Pénzügy

Népszerűek a kommunikációs tréningek

admin
admin

2006. 11. 24. 13:23

Az elmúlt évben kommunikációs készségek fejlesztésére költöttek a legtöbbet a vállalatok, ezt követte az értékesítési ésa konfliktuskezelésre irányuló képzés - derül ki egy 2006. második felében végzett piackutatásból. A megkérdezett vállalatok több mint fele kizárólag készségfejlesztésre költ, szervezetfejlesztésre alig áldoznak.

A tanácsadói és tréningpiaci trendeket mérte fel 160 vállalatnál a GROW-TMI tanácsadó cég megbízásából az NRC piackutató cég 2006. júniusa és augusztusa között. A kutatás többek között kitért arra, hogy milyenek a belső képzésekkel szemben támasztott igények és elvárások és arra is, melyek a leggyakrabban igénybe vett tréningek és szervezetfejlesztési szolgáltatások.

Már nem kelendő a karriermenedzsment

A vizsgált vállalatok közel fele az elmúlt két év során kevesebb, mint öt alkalommal, egyharmad részük viszont legalább tízszer tréningeztette munkatársait. A legkedveltebbek közé tartozik a kommunikációs készségek fejlesztésére irányuló tréning, ezt az értékesítési, valamint a konfliktuskezelési képzés követi. A cégek közel 50 százaléka az elmúlt két évben igénybe vette ezen fejlesztések valamelyikét. A leadership, más néven vezetői tréning, a tárgyalástechnika tréning, a prezentációs tréning valamint a különböző csapatépítő tréningek a vállalatok több mint egyharmad részének jelentettek vonzó készségfejlesztési lehetőséget az elmúlt évben. A tanácsadás területén a vállalatok 36 százaléka a jövőkép és stratégiaalkotói, a munkavállalói elégedettség felmérés, valamint az executive coaching szolgáltatásokat részesítette előnyben. Legritkábban karrier- és tehetségmenedzsment típusú fejlesztési programra költenek a vállalatok, ezt a megkérdezett cégek mindössze 10 százaléka vette igénybe a vizsgált időszakban.

Csak ha konkrét igény van

A vizsgált vállalatok több mint háromnegyede nem folyamatosan, hanem konkrét igény felmerülése esetén vesz igénybe szervezetfejlesztési vagy hr-tanácsadási szolgáltatást.
A cégek fele egyszerre több partnerrel alakít ki együttműködést: sok esetben három vagy annál több tréning- vagy tanácsadó cég szolgáltatásait is igénybe vették. Közöttük túlsúlyban vannak azok a vállalatok, amelyek 10 millió forintnál többet vagy 3 millió forintnál kevesebbet költöttek tréningcélra 2005-ben. A hr-tanácsadásra viszont kevesebbet és kevesebbszer áldoztak: ötmillió forint felett csupán a cégek 26 százaléka költött, de a megkérdezettek többsége ötnél kevesebbszer került kapcsolatba hr- tanácsadó céggel.

Tender vagy referencia?

A vállalatok közel felénél azt a céget bízzák meg, amellyel már korábban is kapcsolatba kerültek, míg egyharmad részük pályázaton elért eredmény vagy referencia alapján dönt. Arra a kérdésre, hogy honnan szereznek információt az adott tréning-tanácsadó cégekről, 46 százalék azt válaszolta, hogy mások ajánlásán keresztül. Alig 10-15 százalék közé tehető azok száma, akik a fejlesztő cég saját szervezésű rendezvénye, kiadványa vagy konferencián esetleg újságban történő megjelenése alapján döntöttek.
A kiválasztásnál a trénerek és tanácsadók naprakész tudása, felkészültsége, személye és a szívélyesség játszik döntő szerepet. Kevéssé fontos szempont például szolgáltatási körök sokrétűsége, vagy a nemzetközi módszertanok és technikák megléte.

Integrált képzéseké a jövő

A felmérés eredményei rávilágítottak, hogy a vállalatok szívesebben fordítanak készségfejlesztésre, és a tanácsadási szolgáltatások közül is inkább az egyéni és vezetői működést támogató fejlesztői programok a népszerűek. A szervezetfejlesztést célzó megbízások volumene és gyakorisága többek között azért marad el az egy-két napos tréningjellegű képzésektől, mert előbbieknek sokkal összetettebb a hatásuk, sokszor az egész szervezetet érinti, így a fejlesztésre irányuló igény is stratégiai szinten fogalmazódik meg. A jövő azonban a két terület integrációját vetíti elő, hiszen a hatékony szervezetfejlesztési folyamat elengedhetetlen eleme az emberek készségszintű fejlesztése és az elköteleződés megalapozása. A kérdés csak az, hogy a vállalatok a munkaerő-fejlesztést a szervezeti kultúra stratégiájába beépítve vagy attól elkülönítve kívánják kezelni. Kézenfekvőnek tűnik, hogy a külső és belső környezeti változások kihívásaira egy olyan szervezet tud rugalmasan reagálni, amelynek munkaerő-állománya készség és kompetencia szinten összhangban van a szervezeti kultúra által képviselt értékekkel. A felmérésből az is kiderült, hogy tréning-tanácsadó cégek kiválasztásánál döntően a trénerek és tanácsadók személye, szakmai felkészültsége játszik szerepet, és leginkább ajánlások révén juthat újabb megbízásokhoz a szolgáltató. Ebből is látszik, hogy a jövőben a megbízó és a tanácsadó cég közti közvetlen kapcsolat, kölcsönös szimpátia további ajánlások és stabil, hosszú távú együttműködés alapjai lehetnek.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.