Pénzügy

Fejvadász cégek toplistája

admin
admin

2005. 12. 26. 07:00

A korábbi hullámvölgy után stabilizálódik a fejvadászok piaca. A megbízók immár nem a cégek gyors növekedését levezénylő, hanem az élesedő versenyben helyt állni képes vezetőket keresnek.

Évről évre valamivel több vállalkozás képes felmutatni 100 millió forintnál magasabb árbevételt – ezek kerülnek fel a Figyelő fejvadászi toplistájára. A lap évek óta a könyvvizsgáló által hitelesített eredménykimutatásokat veszi alapul a rnagsor elkészítéséhez

Fejletlen piac

Magyarországon változatlanul nem ritka az ingyenmunka a fejvadászoknál, legalábbis, ha a keresés nem jár sikerrel. Sok cég dolgozik ugyanis sikerdíjjal, ami annyit tesz, hogy megbízója csak akkor fizet, ha a bemutatott jelöltek közül fel is vesz valakit. A nevesebb tanácsadó cégek ugyanakkor három részletben kérik a díjat: az elsőt a megbízáskor, a másodikat a jelöltek bemutatásakor, a harmadikat a szerződés megkötésekor. A nemzetközi élvonal még keményebb, alapvetően időhonoráriumos konstrukciót alkalmaz, vagyis bizonyos idő elteltével kérik a második és a harmadik részletet. Ezekre a cégekre nagy nyomás nehezedik, hiszen fizetési feltételeiket az ügyfelek csak akkor fogadják el, ha elégedettek velük.

Olyan is előfordul, hogy egy társaság a további megbízások reményében vállal el ingyen egy-egy munkát. Ez a jelenség – miként az is, hogy sok fejvadász cég panaszkodik, amiért nem képes emelni az árait, ugyanis a megbízói nem hajlandóak többet fizetni – a piac viszonylagos fejletlenségét mutatja. 
 
Keresők és toborzók 

Miközben a Figyelő igyekszik igaz (vagyis hiteles adatokon, és nem önbevalláson alapuló) rangsort készíteni, igazságosat nem nagyon lehet, ugyanis mind több szervezet vesz fel egyéb tevékenységeket is a repertoárjába, ám közülük van, amelyik ezt külön társaságban számolja el, míg mások egyetlen cégér alatt végeznek mindenféle munkát. Így az előbbiek a listán lejjebb csúsznak, az utóbbiak pedig feljebb kerülnek. Ezt a hendikepet viseli például a kezdetektől fogva a Dr. Pendl & Dr. Piswanger, amely munkaerő-kölcsönzést is végez, ám másik cégben. A többiekhez képest a valóságosnál kisebbnek tűnik a Simonyi és Tóth csoport is, amely azonos néven, de közkereseti társaságként végzi a keresést, külön kft.-ben pedig a humánerőforrás-tanácsadást. Jövőre azonban már összevonják a két vállalkozást.

Fejlett gazdaságokban szigorúan elválik egymástól a keresés és a kiválasztás: a cégek külön üzletágba szervezik a két tevékenységet, hiszen azok gyökeresen eltérnek egymástól. Itthon is mintha kezdene elkülönülni egymástól a főtevékenységként direkt keresést, illetve toborzást végzők köre. Míg előbbiek inkább menedzsment audittal, coachinggal és másfajta HR tanácsadással bővítik szolgáltatásaikat, utóbbiak a munkaerő-kölcsönzésben látnak növekedési lehetőséget. A toborzók toplistájának tavalyi szereplői az idén immár valamennyien nagyobb bevételre tesznek szert munkaerő-kölcsönzésből, mint kiválasztásból. Ugyanakkor a Recruitment International, amelyet korábban toborzó cégnek tekintettünk, az idén átkerült a direkt keresést végzők közé, hiszen közlése szerint, ha csak egy hajszállal is, de az ebből származó bevétele már meghaladja a kiválasztásét. Ezúttal mindkét Neumann-cég felkerült a toplistára (a H. Neumann International az azonos nevű fejvadász cég és a vele egy érdekeltségi körbe tartozó, kiválasztást végző Take it utóda, míg a Neumann & Partnerst a H. Neumann cégből kivált tanácsadók alapították).

Változó igények

„Az elmúlt évek után elindult valamifajta fejlődés, de ez inkább az új szolgáltatások behozatalának tudható be, maga a keresési piac még mindig nem tart ott, ahol kellene” – tapasztalja Szabó Vilmos, a Korn/Ferry ügyvezető partnere. A társaság stabilan hozta a 800 millió forint fölötti árbevételt 2004-ben, s mint megtudtuk, a trend folytatódik. Szabó Vilmos ezt a teljesítményt a tiszta üzletpolitikának, az üzleti kondícióknak tulajdonítja, s annak, hogy ügyfélorientált, minőségi szolgáltatást középpontba állító munkával igyekeznek hosszú távon megtartani az ügyfeleiket. A minőség iránti elkötelezettséget egyébként a nemzetközi cég is elismeri: Európában az idén Forgács Péter, az itteni vállalat ügyvezető partnere kapta a minőségi ügyfélkiszolgálásban a legjobb tanácsadónak járó elismerést, amelyet a megbízók véleménye alapján ítélnek oda. A Korn/Ferry azonban csak akkor tud megfelelni ennek a mércének, ha ügyfelei is hasonló követelményeket támasztanak magukkal szemben. „Az ügyfél, illetve az általa kínált pozíció versenyképessége hangsúlyos szelekciós szempont számunkra egy-egy megbízás elvállalásakor, mert ellenkező esetben nem látjuk a siker esélyét” – mondja Szabó Vilmos, aki úgy tapasztalja, a jelöltekkel szemben támasztott igények és követelmények is változnak.

Normál üzletmenetben

Az elmúlt évtizedben a versenyszféra túljutott az építkezés és bővülés szakaszán, ma normál üzletmenet mellett kell hozni a profitabilitást, a korábbinál többszereplős versenyben kell megtartani, esetleg növelni a részesedést, s azt kell kitalálni, hogy ebben a helyzetben hogyan lehet új impulzusokat adni az üzletnek. A menedzserpiacon az uniós csatlakozás nem hozott növekedést, hiszen a vezetők azelőtt is szabadon mozoghattak. Ugyanakkor a magyar menedzserek számára hátrány, hogy európai mércével mérve itthon kevés nagy cég működik. „Ha azt kéri a megbízó, hogy 500 millió eurós üzletből jöjjön a jelölt, akkor hamar szűknek bizonyul a tér” – jegyzi meg Szabó. Már érzékelhető az a tendencia is, hogy nemzetközi társaságok kelet-európai regionális pozíciókba a régióból keresnek olyan vezetőket, akik itt már letettek valamit az asztalra, s nem feltétlen a központból küldenek valakit. Ugyanakkor kitörési pont lehet a magyar magángazdaság megerősödése is (az ilyen cégek igényelhetnek már bizonyított vezetőket).

Pezsgést hoztak a szolgáltató központok

A kiválasztás szegmensben a közös szolgáltató központok (shared service center – SSC) idetelepítése hozott pezsgést. „Két-három nyelven beszélő pénzügyeseket, ügyfélszolgálatosokat keresnek 2-5 évi tapasztalattal, vagy akár tapasztalat nélkül” – mondja Berzéthyné Ruff Gabriella, a Grafton ügyvezető igazgatója. E cég az idén lapzártánkig összesen több mint 800 pozíciót töltött be, ebből mintegy 520-at SSC-kben; az erős kereslet miatt erre a munkára külön részleget hoztak létre. Az ezredfordulót követő visszaesés után ismét megnőtt az igény az informatikusok, mérnökök iránt is, mind itthoni, mind külföldi munkára szép számmal keresik őket.

Legfrissebb videó mutasd mind