Pénzügy

Ahol szeretünk dolgozni

Csaknem 31 ezer alkalmazott válaszai alapján az idei év két legjobb munkahelye a Market Építő Zrt. és a Debreceni Hőszolgáltató Zrt. lett. A dolgozói elkötelezettség együtt jár a pozitív üzleti eredményekkel, ezért fontos, hogy egy munkahely a jók – sőt a legjobbak – között szerepeljen. A lista ékes bizonyítéka annak, hogy ez nem ágazatfüggő: a rangsor élén álló cégek között találunk az építő- és az energiaiparban, a kereskedelemben, de a gépgyártás területén működő vállalatokat is.

Hetedik alkalommal végezte el a Hewitt Humán Tanácsadó Kft. a Legjobb Munkahely Felmérést Magyarországon, idén a Világgazdaság partnerségével. A Market Építő Zrt. a nagyvállalatok kategóriában nyert, míg a Debreceni Hőszolgáltató Zrt. a kis- és középvállalatok közül érte el a legjobb helyezést. A Legjobb Munkahely Felmérésben összesen 138 cég dolgozóját – alkalmazottakat és felső vezetőket – kérdezték meg.


Magabiztos és mobil munkavállalók


A gazdasági környezet és a megszorítások miatt a hazai munkavállalók tavaly megrendült állásbiztonsága nem állt ugyan helyre, azonban félelmeik nem is erősödtek tovább. 2007-ben 48 százalékot tesz ki azok aránya, akik határozottan ki merik jelenteni, nem félnek állásuk elvesztésétől. A magyar alkalmazottak növekvő mobilitási hajlandósága olyan munkaerő-piaci helyzetet teremtett, amelyben a dolgozók nem feltétlenül érzik biztosnak állásukat, és egyidejűleg nem is kötődnek nagyon szorosan aktuális munkaadójukhoz. Viszont csupán minden második megkérdezett jelentette ki, hogy még legalább három évig a jelenlegi munkahelyén szeretne dolgozni, és 7 százalékot tesz ki azok aránya, akik csak a megfelelő alkalomra várnak, hogy továbbállhassanak.


A felmérés szerint a dolgozók egy része nem esne azonban kétségbe, ha új munkahely után kellene néznie. A magabiztosságukat tükrözi, hogy 23 százalékuk bátran ki meri jelenteni, hogy állása elvesztése esetén pár hét alatt újra könnyedén el tudna helyezkedni. Regionális összehasonlításban azonban már nem olyan szépek a magyar eredmények, hiszen a kelet-közép-európai régió munkavállalóinak közel fele véli úgy, hogy könnyen találna magának egy új állást, és további 33 százalék szerint kis erőfeszítésekkel ugyan, de nem jelentene számukra problémát egy új munkahely megtalálása.


Megéri jó munkahelynek lenni?


Az a cég, amelynél a munkavállalók szeretnek dolgozni, sikeresebb. De hogyan teheti egy vállalat elkötelezetté a dolgozót? A magyar alkalmazottak számára rendkívül fontos, hogy milyen kép él a munkaadójukról a köztudatban. Fontos, hogy büszkén mondhassák ki vállalatuk nevét a baráti társaságban, az érettségi találkozón. Emellett a vállalatukat jó munkahelynek kell tartaniuk, és a cég által képviselt értékeknek összhangban kell lenniük a dolgozók által is fontosnak tartottakkal. Ha a dolgozó csalódik a vállalatában, akkor érzelmileg sem tud többé szorosan kötődni ahhoz.


A magyarok szeretik a kihívásokat


Nemzetközi elismerés


A Legjobb Munkahely Felmérés 2006 óta a kelet-közép-európai régió 11 országában zajlik: Ausztriában, Bulgáriában, Csehországban, Romániában, Lengyelországban, Magyarországon, Oroszországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Törökországban és Ukrajnában. A magyar vállalatok tehát nemcsak itthon, hanem regionális szinten is megmérettethetik magukat. A nemzetközi listát és az eredményeket 2008 májusában hozzák nyilvánosságra.

A Legjobb Munkahelyek dolgozóinak 42 százaléka kap hetente izgalmas feladatokat, szemben a 33 százalékos országos átlaggal. A legjobbak alkalmazottai közül – szemben az átlagos 54 százalékkal – tízből nyolcan vallják, hogy munkájuk végzése során folyamatosan hasznos tapasztalatokat, új ismereteket szereznek.


A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a magyarok szeretik a kihívásokat. Az értelmes, önmegvalósításra is lehetőséget adó munkavégzés megvalósítása a termelő vállalatok számára sem lehetetlen: mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az idei Legjobb Munkahelyek között hárman is képviselik ezt a szektort.


A tehetségek megtartása


A tehetségek kezelésének kérdése folyamatos fejfájást okoz a humán szakembereknek: legyen szó akár a megszerzésükről, akár a megtartásukról. A problémát a dolgozók is érzékelik, a hazai munkavállalók negyede szerint vállalatuk nem tudja megtartani a legjobb embereit. A felmérés eredményeiből kiderül, melyek a hiányszakmák, például nem könnyű betölteni a felsővezetői, menedzseri székeket, de nehéz megfelelő embert találni az értékesítői, valamint az informatikai/IT szakemberi pozíciókra is.


A legtöbb magyarországi munkáltatónak kihívást jelent, hogy az egyéni fejlődés lehetőségét biztosítsa a dolgozói számára. A vonzó karrierlehetőség az egyik legfontosabb szempont, amely a tehetségeket maradásra bírhatja. A munkavállalóknak fontos, hogy úgy érezzék, cégük felső vezetése a legértékesebb erőforrásnak tekinti őket. A munkahely tehetség-megtartó képessége már önmagában is erősíti azon dolgozóinak elkötelezettségét, akik hisznek benne. A cégeknek azonban arról sem szabad megfeledkezniük, hogy a tehetségek távozása „ragályos” lehet: egy-egy távozó csúcsteljesítő példája a többieket is elgondolkodtathatja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik