Pénzügy

Nincs többé EMMA

Két és fél év önálló működés után az APEH rendszerébe integrálódik az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (EMMA).

Az eddigi két és fél éves működés alatt a munkavállalók mellett a hatóságok is használták az adatbázist. A 2004 májusában útjára indított EMMA létét azzal indokolták, hogy ezzel nőhet a munkavállalók jogbiztonsága, átláthatóbb lesz a munkaerőpiac és hatékonyabban tudnak majd fellépni a bejelentés nélküli foglalkoztatással szemben.

Elsősorban a munkavállalóknak szánták az adatbázist: a tervek szerint naprakészen lekérdezhették, hogy a foglalkoztató bejelenti-e őket és fizeti-e utánuk a járulékokat. A Magyar Nemzet információi szerint azonban a tb-járulékról nem találhattak információt az alkalmazottak és a későbbi változásokról sem: a rendszer a munkába álláskor rögzítette a feltételeket, a későbbi módosításokat – például a béremelést vagy a munkaidő-változást – azonban a munkáltató nem volt köteles bejelenteni.

A lap információi szerint szakértőkben már az indulás is kérdéseket vetett fel, mivel az információk korábban is elérhetők voltak az APEH-nél, valamint az egészség- és társadalombiztosítónál. 2004-ben 1,6 milliárdot költöttek a rendszer felállítására és működtetésére, 2005-ben pedig 1,3 milliárddal finanszírozták az EMMA-t.

Továbbra is elérhetők az adatok

Az első évben összesen 65 ezer munkavállaló érdeklődött munkaviszonyának adatairól, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség pedig 11 ezernél is többször kért információkat. A hatóságok is használták az EMMA-t: a bírósági végrehajtók lekérdezései például az összes érdeklődés 15 százalékát tették ki, de az illetékhivatal és a rendőrség is kért információkat az adatbázisból.


Január elsejétől az EMMA az APEH rendszeréhez kapcsolódik – tudatta közleményében az APEH valamint a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal. A munkavállalók és a munkáltatók az EMMÁ-ba bejelentett munkaviszony-adatokat továbbra is lekérdezhetik: interneten az eddig kiadott PIN-kód segítségével, személyesen pedig a munkaügyi kirendeltségeken érdeklődhetnek.


A 2007. január 1-től hatályos szabályok szerint a munkáltatók, kifizetők és a magánszemélyek egyedi azonosítóval és titkos jelszóval férhetnek hozzá a saját adataikhoz a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül. Azok a jövedelemadó- és járulékbevallásban szereplő adatok lesznek majd elérhetők, amelyeket a tárgyhónapot követő hónap 12-éig (először 2007. február 12-ig) elektronikus úton beadtak és feldolgoztak.

Az Országos Érdekegyeztető Tanács ülésén Csizmár Gábor, a munkaügyi minisztérium államtitkára hangsúlyozta: az EMMA továbbra is fennmarad, csak az adatokat az APEH-tól kapja. A munkáltatóknak csak egy helyre, az APEH-hez kell majd bejelenteni a munkaviszonyok létesítését, megszüntetését.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik