Pénzügy

Leépítés a BKV-nál

Felére csökken az igazgatóságok száma, az irodisták körében húsz-, a fizikai dolgozóknál tízszázalékos létszámleépítés várható, duplájára emelkedik a pótdíjak összege – még idén átalakítják a BKV-t.

A XXI. század követelményeinek kell megfelelnie a BKV-nak, ezt célozza ez az átalakítási terv – idézi a Népszabadság Antall Attilát, a cég vezérigazgatóját. Hagyó Miklós (MSZP), városüzemeltetési főpolgármester-helyettes ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta: a városvezetés feltételként szabta, hogy az átalakítás során a közlekedési vállalat által nyújtott szolgáltatás ellátottsági színvonala nem csökkenhet.

Az átalakítás tulajdonképpen ötven projekt végrehajtását jelenti, ezekbe a munkavállalóknak is van beleszólásuk. A projektek között lesznek olyanok, amelyek stratégiai jellegűek, és az új irányítási modell kialakítását eredményezik. A BKV-nál jelenleg működő tucatnyi igazgatóság számát például a felére csökkentik. Ennek eredményeként várhatóan húsz százalékkal csökken az irodai adminisztrációs létszám, ennél kisebb mértékben pedig a fizikai dolgozók létszáma. A pontos számokat június végére határozzák meg. A Népszabadság úgy tudja, a jelenlegi tervek 1300-1500 ember elbocsátásáról szólnak. Az átszervezés egyébként a járművezetőket egyáltalán nem érinti.

Lesznek olyan intézkedések, amelyekkel a cég bevételeinek növelését akarják elérni. 2006-ban a BKV működési kiadásai 106 milliárdra rúgtak, 2007-ben 116-117 milliárddal kalkulálnak. Az átalakítástól a főváros azt várja, hogy jövőre, azaz 2008-ban ugyannyi pénzből ki lehessen hozni a cég működését, mint tavaly.

A bevételt elsősorban úgy növelnék, hogy azokkal, akik jelenleg bliccelnek, megfizettetnék a közösségi közlekedés mint szolgáltatás igénybevételének díját. A Fővárosi Közgyűlés még ebben a hónapban dönthet a pótdíjak emeléséről. A tervek szerint a jegy nélkül utazóknak ezentúl kétezer helyett ötezer forintot kell a helyszínen fizetniük. Az egy hónapon belül befizetett pótdíj összege tízezer, az egy hónapon túl befizetetteké húszezer forintra nő. A bérlet utólagos bemutatásának a díja az eddigi háromszorosa lesz. Tervezik a közlekedési vállalat által beszedhető bérleti díjak, valamint a reklámbevételek növelését is.

Hagyó Miklós hangsúlyozta: 2007 az átalakulás éve lesz, magyarán, az átszervezési programot az év végére végre is hajtják. A 2008-as és 2009-es esztendő a BKV számára a stabilizáció időszaka lesz, ekkor dolgozzák ki a cég új, hosszú távra szóló finanszírozási modelljét. A következő évtizedben pedig új fejlődési pályára állítják a társaságot, amely nemcsak a főváros, hanem a régió közösségi közlekedési vállalatává fejlődne.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik