autósok lassan megszokják, és természetesnek veszik a bringás közlekedőket. Vannak persze kivételek, a bringások között is, akik az ellentétet fokozzák” – mondta a FigyelőNetnek Blahó Csaba az Aranykerék Futárszolgálattól.

A futár szerint a kerékpáros közlekedés előnye a kiszámíthatóság, a rugalmasság, és az, hogy az ember az egészségéért is tesz valamit. Mások, miután kellőképpen kiidegeskedték magukat az autóban, a konditerembe érve pattannak bringára, esetleg futópadra. Hozzátette: „Ha nem ez lenne a munkám, akkor is a mindennapok részeként használnám a kerékpáromat, bár van autóm is”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik