Pénzügy

A tréningrendelés 14 végzetes hibája

Számos apróságon múlhat, hogy sikerül-e a megfelelő tréningcéget kiválasztani munkatársaink számára. Szakmai, szervezési és emberi hibákat is elkövethetünk, aminek következményeként a tréning akár teljesen hatástalan is maradhat. A tréningcégválasztást 14 hasznos tippel segítjük.

Egy klasszikus tréningcég-kiválasztási és tréning-lebonyolítási folyamat több elemből áll. Először is össze kell állítani a pályázati kiírást, majd következik az ajánlatok begyűjtése és összesítése, a tréningcégek – maximum három – személyes meghallgatása, és csak ezután lehet dönteni, melyiket is alkalmazza a pályáztató. A következő lépés a tréning előkészítése, lebonyolítása, de az utókövetésről sem szabad megfeledkezni: visszajelzést kell kérni a résztvevőktől és a képző cégtől.


Hibák, melyek porig rombolnak


A Soliann Tréningközpont összegyűjtötte a leggyakrabban előforduló hibákat, amelyek tönkretehetik a sok energiabefektetéssel járó előkészítő munkát. Ha a cégek ezeket elkerülik, jelentős lépéseket tehetnek a sikeres képzések megvalósulása felé, és nem kell számolniuk egy esetleges alacsony színvonalú tréning okozta utóhatásokkal.


1. hiba: csak a tréningcég értékesítőjével vagy vezetőjével tárgyalunk.
A legtöbb tréningcégnél bevett gyakorlat, hogy a megcélzott partnerhez értékesítési munkatársat delegálnak, akinek feladata, hogy a kiajánlott tréningekről tárgyaljon és azokat értékesítse. Jó esetben ez a szakember tökéletesen felkészül cégünkből, megnyerően és meggyőzően érvel, bizalmat ébreszt bennünk, és már hajlunk is arra, hogy tőle rendeljük meg a tervezett képzéseket. Sajnos gyakori hiba, hogy jó szándékkal azt feltételezzük, egy cég minden munkatársa megfelelően képzett az adott feladatra. A tréningpiacon bizony nem ritka jelenség, hogy a képzés hatékonysága a nem megfelelő tréner személyén csúszik el.
Javaslat: mindig ragaszkodjunk hozzá, hogy azzal a konkrét személlyel is találkozhassunk, aki a képzéseket fogja tartani!


2. hiba: előzetes igényfelmérés nélkül is megrendeljük a tréninget.
A trénernek meg kell kérdeznie, honnan hová kívánunk eljutni a képzéssel, mi a képzés célja, milyen a résztvevők összetétele, előképzettsége és milyen eredménnyel lesz elégedett a cég a képzés után.
Javaslat: ha a tréningcég nem kínálja fel az előzetes igényfelmérés lehetőségét, akkor válasszunk másik céget!


3. hiba: nem kérünk referenciákat.
Egy cég képzéseiről a leghitelesebb visszajelzéseket olyan személyektől kaphatunk, akik már résztvevők voltak az adott cég képzésein és az általunk választott tréner előadásán. Ha egy tréningcég nem tud vagy nem akar referenciákat felmutatni, akkor jobb, ha elfelejtjük őket.
Javaslat: mindig konzultáljunk olyan személyekkek, akik hiteles információkat tudnak adni a potenciális partnerünkről! Ne csak vezetőket keressünk ez ügyben, hanem legyenek olyan referenciaszemélyek, akik valójában ott voltak a tréningen és a tanultakat alkalmazzák is.


4. hiba: megbízunk a külföldi adaptációkban.
A legnevesebb módszerek külföldről származnak. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ami bevált Amerikában, Hollandiában vagy Németországban, az nyilván itthon is sikerre vezet. Magyarországon azonban egészen mások a körülmények, mint az említett országokban. Itt sok minden nem úgy működik, mint külföldön. Fontos, hogy a képzés illeszkedjen a magyar sajátosságokhoz!
Javaslat: bizonyosodjunk meg róla, hogy a képzési módszer megfelel a hazai viszonyoknak! Az már jó jelnek minősül, ha a tematika tartalmaz saját építésű elemeket.


5. hiba: elhanyagoljuk a tréninghelyszín jelentőségét.
Ha a terem nem illeszkedik a tréning igényeihez, az komoly gondot jelenthet. Ha túl kicsi, a résztvevők egymás intim szférájában fognak tartózkodni és kényelmetlenül érzik magukat. A kis méret behatárolja a tréning lehetőségeit. Kizárja a csoportos-mozgatós feladatok végrehajtását, ezáltal merevvé válnak a modulok. A túl nagy teremben viszont elszáll a szó, nem érvényesülnek megfelelően a hangtani elemek. Ha télen gyenge a fűtés, vagy nyáron nincs légkondi, akkor kollégáink – azon túl, hogy átkozni fognak bennünket a helyszínválasztás miatt –, hamar elfáradnak, és nem a tréningre fognak koncentrálni.
Javaslat: a tréningajánlathoz minden esetben kérjünk helyszínajánlatot is! A komoly tréningcégek rendelkeznek jól kipróbált partnerekkel, érdemes segítségüket kérni a választásban. Ha már eleve van kiválasztott helyszínünk, hívjuk fel a tréner figyelmét erre.


6. hiba: elfogadjuk a standard tematikákat.
A tréningcégek szeretnek ragaszkodni a kidolgozott, jól ismert formaképzésekhez: ha másoknak is megfelelt, akkor bizonyára nekünk is jó lesz. A probléma ezzel csak az, hogy a készségfejlesztés nem egy egyenruha, amit mindenkire rá lehet húzni. Minden cégnek vannak sajátosságai, erősségei és gyengéi. Nem mindegy, hogy a képzés mely elemekre koncentrál. A képzés hatékonysága nagyban múlik azon, hogy mennyire specializálják az aktuális körülményekhez.
Javaslat: ne fogadjuk el a formaruhát, mindig cégspecifikus tematikát válasszunk! Ez fog hatékony megoldást nyújtani problémáinkra.


—-Szintfelmérés, merevség, követés—-


7. hiba: nem kérünk előzetes szintfelmérést.
Fontos, hogy a képzés a kollégák aktuális tudásszintjéhez igazodjon. Nem mindegy, hogy a tananyag már meglévő alapismeretekre épít, vagy az alapinformációkat is tartalmazza. Amennyiben a tréningcég nem végez előzetes szintfelmérést, hogyan biztosítjuk, hogy nem lesznek olyan kollégák, akik unatkoznak, vagy olyanok, akik nem tudják tartani a lépést azokkal, akik már rendelkeznek az alapismeretekkel?
Javaslat: csak olyan tréningcéggel szerződjünk, amelyik végez előzetes szintfelmérést (még, ha nem is túl mélyet; egy kérdőíves szondáztatás is elegendő lehet a megfelelő irányok meghatározásához)!


A tréningrendelés 14 végzetes hibája 1

A tréningrendelés 14 végzetes hibája 2

Ha egy tréner kiáll a hallgatók elé, és elmondja, hogy „na ezt így és így kell csinálni”, az nemcsak, hogy nem lesz hatékony, de ellenérzéseket is kiválthat. (Fotó: sxc.hu.)

A tréningrendelés 14 végzetes hibája 3


8. hiba: nagy létszámú, merev tréninget választunk.
Ha igazán fontos a tréning hatékonysága, akkor olyan céget válasszunk, ahol biztosítják az interaktív képzést. Ha egy tréner kiáll a hallgatók elé, és elmondja, hogy „na ezt így és így kell csinálni”, az nemcsak, hogy nem lesz hatékony, de ellenérzéseket is kiválthat. Az információk akkor kristályosodnak ki igazán, ha a résztvevők bármikor hozzászólhatnak egy adott témához és azt is kifejezhetik, ha valamivel nem értenek egyet. Az eltérő nézetek hasznos ütköztetése mindig jótékony hatással van a résztvevőkre. Az interaktív tréningek meghatározott csoportlétszámig működőképesek, azonban ár/érték arányuk messze magasabb a nagy létszámú, előadás jellegű képzéseknél.
Javaslat: ne essünk abba a hibába, hogy nagy csoportokat egyszerre képeztetünk (ez alól természetesen kivételek a szakmai jellegű képzések és a csapatépítő tréningek). Rendeljünk interaktív tréninget, ahol a kollégák aktív részesei a képzésnek! Készségfejlesztő tréningek esetén a csoportlétszám 6-12 fő között tekinthető ideálisnak.


9. hiba: cégszintű jelenség kezelését nyílt tréningtől várjuk.
A nyílt tréningeknek megvan a maguk szerepe. Nem közösségfejlesztő céllal működnek, hanem ismeretanyagokat adnak át a hallgatóknak. Ilyenkor nincs lehetőség a képzés cégspecifikussá tételére, nehezen lehet a különböző vállalatoktól érkezett hallgatókat egyénileg fejleszteni. A jelenlévők standard tematikát kapnak. Ha cégünknél egyedi problémák tűnnek fel, arra alkalmazható ilyen képzés, de ha egy felmerülő jelenséget kívánunk kezelni, akkor csoportos képzés indokolt.
Javaslat: érdemes körülnéznünk a tréningpiacon. Egyáltalán nem lehetetlen, hogy már 3 kolléga nyílt tréningjének a díjából rendelhetünk céges csoportos képzést. Ne áldozzuk fel a minőséget a költséghatékonyság oltárán!


—-Olcsót vagy drágát?—-


10. hiba: megelégszünk az egyszeri tréninggel.
Egy jól sikerült tréning hatása több hétig is tarthat, majd a résztvevők visszatérnek a komfortzónájukba. Ez egy természetes pszichológiai folyamat. Ha nem érik időközönként impulzusok őket, a tréning hatásfoka – bármilyen jó is volt – lassan visszaesik. Valamilyen módon el kell érni, hogy ne „hűljenek ki” az átadott információk.
Javaslat: ha költségkeretünk megengedi, rendeljünk az alaptréninghez utókövetéseket. Az utókövetések igénybevételekor egy hosszú távon gondolkodó tréningcég jelentős kedvezményeket biztosít. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor igyekezzünk olyan partnercéget választani, amelyik rendelkezik olyan szolgáltatással (például ingyenes online utókövetés), mely minél tovább fenntartja a folyamatos impulzusokat!


11. hiba: a cégnél akarjuk megtartani a képzést.
A cégnél történő tréningeltetésnek általában az a vége, hogy a résztvevőket sürgős dolgok miatt kihívják az oktatásról. Törvényszerű, hogy felmerülnek olyan problémák, melyeket gyorsan meg kell oldani. Ekkor tapasztalhatjuk, hogy a résztvevők ingajáratban közlekednek a tréningterem és a munkapont között. Ugye elképzelhető, mennyire hasznos az ilyen képzés?
Javaslat: ha egy mód van rá, vigyük cégen kívülre a képzést! Ha ez mégsem lehetséges, akkor biztosítsuk a tréning zavartalanságát!


12. hiba: a tárgyalás során nem ismerjük fel a tréner hiányosságait. Senki nem lehet tökéletes, mégis munkatársaink képzését szeretnénk olyan személyre bízni, aki kompetens a saját szakterületén.
Javaslat: ismerjük meg a trénert! A jó tréner jellemzői közé tartozik, hogy a megbeszélésre pontosan érkezik, a kézfogása határozott, erőteljes, rövid (és közben a szemünkbe néz), a megjelenése kifogástalan, az alkalomnak megfelelő. Emellett határozott, magabiztos, dinamikus és lendületes; jó kapcsolatteremtő és kommunikációs készséggel rendelkezik, erős a meggyőzőkészsége, tárgyilagos. A mondanivalója és a testbeszéde tökéletes összhangban van egymással és gyakran mosolyog. Ha látszik, érződik rajta, hogy őszintén szereti a munkáját és büszke rá, illetve minimum kétéves tréneri gyakorlattal rendelkezik, akkor már félig nyert ügyünk van.


13. hiba: elvarázsolnak a szakkifejezések.
Sok tréningcég előszeretettel használja a szakkifejezések tömkelegét. Vannak, akik úgy gondolják, hogy egy tréningajánlat annál szakszerűbb, minél több idegen kifejezést tartalmaz. De vajon akiknek szól, azoknak kötelességük ismerni az összes szakkifejezést? Nyilván nem, hiszen nem ez a szakmájuk.
Javaslat: ne higgyünk valakinek a szakértelmében csak azért, mert idegen szakkifejezéseket használ! Egy ügyfélközpontú szolgáltató cégnek érdemes törekedni arra, hogy ajánlatát értelmezni tudják. Ha valami számunkra nem teljesen világos, nyugodtan kérdezzünk rá, kérjünk érthető anyagokat, melyeket érdemben tanulmányozni tudunk!


14. hiba: nem megfelelően értelmezzük a tréningdíjak jelentését.
Hajlamosak vagyunk túlbecsülni a magas tréningdíjak jelentését és alulértékelni az alacsonyabbakét. A magasak nem feltétlenül utalnak kiemelkedő minőségre, az alacsonyak pedig nem mindig jelentik azt, hogy a képzés színvonala is gyenge. Sokan csalódtak már a drága tréningekben is, és magasztalták az olcsóbbakat, ám ugyanez fordítva is igaz.
Javaslat: minden esetben mérlegeljünk! Vonatkoztassunk el az árak sugallta előítéletektől! Vizsgáljuk meg részletesen az ajánlatot, ellenőrizzük a referenciákat és személyesen tárgyaljunk a trénerrel!


Ha minden fent említett szempontot figyelembe veszünk, nyugodt szívvel bízhatunk abban, hogy helyes döntést hozunk és a megfelelő tréninget/tréningcéget választjuk. A dolgunk ezek után már csak annyi, hogy várjuk kollégáink elismerő gratulációit a sikeres tréningszervezésért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik