Pénzügy

Népszerűek a kommunikációs tréningek

Az elmúlt évben kommunikációs készségek fejlesztésére költöttek a legtöbbet a vállalatok, ezt követte az értékesítési ésa konfliktuskezelésre irányuló képzés - derül ki egy 2006. második felében végzett piackutatásból. A megkérdezett vállalatok több mint fele kizárólag készségfejlesztésre költ, szervezetfejlesztésre alig áldoznak.

A tanácsadói és tréningpiaci trendeket mérte fel 160 vállalatnál a GROW-TMI tanácsadó cég megbízásából az NRC piackutató cég 2006. júniusa és augusztusa között. A kutatás többek között kitért arra, hogy milyenek a belső képzésekkel szemben támasztott igények és elvárások és arra is, melyek a leggyakrabban igénybe vett tréningek és szervezetfejlesztési szolgáltatások.

Már nem kelendő a karriermenedzsment

A vizsgált vállalatok közel fele az elmúlt két év során kevesebb, mint öt alkalommal, egyharmad részük viszont legalább tízszer tréningeztette munkatársait. A legkedveltebbek közé tartozik a kommunikációs készségek fejlesztésére irányuló tréning, ezt az értékesítési, valamint a konfliktuskezelési képzés követi. A cégek közel 50 százaléka az elmúlt két évben igénybe vette ezen fejlesztések valamelyikét. A leadership, más néven vezetői tréning, a tárgyalástechnika tréning, a prezentációs tréning valamint a különböző csapatépítő tréningek a vállalatok több mint egyharmad részének jelentettek vonzó készségfejlesztési lehetőséget az elmúlt évben. A tanácsadás területén a vállalatok 36 százaléka a jövőkép és stratégiaalkotói, a munkavállalói elégedettség felmérés, valamint az executive coaching szolgáltatásokat részesítette előnyben. Legritkábban karrier- és tehetségmenedzsment típusú fejlesztési programra költenek a vállalatok, ezt a megkérdezett cégek mindössze 10 százaléka vette igénybe a vizsgált időszakban.

Csak ha konkrét igény van

A vizsgált vállalatok több mint háromnegyede nem folyamatosan, hanem konkrét igény felmerülése esetén vesz igénybe szervezetfejlesztési vagy hr-tanácsadási szolgáltatást.
A cégek fele egyszerre több partnerrel alakít ki együttműködést: sok esetben három vagy annál több tréning- vagy tanácsadó cég szolgáltatásait is igénybe vették. Közöttük túlsúlyban vannak azok a vállalatok, amelyek 10 millió forintnál többet vagy 3 millió forintnál kevesebbet költöttek tréningcélra 2005-ben. A hr-tanácsadásra viszont kevesebbet és kevesebbszer áldoztak: ötmillió forint felett csupán a cégek 26 százaléka költött, de a megkérdezettek többsége ötnél kevesebbszer került kapcsolatba hr- tanácsadó céggel.

Tender vagy referencia?

A vállalatok közel felénél azt a céget bízzák meg, amellyel már korábban is kapcsolatba kerültek, míg egyharmad részük pályázaton elért eredmény vagy referencia alapján dönt. Arra a kérdésre, hogy honnan szereznek információt az adott tréning-tanácsadó cégekről, 46 százalék azt válaszolta, hogy mások ajánlásán keresztül. Alig 10-15 százalék közé tehető azok száma, akik a fejlesztő cég saját szervezésű rendezvénye, kiadványa vagy konferencián esetleg újságban történő megjelenése alapján döntöttek.
A kiválasztásnál a trénerek és tanácsadók naprakész tudása, felkészültsége, személye és a szívélyesség játszik döntő szerepet. Kevéssé fontos szempont például szolgáltatási körök sokrétűsége, vagy a nemzetközi módszertanok és technikák megléte.

Integrált képzéseké a jövő

A felmérés eredményei rávilágítottak, hogy a vállalatok szívesebben fordítanak készségfejlesztésre, és a tanácsadási szolgáltatások közül is inkább az egyéni és vezetői működést támogató fejlesztői programok a népszerűek. A szervezetfejlesztést célzó megbízások volumene és gyakorisága többek között azért marad el az egy-két napos tréningjellegű képzésektől, mert előbbieknek sokkal összetettebb a hatásuk, sokszor az egész szervezetet érinti, így a fejlesztésre irányuló igény is stratégiai szinten fogalmazódik meg. A jövő azonban a két terület integrációját vetíti elő, hiszen a hatékony szervezetfejlesztési folyamat elengedhetetlen eleme az emberek készségszintű fejlesztése és az elköteleződés megalapozása. A kérdés csak az, hogy a vállalatok a munkaerő-fejlesztést a szervezeti kultúra stratégiájába beépítve vagy attól elkülönítve kívánják kezelni. Kézenfekvőnek tűnik, hogy a külső és belső környezeti változások kihívásaira egy olyan szervezet tud rugalmasan reagálni, amelynek munkaerő-állománya készség és kompetencia szinten összhangban van a szervezeti kultúra által képviselt értékekkel. A felmérésből az is kiderült, hogy tréning-tanácsadó cégek kiválasztásánál döntően a trénerek és tanácsadók személye, szakmai felkészültsége játszik szerepet, és leginkább ajánlások révén juthat újabb megbízásokhoz a szolgáltató. Ebből is látszik, hogy a jövőben a megbízó és a tanácsadó cég közti közvetlen kapcsolat, kölcsönös szimpátia további ajánlások és stabil, hosszú távú együttműködés alapjai lehetnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik