Pénzügy

Céges karácsony: ajándék helyett adomány

Miután az üzletemberek karácsony táján ki sem látnak az üdvözlőlapokból, borokból, egéralátétekből és egyéb apró ajándékokból, egyre több vállalat költi inkább jótékony célokra az üzleti partnerek megajándékozására szánt összeget.

Egy vezérigazgató idén nyomatékosan megkérte partnereit, soha többet ne küldjenek neki semmilyen karácsonyi ajándékot, mert bár nagyon hálás a gesztusért, de nem tud a rengeteg hasznos és haszontalan ajándékkal mit kezdeni. Ebből az indíttatásból döntött úgy a partner tanácsadó cég marketingigazgatója, hogy idén először nem tárgyi ajándékra költik az üzleti partnerekre szánt karácsonyi reprezentációs keretet, hanem egy kórháznak vesznek belőle különböző eszközöket.

Kidobandó tucatajándék helyett

A Raiffeisen Bank már évek óta kombinálja a klasszikus ajándékokat az adománnyal. „Tapasztalatunk szerint az üdvözletnek és valami kedves, karácsonyi csekélységnek örülnek az ügyfeleink. Az értékesebb ám semmi esetre sem egyénre szabható ajándékokat felesleges pénzkidobásnak ítélik” – mondta el a FigyelőNet kérdésére Gondáné Fischer Zsófia, a Raiffeisen Bank marketingkommunikációs főosztályvezetője. Évek óta gyermekegészségügyi és a segítséggel élőket támogató szervezeteknek adományoznak a karácsonyi keretből. Idén 20 millió forintot szántak jótékony célokra. Az összeg így még nagyobb is, hiszen az üzleti ajándékokhoz kapcsolódó adóra és logisztikai kiadásokra elköltendő milliók így szintén az adomány értékét növelik. Az Est Média tavaly ajánlotta fel először jótékonysági célra a partnerek karácsonyi ajándékaira szánt keretet. Idén a Nagyothalló Gyermekekért Alapítványt segítik.

A Microsoft Magyarország idén szakított az eddigi ajándékozási hagyományával és a partnereinek juttatandó ajándékokra szánt több millió forintos összeget a Remény a Leukémiás Gyermekekért Közhasznú Alapítványnak ajánlotta fel. „Úgy döntöttünk, hogy azoknak adunk ajándékot karácsony alkalmából, akiknek valóban szükségük van rá” – mondta Szűcs Julianna, a cég PR menedzsere.
A Raiffeisen Banknál üzleti partnereiknek egy üdvözlő lapot küldenek egy csekély ajándékkal kísérve. A lapon említést tesznek az adományról is. „A karácsonyi adományt nemcsak partnereink méltányolják, hanem a munkatársaink is büszkék a támogatásra” – mondta a marketingkommunikációs főosztályvezető. A bank valamennyi fiókja részt vesz az adományozásban: a régiók tesznek javaslatot arra, hogy a közvetlen környezetükben mely alapítvány részesüljön adományban, amelyet ők is adnak át.

Névre szólóan

A céges karácsonyi ajándékot kiváltó adományok egyik problémája, hogy Magyarországon még nem terjedt el a Nyugat-Európában már bevett gyakorlat, hogy az alapítványok vagy a támogatott szervezetek névre szóló oklevelet bocsátanának ki az adományozóknak. Így a jótékonykodást választó vállalatok csak a karácsonyi üdvözlőlapjukon tudják megemlíteni, hogy az üzleti partnereknek szóló ajándékok helyett adományt tettek.

A nemzetközi természetvédelmi szervezeten, a WWF Magyarországon keresztül idén karácsonyi ajándékként örökbe lehet fogadni egy óriáspandát 10 ezer forintért, amelyet a kipusztulástól fenyegetett faj megmentésére fordítanak. Bár ügyfeleknek szánt karácsonyi ajándék helyett még nem fogadtak örökbe óriáspandát, de egy vállalatnál ezt kapták a munkatársak karácsonyra – mondta el a FigyelőNetnek Bíró Imola, a WWF Magyarország munkatársa. A munkatársak névre szóló oklevelet kapnak a szervezettől.

Az Állatkert Alapítványnál szintén állatokat lehet örökbe fogadni, amelyet a budapesti állatkert fenntartására fordítanak. Az alapítvány titkára szintén azt közölte, karácsonyi ajándékként még egy cég sem ajándékozott állatkerti örökbefogadást, de az már előfordult, hogy állatkertben megtartott céges rendezvény végén a résztvevők egy örökbefogadási oklevelet kaptak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik