Pénzügy

Üzleti intelligencia: már nem titkos tan

Az üzleti intelligencia napjaink egyik leggyakrabban emlegetett projekt témája, az elmúlt években önálló iparággá nőtte ki magát. Az IFUA Horváth&Partners tanácsadójának cikke.

Mi kell a sikeres projekthez?

1. Megfelelő üzleti stratégia
2. Az informatikai stratégia hozzáigazítása az üzleti stratégiához
3. A vezetés támogatása
4. Megfelelő üzleti szponzor
5. Alkalmas projektmenedzser
6. Informatikai szabványok és konvenciók érvényesítése
7. Az iparág átfogó és a konkrét üzletmenet aprólékos ismerete
8. A felhasználók előzetes képzése, a fogalmak tisztázása és a közös nyelvezet kialakítása
9. A felhasználók bevonása a fejlesztésbe

Amikor üzleti vállalkozások arra a felismerésre jutnak, hogy a számítástechnikát rutin üzletmenetük automatizálásán túl döntéshozási eljárásaik elősegítése céljából is igénybe vehetik, akkor már üzleti intelligenciáról beszélhetünk. Ugyanakkor a döntéshozatal csak egy a rengeteg vállalati folyamat közül. Megvan azonban az a sajátossága, hogy arra az adathalmazra épül, amit a többi vállalati folyamat szolgáltat.

A különböző vállalati folyamatokat korábban eltérő számítástechnikai rendszerek segítségével automatizálták. Éppen ez okozott nehézséget: döntéshozatalkor a különálló rendszerek más és más formátumban tárolt adatait egységes szemléletben kellett összehasonlítani és kiértékelni. Az adatok egységesítésére új kifejezés is született: az adatintegráció. Az ilyen módon integrált – különböző forrásokból származó – vállalati adatok elemzése olyan következtetésekre adott lehetőséget, hogy egy idő után a felsorakoztatott számítástechnikai technológiákat elkezdték gyűjtőnéven üzleti intelligencia megoldásoknak nevezni. Ez a kifejezés marketingszempontból is előnyös, hiszen olyan adatintegrációs megoldásokat takar, amelyek mögött komoly üzleti megfontolások húzódnak meg.

Szakma és módszerek

Az „üzleti intelligencia”önálló szakmaként is komoly üzleti lehetőségeket rejt magában. Egy tevékenység szakmává alakításához viszont meg kellett alkotni a szabályait. Az utóbbi mintegy 15 év alatt ez meg is történt a felhalmozódott gyakorlati tapasztalatok és elméleti kutatások alapján. Ma már kiforrottnak tekinthető módszertanok és informatikai eszközök állnak rendelkezésre az üzleti intelligencia megoldásokat bevezetni kívánó vállalatok számára. Kialakultak azok az általános szabályok is, amelyeket mindenkinek figyelembe kell vennie, ha sikeres üzleti intelligencia projektet akar megvalósítani. Ilyen például a megfelelő üzleti stratégia kialakítása, az informatikai stratégia hozzáigazítása az üzleti stratégiához és a vezetés támogatásának megnyerése. Az egyik legnagyobb kockázati tényező az emberi erőforrás: alkalmas projektmenedzserre van szükség, amellett, hogy a felhasználókat is képezni kell, sőt, bevonni őket már a fejlesztésbe is. Bár ezek a „sikerkritériumok” és kockázati tényezők nem 15 éve, hanem legalább 45 éve ismertek, megmaradtak az informatikai közhelyek szintjén. Ugyanis, bár ismert és kiforrott szabályok, mégis úgy működnek, mintha titkos tanok lennének. Pedig titkos tanok nincsenek.

A módszertan lényege egyszerű: az informatikai megvalósítást az üzleti igények elemzése, definíciója előzi meg, az elvárt projektcélok teljesülését pedig folyamatos, szakmai projektmenedzsment biztosítja. A módszertan egyes fázisaihoz a projekttervezéstől a fejlesztésig sablonok állnak rendelkezésre. Ezek elég rugalmasak ahhoz, hogy többször is felhasználhatóak legyenek különböző típusú üzleti intelligencia rendszerek bevezetésénél, amellett biztosítják a különböző projektfázisok munkafolyamatainak és eredményeinek átláthatóságát. Így például az igényfelmérés során definiált kulcsmutatószámok mellett látszik, hogy azok milyen számítással képződnek, milyen adatforrásokból származó adatokkal számolható a mutató értéke, illetve mely riportokban szerepel az adott kulcsmutatószám. Ez az alap pedig kiegészül azzal a tudásbázissal, amelyet a bevezetést végző szakértő cég szerzett a különböző iparágakban üzleti intelligencia rendszerek bevezetéséből.


Felhasználóbarát rendszer

Egy éve kezdett értékesítési és felsővezetői információs rendszer bevezetésébe az elsősorban vegyi fogyasztási cikkek gyártásával foglalkozó Medikémia Rt. A cél az volt, hogy az üzleti tevékenységről rendelkezésre álló adatokból üzleti szempontból hasznos információk készüljenek, amelyek egyedileg megadható szempontok szerint, gyorsan és felhasználóbarát módon lekérdezhetőek. A projekt lebonyolítására három hónap állt rendelkezésre – ez üzleti intelligencia rendszerek bevezetésénél minimális átfutási időnek tekinthető. Többféle információs igényt fogalmaztak meg értékesítési és a számviteli területen: az értékesítők az akciók elemezhetőségének biztosítását, az akár napi bontású forgalomelemzést bármely értékesítési szempont mentén és a hatékonysági mutatókat szerették volna rendszerben látni. A számviteli terület igényei voltak többek között a költséggazdálkodás támogatása, az elő- és utókalkulációkon alapuló önköltség és fedezet alapú elemzések támogatása, a többszintű fedezetszámítás támogatása, a hatékonysági mutatók a forgási sebesség, bruttó termelési érték stb. vonatkozásában, valamint a mérleg, eredmény-kimutatás riportok automatizálása és dinamikus összekötése a részletes főkönyvi adatok elemzésével.


A projektből több kézzelfogható eredmény származott. Egyrészt javult a kommunikáció a különböző üzleti területek között az üzleti fogalmak egységesítésében való együttműködésnek, véleménycserének köszönhetően. Pontosabbá és rugalmasabbá vált a teljesítménymérés az egységes kulcsmutatószámokon és előre definiált riportokon keresztül. Másrészt felgyorsult az információszolgáltatás: az üzleti felhasználók egy közös felületen keresztül tudják elérni a naponta frissülő adatokat. Ennek köszönhetően hatékonyabbá vált a munkavégzés, hiszen az üzleti felhasználók önállóan is ki tudják alakítani a számukra szükséges riportokat, kevesebb szükség van arra, hogy ilyen igényeikkel az informatikai területhez forduljanak. Ez gyorsabb és kreatívabb munkavégzést eredményez. Végül csökkentek a reagálási idők: a gyorsabb és pontosabb információk segítségével a vállalat gyorsabban tud reagálni a piacon történő változásokra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik