Pénzügy

Már 11 milliárd forintos a tréningpiac

Dinamikusan fejlődik a tréningpiac – derül ki az ország vezető tréningcégeinek többségét tömörítő, a zászlajára a minőséget és az etikus piaci versenyt tűző Tréning Kerekasztal szokásos belső piac-felméréséréből.

A hívókérdések és táblázatok segítségével anonim módon összeállított felmérés tapasztalatai szerint a 2006-ös év a fellendülés éve volt. A tagok (Ad Sidera, ConAction, Concordia, Develor, emtrek, Grow/TMI Hungary, Human Telex Consulting, Sämling, és a Skull) nagy része jelentősen jobb eredményekről tudott beszámolni. A bevétel növekedése alapvetően a megtartott napok számának növekedéséből adódott, mivel az árak lényegesen évek óta nem változtak a piacon.

A tagok között továbbra is (egy vagy számos) licence-szerződéssel bíró, de magyar tulajdonban lévő vállalkozások dominálnak. A piacot a tagok mintegy 10-11 milliárd forintra becsülik, amelyből a Kerekasztal cégei mintegy egyharmadot tudhatnak magukénak. E szám önmagában talán még nem olyan figyelemfelkeltő, ha a gazdaság összsúlyában betöltött szerepét vizsgáljuk. De ha úgy nézzük, hogy e tréningek keretében mintegy félmillió résztvevő mintegy harmincezer munkanapot tréningeken tölt, már könnyebben megállapítható, hogy a tréning egyre fontosabb versenytényező a vállalatok életében.

A felmérésben részt vevők véleménye szerint a piac „érettsége” tovább növekedett: a megrendelők is és a szolgáltatók is hosszú távon, a szervezet egésze gyakorolt hatásokat is figyelembe véve vesznek igénybe tréningeket. A megrendelői oldalon a piacot egyre jobban átlátó, saját igényeikkel is tisztában levő cég-, HR- és egységvezetők találhatók. Egyre nagyobb az igény a piacon a komplex, nagyobb hozzáadott értékkel bíró programok iránt. Ugyanakkor ez egy sokszínű és széttagozódott piac: egyszerre, egy időben változatos, időnként ellentétes (szakmai és üzleti) tendenciák jelennek meg.

A piac fellendüléséhez hozzájárult az EU finanszírozás megjelenése, amelynek bonyolítása ugyan kissé bürokratikus módon történik, de összességében hozzájárul a vállalkozások képzési lehetőségeinek kiterjesztéséhez. A finanszírozás azonban nemcsak áldásos hatású: a tagcégek szerint, sok esetben, a valós igényekre történő adekvát válaszok helyett a „mi fér bele a keretbe” típusú gondolkodást helyezi előtérbe.

A tagok egybehangzó véleménye szerint a tartós siker alapja a konzekvensen magas színvonalú szolgáltatás, amely nem valósulhat meg a saját stabil tanácsadói körük folyamatos belső képzése, és a minőségbiztosítás megléte nélkül.

A Kerekasztal véleménye szerint a fellendülés a 2007-es évben is folytatódik. E folyamatban az Egyesület továbbra is mint a szakma belső hitelesítő mércéje kíván maradni, ez által nyújtva garanciát a tagok által nyújtott szolgáltatás minőségére és az ár-értékarányosságra.

(A szerző a Tréning Kerekasztal elnöke)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik